شناسه خبر : 2465

استاندار زنجان:

ضرورت هدایت سرمایه های مردم به سمت تولید و اشتغال از سوی بانک ها

ضرورت هدایت سرمایه های مردم به سمت تولید و اشتغال از سوی  بانک ها

اسدالله درویش امیری امانتداری را یکی از مهمترین ویژگی های شاخص کارگزاران نظام بانکی دانست و گفت: نظام بانکی با در دست داشتن سرمایه های مردم باید در حفاظت، نظارت و استفاده بهینه از این ثروت ملی در جهت افزایش تولید و اشتغال اهتمام جدی تری داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، اسدالله درویش امیری در دیدار اعضای شورای هماهنگی بانک های استان به مناسبت آغاز هفته بانکداری اسلامی، سالم ترین نظام اقتصادی کشور در نگهداری سرمایه های مالی مردم را بانک های دولتی عنوان کرد.
وی افزود: هنوز هم مطمئن ترین نظام بانکداری با خدمتگزارترین عناصر را بانک های دولتی تشکیل می دهند و باید میان این بنگاه های اقتصادی مطمئن و برخی موسسه های مالی سودجو که با خیانت در امانت مردم، سیستم بانکی کشور را بدنام می کنند، تمایز قائل شد.
این مسئول با ابراز تاسف از اینکه برخی از موسسه های مالی با سوء استفاده از اعتماد مردم و با نام ائمه معصومین یا واژه های مقدس، پول مردم را جمع و در امانت خیانت می کنند و موجب هتک حرمت نظام بانکداری می شوند، اظهار کرد: کارگزاران نظام بانکی باید با امانتداری، اعتبار خود را حفظ و بی اعتمادی های ایجاد شده را بازسازی و جبران نمایند.
استاندار زنجان خوشنامی و اعتماد عمومی را بزرگترین سرمایه اجتماعی سیستم بانکی عنوان کرد و افزود: بدست آوردن اعتماد عمومی و حفظ آن بسیار دشوار است و نباید با برخوردهای متکبرانه این اعتماد را خدشه دار کرد.
مقام عالی اجرایی استان به برخی دلخوری های مردم از نظام بانکی در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: در اغتشاشات سال گذشته شاهد ورود برخی خسارات به بانک‌ها بودیم که نشان دهنده نارضایتی جامعه از سیستم بانکی است که می تواند علاوه بر تحریک عناصر خارجی و ضد انقلاب، بر اثر سرگردانی مردم و نارضایتی از برخی عملکردها و تبعیض ها در سیستم بانکی کشور باشد.
نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: گاهی مردم در مواجهه به بانک ها برای دریافت تسهیلات کوچک، معطلی بسیاری را تحمل می کنند و این سرگردانی مراجعین را آزار می دهد و گاهی با مشاهده برخی تبعیض ها و برخورد دوگانه با مراجعین حین اعطای تسهیلات و دریافت تضامین بانکی، نارضایتی ها از این سیستم اقتصادی افزایش می یابد که باید مورد بررسی و نظارت قرار گیرد.
وی دریافت تضامین سخت هنگام پرداخت مبالغ بالای تسهیلات را موجب جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو و فرصت طلب دانست و خاطر نشان کرد: نظام بانکی بدلیل پرداخت تسهیلات از محل سرمایه های عمومی باید تضامین محکمی از دریافت کنندگان تسهیلات با مبالغ بالا، دریافت نماید ولی با اقشار خاصی از جامعه که برای دریافت تسهیلات خُرد مراجعه می کنند باید مدارا شود چرا که کشاورزان و اقشار پایین و متوسط جامعه کمترین آمار را در عدم پرداخت مطالبات بانکی دارند و همواره به تعهدات مالی خود پایبند مانده اند.
استاندار زنجان ضمن ابراز رضایت از مجموع عملکرد بانک های دولتی در استان زنجان، تاکید کرد: باید اهتمام جدی تری در پرداخت تسهیلات تکلیفی و مشخص شده از سوی دولت صورت پذیرد و علاوه بر اخذ تضامین بانکی مورد نیاز در زمان پرداخت تسهیلات، با مردم مدارا شود.
درویش امیری با اشاره به سپری شدن عید سعید غدیرخم، توجه به دیدگاه امیرالمومنین علی (ع) در نحوه اداره امور جامعه، رعایت عدالت، رفتار با مردم و شیوه مدیریت جامعه در حکومت اسلامی را از دستاوردهای مهم عید سعید غدیر خم دانست و تبیین آن در جامعه کنونی را خواستار شد.
وی توجه به نهج البلاغه و به ویژه فرامین امیرالمومنین به مالک اشتر را در آشنایی و تلاش جهت اجرایی نمودن الگوی حکومت علوی در جامعه اسلامی موثر دانست و تاکید کرد: حضرت علی(ع) در عید سعید غدیر خم بعنوان جانشین فکری و مروج اندیشه رسول الله و اسلام ناب در جامعه معرفی شد تا راهی را که پیامبر اکرم (ص) پیموده بود به معنای واقعی و اثرگذار تکوین نماید و اگر امروزه می خواهیم که اقتصاد علوی و اسلامی را در جامعه پیاده سازی کنیم باید به الگوی اقتصادی امام علی(ع) توجه جدی داشته باشیم.

 

ارسال نظر