شناسه خبر : 7906

نیازهای مالی اکتشاف، با اولویت تامین می شود

نیازهای مالی اکتشاف، با اولویت تامین می شود

خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: ارزش گذاری معادن با هدف جذب تسهیلات بانکی، از معدن سنگ آهن گل گهر آغاز شد.

به گزارش چابک آنلاین، غریب پور پیش از ظهر امروز در همایش پهنه های اکتشافی که وزیر صنعت معدن و تجارت به همراه معاونان و نیز روسای تشکل های تخصصی معدنی و صنایع معدنی حضور داشتند، تصریح کرد: پروانه بهره برداری معدن گل گهر در یک فرایند کارشناسی و دقیق و بر اساس ذخایر، 1.1 میلیارد دلار ارزش گذاری شده که به عنوان وثیقه معتبر نزد بانک ارایه شود.
وی با یادآوری اینکه مقدمات این برنامه با همکاری بانک تجارت انجام شده گفت: این برنامه شروعی برای ارزش گذاری پروانه بهره برداری معادن دیگر است.
غریب پور به ضرورت های انجام اکتشافات جدید اشاره کرد و اظهار داشت: بررسی ها نشان داده تا 20 سال آینده ذخایر فعلی معادن سنگ آهن، روی و مس به اتمام خواهد رسید از این رو ایمیدرو با هماهنگی با وزارت صنعت معدن و تجارت برنامه های اکتشافی را در اولویت قرار داده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: کنسرسیومی متشکل از شرکت های خصوصی بخشی ازعملیات اکتشاف 300هزار کیلومتر مربع برنامه جدید را برعهده گرفته است.
وی ادامه داد: 13 پهنه از 34 پهنه جدید اکتشافی توسط این کنسرسیوم انجام خواهد شد. به گفته غریب پور شرکت ملی صنایع مس هم برنامه ای جداگانه برای کشف ذخایر جدید در دست اجرا دارد که بدین ترتیب شاهد جهشی در برنامه های اکتشافی شده ایم.
استفاده از روش های نوین
غریب پور افزود: بخش اکتشاف جزو حوزه های دانش بنیان است به همین سبب استفاده از دانش روز برای این حوزه از اهمیت به سزایی برخوردار است.
وی تاکید کرد: بخش اکتشاف به هر میزان که ارز و منابع مالی نیاز داشته باشد در اختیار آن خواهیم گذاشت. غریب پور تاکید کرد: نیازهای ارزی و مالی اکتشاف را با اولویت بررسی و تامین خواهیم کرد.
وی اکتشاف را حلقه نخست توسعه معدن دانست و گفت: با توسعه فعالیت های این بخش شاهد تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی خواهد شد. به گفته غریب پور، یکی از اولویت های برنامه جدید اکتشافی کشف ذخایر پنهان و در عمق است و این امربا استفاده از دانش روز محقق خواهد شد.
غریب پور افزود: استفاده از روش های نوین اکتشافی، صرفه جویی هایی در استلفاده از ماشین آلات و تجهیزات به همراه دارد.
رییس هیات عامل ایمیدرو به تفاهمنامه های اکتشافی با سازمان های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: امضای تفاهمنامه با تشکل ها از جمله خانه معدن و همچنین سازمان های محیط زیست و انرژی اتمی از جمله اقدامات این سازمان در فرایند اکتشاف است.
وی در بخش دیگری از سخنان گفت: کنسرسیوم ها علاوه بر برنامه های اکتشافی، در توسعه صنایع فولاد در منطقه ویژه خلیج فارس و سواحل مکران را در دست اقدام دارند.
غریب پور به وضعیت تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست سال تولید شمش و محصول فولادی با رشد 9درصدی، کاتد و آند مس با افزایش 18درصدی همراه شده اند.
رییس هیت عامل ایمیدرو به پایش طرح ها اشاره کرد و افزود: این برنامه در قالب کمیته های تخصصی در ایمیدرو با هدف رفع موانع راه اندازی پروژه ها، انجام می شود.
مدیریت سود انباشته
غریب پور همچنین گفت: ایمیدرو با مشارکت شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، سود انباشته شرکت ها را مدیریت می کند و این امر سبب شده شرکت ها منابع قابل توجهی برای اجرای طرح های توسعه داشته باشند.
وی ادامه داد: چنین سیاستی منابع مناسبی برای شرکت هایی همچون گل گهر، چادرملو، فولاد مبارکه، مس و ... داشته است.
ارسال نظر