شناسه خبر : 37938

اختصاصی چابک آنلاین؛

سودسازی دارویی های بازار سرمایه دو برابر شد

رشد ۸۱ درصدی درآمد دارویی های بورسی در ۵ ماهه ۱۴۰۲

سودسازی دارویی های بازار سرمایه دو برابر شد

پس ازقرارگرفتن شرکت های دارویی درلیست شرکت های دانش بنیان و تخصیص یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات دارو و مواد اولیه، اعطای مجوز افزایش قیمت به برخی شرکت های دارویی ، سومین خبرخوشحال کننده‌ای بود که سهامداران شرکت های دارویی را به افزایش بازدهی این شرکت ها، امیدوار کرد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، درحال حاضرشرکت های دارویی توانسته اند از طریق حمایت های مناسب دولت، سودسازی خود را تا پایان خردادماه ، به نسبت مدت مشابه سال قبل حدود 100 درصد افزایش دهند و بیش از 3 هزار و 708 میلیارد تومان سود شناسایی کنند.

رقمی که با توجه به گزارش های تولید و فروش 5 ماهه آنها قطعا بیشتر خواهد شد.

براین اساس، بررسی گزارشات تولید و فروش 29 شرکت دارویی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد که این شرکت ها تا پایان مردادماه سال 1402، حدود 21 هزار و 798 میلیاردتومان درآمد شناسایی کرده اند که 81 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

رشد درآمد و سودسازی شرکت های دارویی از تغییرات قیمت، بیشتر از تغییرات فروش آنها تاثیر پذیرفته است.

این شرکت ها دریکسال گذشته، متناسب با افزایش نرخ ارز و سطح عمومی قیمت ها توانستند مجوز افزایش قیمت بگیرند و این رویه تاحدودی چالش قیمت گذاری دستوری آنها را مرتفع کرد.

درسال های گذشته با وجود افزایش قیمت ها ، دولت قبل درمقابل افزایش قیمت داروها مقاومت می کرد.

این موضوع شرکت های دارویی را متحمل هزینه و زیان جدی کرده بود.

هرچندکه در شرایط فعلی، تخصیص مناسب ارز ترجیحی و کمک های دولت با شرکت ها باعث شده تا آنها به مراتب احساس  همراهی بیشتری داشته باشند.

دراین راستا ،اعطای مجوز افزایش قیمت انواع محصولات ویال ،کپسول، قرص و مواد موثره دارویی از سوی سازمان غذا و دارو  و همچنین تخصیص یک میلیارد و 100 میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه از جمله برنامه های حمایتی دولت برای شرکت های دارویی در سال جدید بوده است.

همچنین شرکت های دارویی توانستند با اخذ مجوز دانش بنیان و نوآور، از معافیت های مالیاتی و همچنین یارانه های مربوط به انرژی و برخورداری از وام ها و اعتبارات تکلیفی برخوردار شوند.

البته ، شرکت ها دارویی در سال جدید نیز با مشکل وصول مطالبات روبه رو هستند و این موضوع آنها را با مشکل تامین سرمایه در گردش رو به رو کرده است.

در جداول زیر ، تغییرات ارزش فروش شرکت های دارویی تا پایان مردادماه 1402 و نیز سودخالص آنها تا پایان خردادماه 1402، بررسی شده است.

1

3

براساس ارقام موجود در جداول بالا، نمادهای «دسانکو» ، «ریشمک» ، «دجابر» و «دلقما» بیشترین رشد درآمد را تا پایان مردادماه 1402 به ثبت رسانده اند.

دو نماد «دزهراوی» و «درازک» نیز در این بازه با کاهش فروش رو به رو شده اند.

بررسی سودسازی شرکت های دارویی نیز نشان می دهد که بیشترین رشد سودسازی در نمادهای «دسانکو» ،«ریشمک» ، «دتولید» ، «دفارا» ، «دروز»، «دلقما» و «دشیمی» اتفاق افتاده و نمادهای «دکوثر» و «دزهراوی» نیز در آخرین صورت های مالی خود از زیان خارج شده اند.

دو نماد «دجابر» و «درازک» نیز در آخرین صورت های مالی منتشر شده ، کاهش سود داشته اند.

 

ارسال نظر