شناسه خبر : 6049

بیمه کشاورزی به بخش خصوصی واگذار نشده است

بیمه کشاورزی به بخش خصوصی واگذار نشده است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران گفت: فرسایش خاک در کشور ما پنج برابر میانگین جهانی است که دلیل این امر فقر خاک به لحاظ پوشش‌های حفاظتی است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمد حسین کاظمی با بیان اینکه میزان خسارت سیل در استان مازندران به اندازه میزان خسارتی که به گلستان وارد شده، نیست، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در این استان با آن مواجه هستیم ساخت و سازهای غیر مجاز است که موجب تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی شده‌اند، این عوامل می‌توانند تهدیدی در جهت بحث تامین امنیت غذایی کشور، به شمار روند.

فرسایش خاک در کشور ما پنج برابر میانگین جهانی است

این کارشناس حوزه منابع کشاورزی با اشاره به اینکه دو عامل تولید و حیات در کشور ما تاثیرات منفی را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: ما دچار فقر خاک هستیم. این موضوع در کشورهای دیگر بسیار مورد توجه بوده و سرمایه‌گذاری‌های زیادی بر روی این موضوع انجام می‌شود، زیرا آب و خاک دو رکن اصلی در تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌روند.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: در واقع این دو رکن اساسی هم برای امنیت و تامین مواد غذایی کشور و هم در بحث سلامت مردم و کیفیت محصولات قابل تولید، بسیار تاثیرگذار است. ایران نیز کشوری غنی به لحاظ خاک و آب و هوای متغیر و متنوع به شمار می‌رود.

کاظمی بیان کرد: متاسفانه در چندسال اخیر نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده‌ایم و زمانی ما متوجه این موضوع شدیم که دیگر راه برگشت برای ما بسیار سخت است.

این کارشناس حوزه منابع کشاورزی خاطرنشان کرد: سیل‌های جاری شده در کنار مشکلاتی که به همراه داشت، دارای فوایدی نیز بود. در استان مازندران که استان مرطوب و پر بارانی است، اگر این باران‌ها نبود فارغ از خسارت‌ها ما حتی برای آب مورد نیاز در جهت تامین برنج استان خود دچار مشکل بودیم.

 بیمه کشاورزی به بخش خصوصی واگذار نشده است

وی با اشاره به بحث صندوق بیمه و عملکرد این سازمان، گفت: در واقع صنعت بیمه، صنعت مولد بوده و در دنیا به عنوان تجارت شناخته شده است. در خصوص پرداخت خسارت‌ها باید گفت زمانی می‌توانیم این خسارات را پرداخت کنیم که کشاورز، محصولات خود را بیمه کرده باشد. اشکالاتی که در صنعت بیمه محصولات کشاورزی، دام و طیور در کشور وجود دارد، عمدتا به این موضوع مرتبط است که در کشور ما بیمه کشاورزی به بخش خصوصی واگذار نشده است.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران کاظمی افزود: عمده این بیمه‌ها از طریق صندوق بیمه کشاورزی انجام می‌شود که به نوعی وابسته به اعتبارات دولت است و به نظر می‌رسد که یک کار بزرگ در ارتباط با بحث بیمه می‌تواند این باشد که بخش‌ها و بیمه‌های خصوصی بتوانند در این بخش‌ها فعال شوند و از طرف دیگر نیز بحث فرهنگ‌سازی است که این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که نتیجه و عملکرد کار ما مثبت باشد.

وی ادامه داد: سوابق نشان می‌دهد که در صورت ایجاد خسارت، پرداخت خسارت‌ها با تاخیر و کمتر از مقدار واقعی بوده که این مسائل عاملی در جهت عدم رغبت کشاورز به سمت بیمه کردن محصولات خود است. در این میان پیشنهادی که می‌توان در حوزه بیمه مطرح کرد، این است که بخش دام، طیور و همچنین کشاورزان را ملزم به بیمه محصولات خود کنیم که با این کار طبیعتا بسیاری از خسارت‌های احتمالی نیز قابل پوشش خواهد بود.

ارسال نظر