شناسه خبر : 7984

شرکت‌های بیمه‌ای تمایلی به پوشش نوسانات نرخ ارز ندارند/ نوسانات نرخ ارز همیشه هم ناگوار نبوده است

شرکت‌های بیمه‌ای تمایلی به پوشش نوسانات نرخ ارز ندارند/ نوسانات نرخ ارز همیشه هم ناگوار نبوده است

مدیرعامل شرکت صرافی بانک مسکن با بیان اینکه "شرکت های بیمه تمایلی به پوشش بیمه‌ای نوسانات نرخ ارز در کشور ندارند"، گفت: با انتقال ریسک نوسانات نرخ ارز به شرکت‌های بیمه، ریسکی که متوجه شرکت‌های بیمه می‌شود بسیار قابل توجه خواهد بود و طبیعی است که شرکت‌های بیمه انگیزه‌ای برای ورود به این بازار برای پوشش ریسک نداشته باشند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، مجتبی حائری در گفت‌‌وگو با چابک آنلاین، با بیان اینکه " هیچ سازوکاری بیمه‌ای و یا ابزارهای مالی برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در کشور وجود ندارد" افزود: نوسانات نرخ ارز بیشتر از صرافی ها، وارد کنندگان و صادر کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که صرافی ها واسطه بین خریدار و فروشنده هستند و می توانند بدون ریسک در بازار حرکت کنند.

وی، تصریح کرد که شرکت‌های بیمه‌ای تمایلی به پوشش بیمه‌ای نوسانات نرخ ارز ندارند و اگر شرکت‌های بیمه نتوانند در قراردادهای آتی شرکت کنند و یا یک پوشش برای خود فراهم کنند، انتظارات یکطرفه بوده و شرایط سخت‌تر می‌شود.

حائری عنوان کرد: در گذشته یکی از شرکت‌های بیمه‌ای طرحی را برای پوشش نوسانات نرخ ارز ارائه کرد اما گستره آن بسیار محدود بود و از یک درصدی بیشتر نوسانات را پوشش نمی‌داد، اما در کل اگر فرانشیز این طرح بالا باشد بازیگران بازار از این طرح استقبال نخواهند کرد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر اگر در بازارهای مالی آن ابزارهایی که برای پوشش ریسک وجود دارد، مثل قراردادهای اختیار و قراردادای آتی، وجود داشته باشد و شرکت کنندگان بازار هم علم به این قضیه داشته باشند می‌توانند پوشش های لازم را برای خود تهیه کنند.

حائری افزود: اگر فعالین بازار تمایل به ورود به این بازار نداشته باشند، شرکت‌های بیمه می‌توانند متخصصین این امر را استخدام کرده واین ریسک را پوشش دهند، اما تا وقتی که این ابزارها تعریف نشود سخت می‌توان پوششی برای نوسانات نرخ ارز داشت.

مدیرعامل شرکت صرافی بانک مسکن اذعان داشت که "نوسانات نرخ ارز همیشه بد نیست چراکه این نوسانات ریسکی است که نتایج آن همیشه ناگوار نبوده و ممکن است یک صرافی از این نوسانات بهره هم برده باشد که این امر بستگی به میزان ریسک پذیری، علم به شرایط بازار و حرکت معقولانه آن صرافی دارد.

حائری خاطرنشان کرد: این ریسک در مورد صادرکنندگان و وارد کنندگان بسیار پررنگ تر است، اگر صنعت بیمه یک روزی بخواهد چنین ابزاری را طراحی کند، بیشتر از اینکه صرافی ها را در نظر بگیرد باید واردکنندگان و صادر کنندگان که یکی متقاضی و دیگری عرضه کننده ارز است را مورد هدف قراردهد.

 

ارسال نظر