شناسه خبر : 7866

۲۷ کارگزار خارج از ایران مشغول ارائه خدمات بیمه‌ای هستند

27 کارگزار خارج از ایران مشغول ارائه خدمات بیمه‌ای هستند

معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل اتباع سازمان تامین اجتماعی گفت: برای تسریع روند بیمه ایرانیان خارج از کشور ۲۷ کارگزار در ۱۸ کشور دنیا مشغول ارائه خدمات بیمه‌ای به آنها هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، مجیدحسن‌زاده افزود: اداره کل اتباع جهت انجام امور بیمه ای ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۴ جهت انجام و تسهیل در امور بیمه تامین اجتماعی ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی و همچنین راهبری و اجرای توافقات تأمین اجتماعی با سایر کشورها تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی بالغ بر ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و به همین دلیل بسیار پراهمیت است، اظهار داشت: این سازمان بحث سه‌جانبه‌گرایی را در دستور کار خود دارد و کارفرمایان یکی از اضلاع اصلی سه‌جانبه‌گرایی هستند.

وی با بیان اینکه اهمیت بیمه ایرانیان خارج از کشور از هر لحاظ قابل بررسی و تحلیل است، ادامه داد: با توجه به اینکه ایرانیان خارج از کشور به‌خصوص ساکن و شاغل در کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس از پوشش بیمه‌ای بی‌بهره هستند، تامین اجتماعی این مهم را بر عهده گرفته و امور بیمه‌ای این افراد را انجام می‌دهد.

حسن‌زاده تصریح کرد: سال ۱۳۸۵ به موجب ماده ۱۲ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، با صدور بخشنامه ای این امکان برای شرکت‌های خدمات فنی مهندسی فراهم شد تا از طریق دفاتر مرکزی شرکت ها، نیروهای اعزامی به خارج از کشور را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند.

معاون بیمه ایرانیان خارج از کشور تامین‌اجتماعی ادامه‌ داد: سامانه صدور گواهی شغلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از درگاه‌های ارائه خدمات به این اقشار بوده که امتیازاتی از قبیل معافیت در پرداخت عوارض خروج و معافیت گمرکی را برای کلیه ایرانیان شاغل در اقصی نقاط جهان در نظر گرفته است و شرکت های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی جهت بیمه نیروهای اعزامی لازم است تا نسبت به اخذ این گواهینامه ها به‌صورت گروهی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: قراردادهای خارج از کشور که واگذارنده کار آنها ایرانی است، مشمول ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی هستند لیکن درخصوص قراردادهای مرتبط با صدور خدمات فنی و مهندسی که محل پروژه در سایر کشورهاست شرکت ها می بایست جهت برخورداری نیروهای اعزامی خود از مجموعه کامل خدمات سازمان به ویژه بیمه حوادث از محل دفتر مرکزی لیست و حق بیمه مربوطه را به شعب سازمان ارائه دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای مختلف، قوانین و مقررات حوزه تامین‌اجتماعی و کار خود را دارند، سازمان تامین اجتماعی به‌دنبال ایجاد هماهنگی‌های لازم در خصوص ارائه خدمات مختلف بیمه ای با هماهنگی وزارت کار و وزارت امور خارجه است.

حسن زاده گفت: بیمه تامین اجتماعی بسته کاملی از خدمات بیمه ای و درمانی را به مخاطبان و مشمولین خود ارائه می‌دهد و متفاوت از بیمه های تجاری است و قوانین تامین اجتماعی از کاملترین قوانین موجود بشمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: به موجب ماده ۵ قانون تامین اجتماعی اتباع خارجی دارای مجوز اقامت و اشتغال که در ایران اشتغال به کار دارد مشمول این قانون بوده و می بایست توسط کارفرمایان مربوطه بیمه شوند. در صورتی که این اتباع در کشور خود بعضا یا کلاً بیمه تامین اجتماعی است، از شمول مستثنی هستند اما در صورت عضویت کشور متبوع در مقاوله نامه شماره ۱۹ سازمان بین المللی کار درخصوص حوادث کار، باید معادل ۳ درصد حقوق و دستمزد فرد بابت بیمه در برابر حوادث شغلی حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بپردازند.

وی در پاسخ به پرسش کارفرمایان در خصوص کیفیت و کمیت ارائه خدمات به بیمه شدگان اتباع گفت: بیمه ایرانیان خارج از کشور با نرخ کامل شامل خدمات بیمه ای و درمانی سازمان تامین‌اجتماعی خواهد بود.

 

ارسال نظر