شناسه خبر : 10896

بازدهی بازار بورس از ۵۰ درصد عبور کرد

بازدهی بازار بورس از 50 درصد عبور کرد

بازار سرمایه کشور با هجوم قابل توجه نقدینگی با قدرت در حال رشد است. در ادامه این مسیر دیروز نیز شاخص کل بورس بیش از ۲۷ هزار واحد رشد کرد و به سطح ۷۶۹ هزار واحد رسید تا بازدهی شاخص در سال جدید به ۵۰ درصد برسد. این در حالی است که تعداد روزهای کاری بورس در سال جاری تاکنون فقط ۲۱ روز بوده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از خراسان، دیروز با اضافه شدن پالایشی ها به سهم های مورد توجه بازار، تقریبا همه بازار مثبت و صف خرید بود.

به این ترتیب که بیش از 450 سهم صف خرید شدند. ارزش صف های خرید در دقایقی به بیش از شش هزار میلیارد تومان رسید که نشان می دهد با توجه به صعود قابل توجه قیمت ها، همچنان نقدینگی زایدالوصفی در انتظار تبدیل به سهام هستند.

نمادهای بانکی، پالایشی، فلزی و پتروشیمی بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل بورس گذاشتند. اما رشد بازار به سهم های بزرگ منحصر نبود به نحوی که در فرابورس هم سهم ها مثبت و در محدوده صف خرید معامله شدند و در بورس تنها سه سهم قیمت منفی را تجربه کردند.

مورد عجیب خودرویی ها

در این میان سهام خودرویی ها که عمدتا ضررده یا دارای سود بسیار کم هم هستند، قابل توجه بود. بازگشایی نماد گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، بعد از افزایش سرمایه، یک اتفاق نادر دیگر را در بازار سرمایه رقم زد. جایی که این سهم بعد از بازگشایی با دوبرابر قیمت قبل از توقف (بعد از تعدیل مربوط به افزایش سرمایه) بیش از یک میلیارد تقاضای خرید داشت! رشد 100 درصدی یک سهم در یک روز، اتفاقی بی سابقه در بازار سرمایه است که البته دیروز ناظر بازار اجازه تطبیق و انجام معاملات در این نرخ ها را نداد تا در روزهای آینده تکلیف بازگشایی سهم روشن شود.

این در حالی است که قرار است نمادهای مربوط به شرکت های ایران خودرو و سایپا نیز به زودی بازگشایی شود. در صورت بازگشایی این دو نماد با رشدهای قابل توجه، احتمالا شاهد یک جهش بی سابقه در شاخص کل بورس خواهیم بود.

گفتنی است بیشتر شرکت های خودروساز پیشتر نیز رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کردند و این در حالی است که عملکرد شرکت ها نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست به نحوی که اکثرا زیان ده هستند.

رشد قابل توجه بورس بیش از هر عاملی به ورود نقدینگی از طرف اشخاص حقیقی به بازار نسبت داده می شود. جایی که خرید حقیقی ها از حقوقی ها(فروش حقوقی و خرید حقیقی) در 20 روز کاری ابتدایی امسال 22 برابر مدت مشابه سال گذشته بوده است. تصور بازار این است که رونق بورس حداقل تا بعد از عرضه های دولتی ادامه خواهد یافت. اولین عرضه سهام شرکت های دولتی هفته آینده کلید می خورد.

ارسال نظر