شناسه خبر : 43055

مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی هفت هزار میلیارد تومان است

مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی هفت هزار میلیارد تومان است

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: حدود ۸۰ درصد اقلام مصرفی مراکز درمانی تجهیزات پزشکی تولید داخل است که ارزش هر کدام از این محصولات ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، جلیل سعیدلو روز دوشنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی برگزار شد، افزود: مطالبات انباشته شده تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی زیاد بوده که باید سریعتر پرداخت شود.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگانی داریم که بیش از دو سال است مطالبات خود را نگرفتند و اکنون در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند.

سعیدلو با اشاره به اینکه ۳۶۰ هزار کد «ای آر سی» در تجهیزات پزشکی وجود دارد، ادامه داد: قیمت گذاری این اقلام در پتانسیل دولت نیست و ناهماهنگی در این زمینه جذابیت این صنعت را برای سرمایه‌گذار از بین می‌برود.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا حضور تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نقش مهمی در درمان بیماران مبتلا به کرونا داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای تجهیزات پزشکی دریافت می‌شود ولی کالایی که تولید می‌کنیم ۱.۵ میلیارد دلار ارزش دارد، بهتر است مطالبات تولید کنندگان سریعتر پرداخت تا از این سرمایه محافظت شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه دوره طولانی زمان تامین مواد اولیه از مشکلات موجود تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی است، ادامه داد: هشت ماه زمان می‌برد تا مواد اولیه را تامین کنیم و گرفتن کد ای آر سی نیز زمان بر و تخصیص ارز نیز از مشکلات اصلی بوده که حدود سه ماه طول می کشد آن را دریافت کنیم.

به گفته وی، این مسیر پر و پیچ و خم باعث می شود بیش از نیاز خرید کنیم و ذخیره مواد اولیه در کارخانه ها باعث می شود در عین حال با بحران کمبود مواجه نشویم ولی هیچ حمایتی از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی نمی شود.

سعیدلو اظهار داشت: در حالیکه  در دوران همه گیری کرونا لوازم مصرفی از جمله ماسک توسط تولید کنندگان تجهیزات پزشکی به طور انبوه تولید شده  و این  وضعیت در کشورهای دیگر مناسب نبود.

مراکز درمانی هفت همت بدهی دارند

مریم قاسمی دبیر انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی نیز در این نشست گفت: مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی هفت هزار میلیارد تومان (همت) است؛ انباشت این بدهی ها از گذشته سبب ایجاد مشکلات متعدد حوزه تجهیزات پزشکی شده است و با وجود مکاتبات زیاد هنوز تولیدکنندگان نتوانسته اند طلب خود را دریافت کنند.

وی به مشکل تامین نقدینگی شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: تولیدکننده در شرایطی که کالا را تحویل مرکز درمانی می دهد که خریدار هنوز تسویه حساب نکرده است به طوری که ابهام در زمان پرداخت می‌تواند به تولید و سرمایه گذاری تجهیزات پزشکی آسیب بزند.

قاسمی تاکید کرد: با وجود نشان دار شدن بودجه تجهیزات پزشکی، در اجرا در سنوات گذشته مطالبات تولید کننده همچنان باقی مانده است؛ به تازگی ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف قرار داد از سوی تامین اجتماعی پرداخت شده که انتظار می رود مراکز درمانی بدهی‌های خود را از این مبلغ به تجهیزات پزشکی بدهند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از وزارت بهداشت خواست به مطالبات این انجمن رسیدگی کند و تسهیلات ارزان قیمت نیز به تولید کنندگان پرداخت شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم منابع سهل الوصول و ارزان قیمت از وزارت صنعت و بانک مرکزی در اختیار تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی قرار گیرد.

ارسال نظر