شناسه خبر : 6778

مشکل اصلی فرش بافان کردستان حمایت ضعیف بیمه‌ای است

مشکل اصلی فرش بافان کردستان حمایت ضعیف بیمه‌ای است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: امسال تمام بافندگان واقعی فرش در این استان شناسایی شده و زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد دره وزمی روز دوشنبه به مناسبت دهم تیر و روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه ما این است که امسال تمام بافندگان واقعی فرش را شناسایی کرده و طبق توافق با مرکز ملی فرش آنان را زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم.

وی مشکل اصلی فرش بافان استان را حمایت بیمه ای ضعیف اعلام کرد و افزود: با بیمه کردن این افراد می توان گام مهمی در ایجاد انگیزه برای فعالیت آنان و رونق فرش دستباف استان برداشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه فرش این استان به عنوان برند در کشور شناخته می شود، گفت: پارسال ۲ برند فرش سنندج و بیجار ثبت ملی شدند و امسال نیز ثبت جهانی آن پیگیری می شود.

دره وزمی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده در کردستان فعال بوده که حدود ۱۵ هزار نفر آنان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که تولید کنندگان این استان سالانه حدود ۱۷ هزار متر مربع فرش می بافند.

واحدهای تولیدی راکد در کردستان احیا می شوند
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۰ درصد واحدهای صنعتی استان راکد هستند، گفت: برنامه ریزی شده که تا پایان امسال تمام واحدهای تولیدی تعطیل و قابل راه اندازی را با کمک خود آنان و مساعدت دولت احیا کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به تشکیل کلینیک صنعت و معدن در استان برای عارضه یابی واحدهای تولیدی راکد و تعطیل اشاره کرد و اظهار داشت: واحدهایی که توجیه اقتصادی و بازار فروش داشته اما دارای مشکل کمبود نقدینگی بوده تا پایان سال ۹۸ راه اندازی مجدد می‌شوند.

دره وزمی با بیان اینکه این کار از طریق تزریق سرمایه در گردش و با پرداخت یارانه انجام می شود، افزود: هشت درصد سود تسهیلات بانکی پرداختی به این واحدها را با اعتبار سازمان مدیریت و برنامه ریزی تقبل کرده و ۱۰ درصد سود باقی مانده نیز توسط خود واحدهای تولیدی پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: در صورتیکه واحدهای تولیدی راکد توجیه اقتصادی و بازار فروش نداشته باشد، از طریق سرمایه در گردش نیز قابلیت احیا ندارند.

دره وزمی بر تلاش دولت برای حفظ و رونق تولید در کردستان تاکید کرد و یادآور شد: تلاش ما این است که واحدهای نیمه فعال و کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت را با کمک خود آنان به ظرفیت حداکثری برسانیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برنامه ما این است که با احداث واحدهای تولیدی جدید و تعریف صنایع پیشران به ایجاد واحدهای بزرگ و متوسط در استان کمک کنیم.

احداث کارخانه دوم لاستیک با ایجاد یک هزار شغل، احداث طرح دوم پتروشیمی کردستان با سرمایه گذاری بیش از ۷۵۰ میلیون یورو و اجرای زنجیره فولاد از جمله برنامه هایی بوده که دره وزمی به آن اشاره کرد.

یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره آهن در کردستان تولید می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه این استان در حوزه معدن غنی است، افزود: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره آهن در این استان تولید می شود.

دره وزمی با بیان اینکه اکنون سنگ آهن کردستان به صورت خام فروخته نمی شود، یادآور شد: حلقه اصلی زنجیره سنگ آهن که کنسانتره است به بهره برداری رسیده است.

وی ایجاد صنایع معدنی را باعث اشتغالزایی و ارزش افزوده اعلام کرد و اظهار داشت: ورود خوبی برای فرآوری مواد معدنی داشته ایم و فرآوری کنسانتره و تبدیل آن به محصول در دستور کار است.

۸۰۰ واحد تولیدی در کردستان فعالیت دارند که ۸۰ درصد این واحدها فعال و نیمه فعال و ۲۰ درصد نیز راکد است.

ارسال نظر