شناسه خبر : 8319

ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوج‌های جوان بیمه می‌شود

ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوج‌های جوان بیمه می‌شود

معاون دفتر امور آسیب‌دیدگان بهزیستی گفت: خدمات مشاوره‌ای به زوج‌های جوان در پنج سال نخست زندگی زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد که در این خصوص هماهنگی لازم با بیمه‌ها صورت گرفته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مجید ارجمندی اظهار داشت: بیشترین طلاق ها در پنج سال نخست زندگی رخ می دهد و هر چه برای انسجام خانواده ها در این مقطع سرمایه‌گذاری شود از هزینه های بعدی و آسیب هایی که اتفاق می‌افتد، کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به ماده ۱۰۲ برنامه ششم در خصوص بیمه کردن خدمات مشاوره ای گفت: ۸۰ درصد کار اجرای این امر انجام شده است و به زودی این قانون عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه پس از طلاق، زنان و کودکان با آسیب های بیشتری مواجه می‌شوند، افزود: سازمان بهزیستی از سال ۷۸ مراکز مشاوره دولتی طلاق را راه اندازی کرد و یکی از اهداف این طرح، مراقبت از زنان و کودکان طلاق بود که نیاز به حمایت دارند.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی و تهران از نظر فراوانی طلاق در صدر استان های کشور قرار دارند.

رابطه افزایش مهارت‌های زندگی و کاهش طلاق 

ارجمندی با اشاره به حدوث بیشترین طلاق ها در سال های نخستین زندگی، بیان داشت: تحقیقات نشان می دهد که کاهش طلاق به مجموعه ای از آموزش ها و مهارت های خاص برای زوجها در قبل از ازدواج نیازمند است که این مهارت ها می تواند به جز خانواده ها، در مدرسه و دانشگاه به جوانان ارایه شود تا توان آنان را در راهبری زندگی مشترک افزایش دهد.

معاون دفتر آسیب دیدگان سازمان بهزیستی در خصوص دلایل بروز طلاق نیز گفت: علت طلاق ابتدا اعتیاد، مسایل اقتصادی، دخالت خانواده ها و ناپختگی زوجین است که این آموزش ها می تواند در کنترل اعتیاد و مشکلات اقتصادی حلال مشکلات باشد.

به گفته وی، در آموزش ها به جوانان در شرایط ازدواج، مهارت های همسرداری، نحوه ارتباط با همسر و همچنین بر روی مدیریت زندگی باید تمرکز شود.

وی افزود: هم اکنون ۲۴ مرکز برای زنان آسیب دیده، ۳۱ مرکز برای دختران در معرض آسیب و ۲۴۲ مرکز برای حمایت از زنان در مواجهه با طلاق فعال است و دفتر زنان و خانواده نیز برای حمایت از بانوان فعالیت دارد و علاوه بر آن ۴۰۰ کلینیک مددکاری و ۲ هزار مرکز مشاوره بهزیستی نیز در رابطه با خانواده کار می کنند.

تربیت نیرو برای جلوگیری از خودکشی

ارجمندی از افزایش شمار پایگاه های اورژانس اجتماعی بهزیستی به ۳۸۵ پایگاه خبر داد و گفت: درصدد تربیت سوپروایزرهایی هستیم که در رابطه با خودکشی آموزش دیده و از بروز این معضل جلوگیری کنند.

معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی افزود: اورژانس اجتماعی یک فعالیت و فرایند تخصصی، به هنگام و رایگان است که اکنون در ۳۸۵ نقطه کشور خدمات می دهد.

وی گفت: اورژانس اجتماعی می تواند در آسیب هایی مانند همسرآزاری، کودک آزاری، فرار دختران، خودکشی و سالمندآزاری خدماتی سریع ارائه و بحران ها را کنترل کند و نقشی حائز اهمیت ایفا سازد.

ارجمندی افزود: با توجه به اینکه تغییرات در خانواده و نقش آن ها نیازمند واکنش سریع است، این خدمات توسط اورژانس اجتماعی ارائه می شود.

وی بدون اشاره به آمار خودکشی و پراکنش جغرافیایی آن، اظهار داشت: استان هایی که با فشارهای مختلفی رو به رو هستند بیشتر با آسیب خودکشی نیز مواجهند.

ارسال نظر