شناسه خبر : 8940

۴۵ واحد آبزی‌پروری در سیل فروردین‌ماه امسال ۱۰۰ درصد تخریب شد

۴۵ واحد آبزی‌پروری در سیل فروردین‌ماه امسال 100 درصد تخریب شد

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی لرستان گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرونده مربوط به سیل را ۳۰ خردادماه بسته و به بیش از ۵۰۰۰ نزدیک به ۷۵ میلیارد ریال غرامت پرداخت کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، فتح‌الله رفیعی با اشاره به این‌که بیمه کشاورزی یک صنعت نوپا و متفاوت از بیمه‌های تجاری دیگر است که بالای ۹۰ درصد ریسک دارد، اظهار کرد: اگر کسی وارد این صنعت شود ۱۰۰ درصد زیان می‌بیند به همین دلیل این صنعت کاملاً دولتی بوده و توسط بخشی از وزارتخانه و بانک کشاورزی اداره می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کشاورزان تراکتور و ماشین‌آلات کشاورزی خود را که با ریسک ۵ درصدی ضرردهی مواجه هستند، بیمه کرده اما در رابطه با بیمه محصولات کشاورزی خود که درصد ریسک بالایی دارند، کوتاهی و بی‌توجهی می‌کنند، عنوان کرد: سالی که بارندگی خیلی خوب است زارعین به‌ویژه دیم‌کاران کمتر از بیمه استقبال می‌کنند، این درحالی است که اگر شرایط موردنیاز یک کشت مانند هوا، آب و زمین خوب فراهم شود و توصیه‌های کارشناسان کشاورزی نیز به‌خوبی عمل شده باشد، بازهم کشاورزی در خطر است.

رفیعی با اشاره به عوامل عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات خود، بیان کرد: کشاورز برای کشت خود نهاده‌هایی مانند بذر و سموم استفاده می‌کند که هزینه کاشت بالا رفته و طبع آن نیز هزینه تعرفه بیمه نیز بالا رفته است که می‌توان گفت یکی‌از علل عدم استقبال کشاورزان، به‌ویژه کشاورزان دیم‌کار و خُرده‌کار توان ضعیف مالی آن‌هاست.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی لرستان ادامه داد: برخورد متولیان صندوق بیمه کشاورزی در گذشته ممکن است یکی دیگر از دلایل باشد، اما اکنون سازوکارها تغییر کرده و ما یک سازمان بزرگ دارای اعتبار مالی بالا هستیم.

وی با اشاره به این‌که خسارات محصولات کشاورزان طبق قرارداد بسته شده در ابتدای سال زراعی پرداخت می‌شود، تصریح کرد: کشاورز انتظار دارد که صندوق بیمه تمام ضرر محصول را بدهد این در حالی است که در تمام دنیا ۸۰ درصد خسارت به کشاورز پرداخت می‌شود.

رفیعی با اشاره به این‌که میزان پرداخت خسارت بستگی به نوع بیمه انجام شده از سوی کشاورز دارد، بیان کرد: به‌عنوان مثال در بیمه درآمد نه‌تنها هزینه‌های کاشت و داشت، بلکه هزینه‌های برداشت و درآمد نیز پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی لرستان با تأکید براین‌که عدم توسعه فرهنگ بیمه کشاورزی عمده مشکل ما در سطح کشور و استان است، عنوان کرد: امیدواریم روزی برسد که تمام کشاورزان به سمت بیمه محصولات خود بیایند.

وی با اشاره به این‌که باتوجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیمی از ۴۰ بلای طبیعی ۳۱ بلا در استان اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: استان ما بلاخیز است و همواره شاهد بروز حوادث طبیعی هستیم.

رفیعی با بیان این‌که کشاورز با یک موجود جاندار مانند گندم، جو و دام سروکار دارد، ادامه داد: به همه کشاورزان توصیه می‌کنم که از بیمه کشاورزی زده نشوند، چراکه بیمه کشاورزی دنبال انتفاع نیست بلکه دنبال سود رساندن به کشاورز است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که ما هرساله ۳ تا ۷ برابر پولی که از مردم دریافت شده غرامت پرداخت می‌کنیم، تصریح کرد: در قالب سال زراعی گذشته تاکنون ۱۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت شده که این رقم به ۱۲ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با بیان این‌که به تولیدکنندگان به‌ویژه زارعین زنبورداران و باغداران توصیه می‌کنیم تا فرصت دارند نسبت به بیمه محصولات و تولیدات خود اقدام کنند، اضافه کرد: زارعین و زنبورداران تا پایان آذرماه، باغداران تا ۱۵ دی‌ماه فرصت دارند تا نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

رفیعی با اشاره به این‌که کشاورزان می‌توانند جهت بیمه محصولات به نمایندگی‌های ۱۰ گانه صندوق بیمه در همه شهرستان‌ها، مراکز خدمات جهاد کشاورزی یا صنف کشاورزی مراجعه کنند، افزود: دامداران می‌توانند در طول سال نسبت به بیمه دام‌های خود اقدام کنند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی لرستان با اشاره به تخریب ۱۰۰ درصدی ۴۵ واحد آبزی‌پروری در سیل فروردین‌ماه امسال، اظهار کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرونده مربوط به سیل را ۳۰ خردادماه بسته و به بیش‌از پنج هزار نفر نزدیک به ۷۵ میلیارد ریال غرامت پرداخت کرده است.

وی تأکید کرد: دولت هیچ اعتباری در رابطه با جبران خسارت احتمالی ندارد و تنها سازمانی که در حال حاضر از کشاورزان خسارت دیده حمایت می‌کند صندوق بیمه کشاورزی است.

رفیعی در رابطه با تخفیف بیمه محصولات کشاورزی، تأکید کرد: اگر کشاورزی که بیمه کرده حداکثر سه سال از غرامت استفاده نکرده باشد تا ۵۰ درصد تخفیف و یک سال ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف شامل او می‌شود.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی لرستان تأکید کرد: برای کشاورزان ویژه که مروج بیمه کشاورزی هستند بیمه مجانی در نظر گرفته شده‌است.

 

ارسال نظر