شناسه خبر : 8275

تجربه متفاوت دولت درخصوصی سازی شرکت های بزرگ بیمه‌ای

تجربه متفاوت دولت درخصوصی سازی شرکت های بزرگ بیمه‌ای

حضور پررنگ دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، مستقیم یا غیر مستقیم، اتفاقی که به نظر می‌رسد تاثیرات مثبت و منفی خود را گذارده و دستکم مانع از حضور بیشتر بخش خصوصی در آن عرصه ها شده است.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، بدون تردید، حضور دولت در فعالیت‌های اقتصادی در صورتی توجیه پذیر است که بخش خصوصی در آن فعالیت‌ها ناتوان و یا کم توان باشد.

در این بین، صنعت بیمه هم به عنوان یکی از ضروری‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور از این امر مستنثنی نبوده زیرا

افزایش رقابت، در نتیجه خصوصی سازی موفق این صنعت شکل می‌گیرد و می‌تواند به تنوع و توسعه خدمات و فعالیت‌های بیمه‌ای منجر شود.

در سال‌های گذشته سهام چند شرکت بزرگ بیمه‌ای همچون دانا، آسیا و البرز به بخش خصوصی و یا سهام عدالت واگذار شده هر چند که هنوز بخشی از سهام دولت در بیمه البرز در مسیر واگذاری به بخش خصوصی است.

برخی کارشناسان، معتقدند تا زمانی که مدیرعامل یک شرکت بیمه‌ای توسط دولت معرفی می‌شود آن شرکت تحت سایه دولت بوده و بدیهی است که اولویت‌های یک مدیردولتی با اولویت‌های مدیری که از سوی سهامداران بخش خصوصی انتخاب شده، متفاوت خواهد بود.

ازسوی دیگر انتخاب مدیران شرکت‌ها، توسط دولت باعث مشکل‌تر شدن امر نظارت برای بیمه مرکزی می‌شود.

مجتبی حیدری عضو هیئت مدیره بیمه دی درگفت‌وگو با چابک آنلاین گفت: در اینکه خصوصی سازی باید انجام و بدنه دولت کوچک شود هیچ شکی وجود ندارد .

وی ادامه داد: با خصوصی سازی عرصه رقابت واقعی می شود وهزینه های دولت کاهش می‌یابد و بخش خصوصی می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد، اما نحوه واگذاری و فرآیند اجرا مشکل دارد، باید در اجرا و قانون گذاری اتفاق جدیدی بیفتد.

عضو هیئت مدیره بیمه دی بیان کرد: شرکت های بزرگ بیمه‌ای به صورت اسمی خصوصی شده و هنوز سیطره دولت برروی این شرکت ها احساس می شود زیرا سهام این شرکت ها، بلوکی واگذار شده اند.

 حیدری دولت را حلقه سوم این شرکت ها نامید و گفت، به عنوان نمونه بخشی از سهام آنها، به زیر مجموعه شستا واگذار شده که شستا خود وابسته به تامین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی وابسته به وزارت رفاه است و عملا این اتفاق به خاطر موانع رخ نداده است.

وی افزود:اما راهی هم جزء خصوصی سازی وجود ندارد و باید در نحوه اجرا بازنگری شود و از آنجایی که بخش مهمی از بازارصنعت بیمه در دست سه شرکت بیمه دانا، آسیا و البرز است و تاثیر دولت در این سه شرکت احساس می شود، فضایی برای رقابت شرکت های خصوصی باقی نمی ماند.

عضوهیئت مدیره بیمه دی عنوان کرد: زمانی که بخش خصوصی مطرح می شود، بهره وری ملاک تصمیم گیری در نیروی انسانی،هزینه و ایجاد درآمداست و وقتی هنوز این مجموعه ها به صورت کامل بهره ور نشده اند درنتیجه نگاه آنها، نگاه دولتی است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری ملل پویا هم در گفت‌و‌گو با چابک آنلاین گفت: اگر واگذاری سهام شرکت ها به بخش خصوصی به صورت کلی در نظر گرفته شود تا الان موفق بوده به عنوان نمونه یکسری شرکت ها که توسط بخش خصوصی خریداری شده اند، به استثناء چند مورد که ناموفق بوده  حدود 70 تا 75 درصد واگذاریها موفق بوده است.

کمال خانزاده ادامه داد: در بخش خصوصی شرکت های بیمه ای هستند که شرایط خوبی ندارند. صنعت بیمه از لحاظ زیر ساختی و شکل گیری مشکلاتی دارد که این زیر ساخت ها باید اصلاح شوند، به خصوص در زمینه ضریب خسارت های بالای 100 تا 120 درصد ،تا زمانیکه این زیرساخت ها اصلاح نشوند مشکلات صنعت بیمه حل نمی شود.

وی عنوان کرد: شرکت های بیمه ای دولتی که در کشور وجود دارند با شرایطی درست کرده اند بازار بزرگی را در دست خود گرفته اند و این موضوع باعث شده که این صنعت در حال حاضر شرایط خوبی برای بخش خصوصی نداشته باشد.

یک نظر جدی  وجود دارد که شرایط شرکت ها با واگذاری به بخش خصوصی قدرتمند متحول می شود،.اما با واگذاری به بخش خصوصی ضعیف که با تسهیلات و وام، سهام دولتی را خریداری کند. نه تنها شرایط یک شرکت عوض نمی شود بلکه به زیان هم می رسد.

به نظر می رسد آنچه بعد ازگذشت سالها از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مشخص و آشکار شده اینکه، سهم بخش‌ خصوصی واقعی در اقتصاد ملی افزایش  معناداری نیافته است.

بی شک، این وضعیت ناشی از نبود یک راهبرد مشخص در مورد واگذاری شرکت‌های دولتی بوده و باید دید که از این پس نوع واگذاری ها به چه شکلی خواهد بود؟

 

ارسال نظر