شناسه خبر : 7886

صندوق ضمانت سرمایه ۱۳۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه صادر کرد

صندوق ضمانت سرمایه 1300 میلیارد تومان ضمانت نامه صادر کرد

بحث تأمین مالی یکی از مهم‌ترین این موانع است. هرچند وام بانکی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد اما کمتر جوانی را می‌توان یافت که بتواند با تأمین ضمانت‌های سنگین مورد نظر بانک‌ها به وام دست یابد. اما از آنجایی که ایجاد اشتغال یکی از اولویت‌های دولت محسوب می‌شود صندوق ضمانت سرمایه ‌ گذاری تعاون وظیفه حمایت از طرح ‌ ها و ایده‌های منحصر به فرد و خلاقانه ایجاد اشتغال را برعهده گرفته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از اقتصاد کارا، مهدی حسین ‌ نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در خصوص هدف از حمایت طرح‌های اشتغالزایی تعاونی‌ها و افزایش زمینه اشتغال در جامعه گفت: مأموریت اصلی این صندوق، تأمین جایگزین وثیقه برای طرح‌های جدید جوانانی است که وثیقه مناسب دریافت وام برای ارائه به بانک‌ها ندارند.

افراد زیادی هستند که طرح‌های خوب و قابل قبولی دارند، دولت هم اعتبارات مناسبی را برای تحقق این طرح‌ها در نظر گرفته است. اما هنگامی که برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کنند، به‌دلیل نداشتن وثیقه با درهای بسته مواجه می‌شوند. برای حل این مشکل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون شکل گرفت تا سهل‌تر از بانک‌ها، اعتبارسنجی‌های مورد نیاز را انجام دهد و با حداقل وثیقه از مجری طرح حمایت کند.

خوشبختانه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون از ابتدای دولت یازدهم توانسته عملکرد قابل توجهی ارائه کند، به گونه‌ای که در این دوره زمانی با سرمایه‌ای در حدود ۱۲۰ میلیارد تومان، توانسته علاوه بر تضمین تعهدات تسهیلاتی و تعهدات بانکی فعالان بخش تعاون، به کارآفرینان دانش بنیان و طرح‌های کوچک و متوسط هم خدمات مناسبی ارائه دهد. خوشبختانه تا امروز توانسته‌ایم ۱۳۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه به شرکت‌ها ارائه دهیم و می‌توانیم ادعا کنیم که تنها صندوقی هستیم که علاوه بر داشتن استقلال، هرسال رشد داشته است. به طوری که در آخرین مجمع حدود ۴۵ میلیارد تومان از سود انباشته خود را به‌عنوان افزایش سرمایه صندوق مصوب کرده ایم و اگر دامنه داده‌ها را کوچکتر کنیم مشخص می‌شود که تنها در سال ۱۳۹۷ صندوق جهت توسعه خدمات و افزایش تأثیرگذاری، بیش از ۳۱۰ میلیارد تومان ضمانت نامه صادر کرده که این میزان خدمات به حمایت از ایجاد و پایداری بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری منجر شده است. این عملکرد در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

  میزان ضمانتی که از فعالان بخش تعاون دریافت می ‌ کنید چقدر کمتر از بانک ‌ ها است؟

به‌طورکلی صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در حدود ۲۰ درصد از ضمانت را به عنوان وثیقه دریافت می‌کند در حالی که بانک‌ها ۱۲۰ درصد وثیقه طلب می‌کنند. همچنین وثیقه‌هایی که ما قبول می‌کنیم را بسیاری از بانک‌ها نمی‌پذیرند، مثلاً ما زمین روستایی را هم به‌عنوان وثیقه می‌پذیریم.

  گفتید علاوه بر استقلال، رشد سودآوری هم داشته اید تا جایی که توانسته اید سرمایه صندوق را افزایش دهید. می ‌ توانید بگویید این سود به چه میزان بوده است؟

این صندوق علاوه بر انجام اقدامات زیربنایی ویژه در راستای گسترش و هدفمندسازی خدمات و استفاده مناسب از منابع خود، توانسته به سودآوری برسد. این سودآوری بدون احتساب ذخیره فنی ۱۱۰ میلیارد تومانی، بیش از ۳۸ میلیارد تومان بوده است.

  تعاونی ‌ ها می ‌ توانند یکی از تأثیرگذارترین نهادهای جامعه باشند. اما در حال حاضر در زمره شکننده ‌ ترین نهادهای اجتماعی قرار گرفته ‌ اند. متأسفانه این موضوع در برخی موارد مانند تعاونی ‌ هایی که در مناطق محروم و کم برخوردار تشکیل می ‌ شوند بیشتر به چشم می ‌ خورد. برای حمایت از چنین تعاونی ‌ هایی چه تدابیری را در پیش گرفته ‌ اید؟

یکی از طرح‌های حمایتی که برای کمک به تعاونی‌ها در نظر گرفته‌ایم مربوط به تعاونی زنان است، یعنی تعاونی‌هایی که ۵۱ درصد سهام‌شان به زنان تعلق دارد. طرح ما برای این تعاونی‌ها این است که تا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات از آنها وثیقه دریافت نمی‌کنیم. همچنین در مناطق محروم و طرح‌های دانش بنیان تا ۸۰ درصد وام را نزد بانک‌ها تضمین می‌کنیم. این عدد در مناطق برخوردار ۷۰ درصد است. برای اینکه بتوانیم تعاونی‌ها و طرح‌های کوچک را هم تحت پوشش کامل قرار دهیم و به بقای آنها کمک کنیم، وام آنها را تا ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به‌صورت صددرصد تضمین می‌کنیم و بالاتر از این مبلغ را بسته به محل ایجاد تعاونی، ۷۰ و ۸۰ درصد تضمین می‌کنیم.

علاوه بر این وثیقه‌ها یک ضمانت نامه اختصاصی به‌ نام ضمانت نامه معاملات، برای تأمین سرمایه در گردش شرکت‌های تعاونی در نظر گرفته‌ایم. با این ضمانت نامه اگر شرکت‌های تعاونی بخواهند مواد اولیه خود را از محل معتبری خریداری کنند، می‌توانند به‌صورت اعتباری مواد مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

برای تحقق اهداف سیاست ‌ های کلی اقتصاد مقاومتی یعنی ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، چه میزان اعتبار و بودجه در نظر گرفته ‌ اید؟

برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و عشایری که زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند، مبلغ ۲۳۱ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

  برای تحقق طرح ‌ های شرکت ‌ های دانش بنیان چه کرده ‌ اید؟

با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم نامه‌ای تنظیم کرده‌ایم که طی آن، شرکت‌های دانش بنیان کاملاً تحت حمایت قرار گیرند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حدود۲۰ میلیارد تومان نزد صندوق ودیعه‌گذاری کرده است و صندوق هم ۱۰۰میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان ضمانت نامه می‌دهد.

  از مدل بنگاه به بنگاه ( بی ‌  تو بی ‌B to B  یا  Business-to-Business ) بگویید و اینکه چقدر در توانمند کردن تعاونی ‌ ها مؤثر است؟

در حال حاضر سامانه «بی‌ تو‌ بی» را با این هدف که صندوق شرکت‌های تعاونی را نسبت به هم بیمه کند، راه اندازی کرده ایم. به این معنا که اگر دو شرکت به‌صورت اعتباری معامله‌ای را انجام دادند، کیفیت مناسب ارائه خدمت و همچنین پرداخت هزینه در موعد مقرر از سوی صندوق تضمین می‌شود. در این مدل، زنجیره ارزش تکمیل می‌شود. تعاونی‌ها همدیگر را پیدا می‌کنند و بدون واسطه با هم همکاری می‌کنند. هنگامی که کالا مستقیماً از تولید کننده به دست مصرف‌کننده می‌رسد، نرخ تورم افسارگسیخته کنترل می‌شود. در حال حاضر یعنی در شرایطی که این سیستم هنوز به‌صورت رسمی افتتاح نشده است بالغ بر ۱۰۰۰ شرکت تعاونی وارد این سیستم شده‌اند.

 البته ما همگام با سیاست‌های معاونت تعاون، وارد بحث‌های نوین و جدید در بخش تعاون شده‌ایم. "تعاون مارکت" یکی از همین بحث‌ها است که برای استفاده تعاونگران از امکانات بسیاری مانند طراحی لگوی رایگان، کمک به طراحی برند و مدل قیمت‌گذاری راه‌اندازی شده است.  یکی از ویژگی‌های تعاون مارکت این است که به تعاونگران این امکان را می‌دهد که صاحب سایت شوند. با استفاده از این امکان، اگر یک تعاونی در دوردست یک جاجیم هم تهیه کرده باشد می‌تواند در سامانه بگذارد و مشتری هم هزینه آن را مستقیم به حساب او واریز می‌کند. مزیت مهم این اقدام تقویت بازار و حذف واسطه است. در حقیقت هدف اصلی ما این است که ریسک خسارت را کم کنیم؛ چرا که یکی از مشکلات شرکت‌ها، نداشتن بازار است. خوشبختانه نحوه تولید را همه می‌دانند. در یک دوره‌ای مشکل کشور ما تولید بود. اما حالا مشکل اساسی وجود نداشتن بازار متشکل است که بتوانند تولیدات خود را بفروشند. ما به‌دنبال تقویت بازار هستیم تا  تعاونگران بتوانند تولیدات خود را بفروشند و به تعهدات خود عمل کنند.

  در مورد سیستم بی ‌  تو جی ( B TO G ) هم توضیح دهید؟

این سیستم منحصر به فرد است. ما به‌عنوان نماینده دولت وارد سیستم  بنگاه به دولت می‌شویم تا فضا را به گونه‌ای امن کنیم که امکان کلاهبرداری از بین برود و فعالیت‌های برندینگ صورت بگیرد. در فاز دوم قرار شده که این برنامه را به بازار کشورهای همسایه هم گسترش دهیم. با این اقدام پتانسیل بخش تولید و ظرفیت‌ها و همچنین خلأها در زنجیره تولید مشخص خواهد شد. در سه ماهه اول امسال، متوجه شدیم که ما در بحث بسته‌بندی خیلی ضعیف هستیم و باید یک شرکت وظیفه آموزش و استاندارد‌سازی را برعهده بگیرد.

  سامانه تأمین مالی خرد تضمین شده، چقدر به تقویت تعاونی ‌ ها کمک خواهد کرد؟

در این طرح، سرمایه‌گذار بخش تعاون، طرح و پروژه خود را به صندوق ضمانت معرفی می‌کند. پس از بررسی طرح و تأیید کارشناسی که طرح دارای توجیه اقتصادی است و مجریان طرح هم صلاحیت لازم  دارند در سامانه به مردم عرضه خواهند شد. همچنین اصل پول مردم هم تضمین می‌شود. به این ترتیب مردم با سرمایه‌گذاری در تعاونی‌ها و در شرایطی که از نظر امنیتی چیزی از سرمایه‌گذاری در بانک‌ها کم ندارند، می‌توانند به‌صورت صاحب سهام بدون واسطه یعنی بدون حضور بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند و سود سرمایه خود را دریافت کنند.

یکی دیگر از مزایای این سامانه این است که سرمایه مرحله به مرحله در اختیار مجریان طرح قرار می‌گیرد و به این شکل امکان برداشت کامل و سوء‌استفاده از سرمایه از بین می‌رود و همه مراحل هم در سامانه شفافیت به اطلاع سرمایه‌گذاران خواهد رسید. هندوستان یک تجربه بین‌المللی موفق در این زمینه است.

به ‌ نظر شما تزریق نیروی جوان و فعالیت آنها در کنار افراد حرفه ‌ ای و با تجربه، چقدر به تعالی بخش تعاون کمک خواهد کرد؟

بیش از چند دهه است که تعاون در کشور در حال فعالیت است و همواره افراد مشخصی با افکار مشخص و البته توانمند در این حوزه حضور داشته‌اند و کمتر افراد جدید به این حوزه وارد شده‌اند. به‌همین دلیل می‌توان گفت که ساختار تعاون یک ساختار قدیمی است. همین امر باعث شده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و بخصوص دکتر کبیری معاون تعاون وزارتخانه، با اتخاذ سیاست‌هایی، در جهت ورود بحث نوآوری را برای رقابت بیشتر به مبحث تعاون گام بردارند. در مجمع عمومی صندوق تصویب شد که در ایجاد بخش مراکز نوآوری و شتاب دهنده‌ها با معاونت تعاون همکاری کنیم و بخش تعاون را از حالت سنتی نسبی به تعاونی نسبتاً نوآور تبدیل کنیم. بنا داریم طی یک برنامه ۵ ساله، فعالیت را به خود تعاونگران جوانتر بسپاریم.

ارسال نظر