شناسه خبر : 33798

اختصاصی چابک آنلاین؛

سهم کائولن های وارداتی به زیر ۸ درصد کاهش یافت

سهم کائولن های وارداتی به زیر 8 درصد کاهش یافت

باایجاد اولیه واحدهای صنعتی کاشی و چینی در دهه ۳۰، کل کائولن فرآوری شده مورد نیاز، ازکشور های اروپایی به ویژه انگستان به عنوان بزرگترین صادر کننده این محصول در جهان وارد می شد.

به گزارش چابک آنلاین، گرچه به موازات گسترش و توسعه صنایع چینی و سرامیک و افزایش تقاضای داخلی برای کائولن فرآوری شده ، تولید این محصول درکارگاه های کوچک صنعتی آغاز شد.

اما گام اصلی برای ایجاد صنعت کائولن در کشور با ایجاد طرح فرآوری کائولین زنوز آغاز شد.

بعدا به نام شرکت صنایع خاک چینی ایران به مالکیت وزارت صنایع و سپس سازمان تامین اجتماعی به فعالیت خود ادامه داد.

پس از پذیرش در سازمان بورس به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر واگذار شد.

این شرکت بهره برداری از کارخانه خود را در شهرستان مرند در کنار معدن زنوز به عنوان بزرگترین معدن شناسایی شده کائولن کشور با ظرفیت فرآوری اولیه به میزان 30 هزار تن وکائولن به روش درجه بندی شده و میکرونیزه 115 هزار تن آغاز کرد. 

اولین محصول فرآوری شده این شرکت جهت استفاده در بدنه چینی بهداشتی تولید شد که با شناسایی ذخایر جدید وهمچنین بروز آوری مستمر دانش فنی درحال حاضر بالغ بر 17 نوع محصول فرآوری شده با قابلیت استفاده در صنایع سرامیکی داخل و خارج از کشور تولید وعرضه می شود.

با گسترش سریع صنایع کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی در دهه 70  تقاضا برای کائولن فرآوری شده به سرعت افزایش یافت.

به همین علت، شرکت طرح های توسعه خود را آغاز کرد.

در مرحله اول سال 1379 کائولن فرآوری خود را به پنجاه هزار تن افزایش داد.

با بهره برداری از مرحله دوم طرح توسعه ظرفیت خود را در اواخر سال 1382 به یکصد هزار تن در سال رساند.

در مرحله سوم، طرح توسعه کائولن فرآوری شده (فاز3) به یکصد و پنجاه هزار تن در سال رساند.

درحال حاضر ظرفیت اسمی 175 هزار تن محصول فرآوری شده و 350 هزار تن محصول درجه بندی بوده که با اصلاح روش های بهره برداری به تولید 220 هزار تن انواع کائولن فرآوری رسیده است.

خط 4 این مجموعه در بهمن ماه ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید که با راه اندازی آن ظرفیت تولید حدود 25،000 تن در سال افزایش یافته است.

در سال 1400 سرمایه شرکت از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران به مبلغ 3،500،000 میلیارد ریال افزایش یافته است.

آنچه که در تحلیل ارزیابی وضعیت استراتژی این شرکت قابل توجه بوده می توان در مزیت های رقابتی محصولات این شرکت در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی دانست که بطور کلی ناشی از موارد ذیل است:

وجود حجم بالای ذخایر معدنی به عنوان بزرگترین ذخایر کائولن خاورمیانه، کیفیت بالای محصول، سابقه و دانش فنی غنی ، نیروی انسانی مجرب و توانمند و نیز ثبات کیفیت است.

به همین دلایل، خریداران استفاده از محصولات این شرکت را در الویت قرار می دهند.

علاوه بر ذخایر معدنی شرکت صنایع خاک چینی ایران، ذخایر مختلفی از کائولن خصوصا در مناطق شرق و مرکزی ایران وجود دارد و بحث استخراج و بهره برداری از معادن و فروش بصورت خام در طی سالیان متمادی امری رایج در نقاط مختلف کشور بوده است.

ولی در مورد فرآوری کائولن و تامین این نوع محصول 100 درصد وارداتی،شرکت صنایع خاک چینی ایران پیشگام بوده است.

تا زمان بهره برداری از خط تولید کائولن فرآوری شده خاک چینی ایران در سال 1372،کل کائولن فرآوری شده مصرفی در صنایع ایران وارداتی بوده که بتدریج با افزایش کمی و تولید محصولات متنوع توسط خاک چینی و چندین شرکت رقیب دیگر، ضمن تامین حدود 74 درصد کائولن فرآوری مصرفی در داخل کشور توسط خاک چینی ایران، سهم کائولن های وارداتی به زیر 8 درصد کاهش یافت.

حدود 18 درصد انواع کائولن های فرآوری شده در ایران توسط شرکت های رقیب تولید می شود.

هرچند بدلیل مقدار ذخیره معدنی، تولید محدودی دارند ولی بصورت تجمعی قابلیت احتساب بعنوان رقیب جدی را دارند.

رقیب اصلی داخلی شرکت کائولن خراسان است که در سال 1376 اولین واحد فرآوری خود را در منطقه گناباد و در سال 1401 با مشارکت شرکت زرمهر در قالب شرکت کاسپید با اتکای به ذخیره معدنی منطقه سپیدار دومین واحد را در منطقه تربت حیدریه به بهره برداری رسانده است.

مجموع ظرفیت تولید فعلی سالیانه این دو واحد، حدود 55 هزار تن کائولن فرآوری شده است.

محصولات این شرکتها بصورت پرداخت اعتباری و با قیمت فروش پائین تر در باز عرضه می شود، ولی بدلیل ضعف درثبات کیفیت، قابلیت استفاده در صنایع چینی مظروف را نداشته و در این صنعت رقیب جدی محسوب نمی شوند.

ولی در صنعت کاشی و سرامیک، لعاب سازی و چینی بهداشتی بعنوان رقیب جدی مطرح هستند.

البته علاوه بر واحدهای مذکور رقبای نوظهور نیز در زمینه تولید و فرآوری کائولن اقدام کرده اند.

عمده ترین رقبای خارجی نیز کائولن های کشور چک، فرانسه، انگلستان، اوکراین ، بلغارستان و آلمان هستند.

در ذخایر فعلی معدنی خاک چینی ایران، درصد آلومینا در حالت خام حدود 14-15 درصد بوده که طی پروسه فرآوری به حداکثر 29 درصد می رسد.

درحالیکه درصد آلومینا در ذخایر معدنی شرکتهای برند و مطرح دنیا نظیر: دیاموند، زدلیتز، OKA ، ایمریز، AKW  فراتر از 34 درصد است که حتی در حالت خام بالاتر از محصولات فرآوری شده خاک چینی ایران است و با طی مراحل فرآوری به مقادیر درصد آلومینای در حد کائولن خالص( 38-39 درصد) می رسد.

استفاده از این کائولن های وارداتی در صنایع معدنی جدید و تولید محصولات دارای عیار کائولن های وارداتی بمنظور حذف واردات کائولن و عرضه در بازار های بین المللی صورت گرفته و اقدامات در حال انجام است.

درارتباط با محصولات درجه بندی شده، به دلیل تمرکز واحدهای تولیدی کاشی بعنوان اصلی ترین مصرف کنندگان این سری خاک ها در بدنه کاشی و همینطور معادن متعدد در مرکز کشور و با در نظر گرفتن بعد مسافت که منجر به بالا بودن کرایه های حمل و افزایش هزینه های تمام شده برای مصرف کنندگان می شود ، رقابت جدی در بازار فروش وجود دارد.

با بررسی تمامی موارد فوق و با تلاش در حوزه بازاریابی و رشد کیفی محصولات موجود و تولید محصولات جدید، این شرکت از نظر استراتژیک در جایگاه رشد قرار دارد.

 

ارسال نظر