شناسه خبر : 10071

چرا با وجود رکود اقتصادی، بورس همچنان در وضعیت رشد به سر می‌برد؟

چرا با وجود رکود اقتصادی، بورس همچنان در وضعیت رشد به سر می‌برد؟

رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار دلایل رشد بورس در شرایط رکود اقتصادی را بیان کرد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس، در مورد طرح راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به «ای‌تی‌اف» به عموم مردم، گفت: براساس پیشنهادی که در لایحه بودجه سال آینده آمده است، دولت می‌خواهد سهام خود در شرکت‌های بزرگ را در داخل یک صندوق قابل معامله بورسی بیاورد و واحدهای آن را با تخفیف تا 30 درصد به عموم مردم عرضه کند؛ یعنی اگر این طرح تصویب شود، سال آینده عموم مردم ایران می‌توانند واحدهای صندوق قابل معامله بورسی را خریداری کنند.
وی افزود: این تخفیف تا یک سقف معین در نظر گرفته می‌شود و بنابراین حتی در صورت نوسان شاخص کل، چون قیمت این واحدهای صندوق با تخفیف بوده است، همواره سودآوری آن حفظ می‌شود.
رئیس‌ سازمان بورس یکی از راه‌های مردمی کردن اقتصاد را فروش سهام دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی دانست که این امر می‌تواند به بازار سرمایه هم عمق بدهد.
وی همچنین به سهامداران حقیقی توصیه کرد: پول‌هایی را که فعلاً نیاز فوری ندارند به بازار بورس بیاورند.
این مسئول تأکید کرد: برای تشویق حضور سرمایه‌گذاران در بازار بحث کاهش کارمزد معاملات بورس را درنظر گرفتیم که از یک‌درصد ارزش معاملات به نیم‌درصد کاهش یافت و این سیاست‌ها امیدواریم به ماندگاری نقدینگی در بازار کمک کند.
وی افزود:‌ در حال حاضر وقتی یک عرضه اولیه صورت می‌گیرد و یک میلیون نفر متقاضی می‌آیند، به هر نفر 40 هزار تومان سهام می‌رسد، در حالی که اگر سهام آزاد شناور بیشتر باشد، رقمی که به هر متقاضی می‌رسد بیشتر خواهد بود و برای آنها به صرفه‌تر خواهد شد.
محمدی همچنین در مورد اینکه برخی کارشناسان می‌گویند اقتصاد در رکود به سر می‌برد، اما بورس مرتب رکوردشکنی می‌کند، توضیح داد: یکی از دلایل رشد بازار، ورود حجم قابل‌توجهی از نقدینگی به بورس است، وقتی حجم نقدینگی بالا رفت، مردم تصمیم می‌گیرند که به کدام بازار مراجعه کنند، اما وظیفه ما و لطفی که رسانه‌ها به بازار بورس دارند،‌ این است که زمینه‌ای فراهم کنیم تا مردم آگاهانه انتخاب کنند و سهم‌هایی خریداری کنند که دارای سودآوری باشد.

ارسال نظر