شناسه خبر : 6033

یک پنجم زمین‌های کشاورزی در سیل تحت پوشش شرکت‌های بیمه بوده‌اند

یک پنجم زمین‌های کشاورزی در سیل تحت پوشش شرکت‌های بیمه بوده‌اند

مدیرعامل بیمه البرز با بیان اینکه نمی‌توانیم با حوادث طبیعی مدافعه کنیم، عنوان کرد: در این شرایط فقط می‌توانیم ضریب نفوذ بیمه را با کمک دولتمردان، مردم و شرکت‌های بیمه افزایش دهیم تا کمترین خسارت، به شرکت‌های بیمه و مردم وارد شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از اقتصاد۲۴، سیل آمد و همه جا را ویران کرد، از گلستان و مازندران و خراسان شمالی گرفته تا فارس و هرمزگان و خوزستان. مردم نوروز سال ۹۸ را با سیل شروع کردند، سیلی که هم خانه و کاشانه آنان را نابود کرد و هم خسارت های فراوانی به زمین‌های کشاورزی وارد کرد. ۷۰ کشته و هزاران مصدوم نیز برجای گذاشت. در عین حال برکاتی نیز در پی داشت از جمله اینکه سدها لبریز از آب شدند و تا چندین سال بحران بی آبی کشور را رفع کرد و تالاب ها نیز احیا شدند.

آثار زیانبار سیل به روایت وزیر کشور بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان گزارش شده است، رقمی که جبران آن دولت را با کسری بودجه بسیاری مواجه می‌کند. این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از خسارت‌های به بار آمده در سیل تحت پوشش شرکت‌های بیمه بودند. از این میان و طبق آمارها بین ۵ تا ۷ درصد واحدهای مسکونی و تنها یک پنجم زمین‌های کشاورزی بیمه بوده‌اند.

این آمار نشان از ضریب نفوذ بسیار پایین بیمه در ایران دارد و با وجود تلاش‌های بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌گر در کشور، باز هم فرهنگ بیمه در کشور پایین است و عده‌ کمی از ایرانیان خانه و زمین‌های خود را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند. اگر امروز گفته می‌شود ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است و نرخ آن ۲.۳ است آن هم مدیون بیمه‌های اجباری نظیر شخص ثالث انواع خودروها و نیز مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان و کارگران خود است.

البته برای جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی سال‌هاست طرح‌های مختلفی پیشنهاد شده است. این اواخر نیز طرح ایجادصندوق حوادث غیر مترقبه مطرح شده است که باید در آینده چه سرنوشتی را پیدا می‌کند.

اما سیل اخیر چه درسی برای صنعت بیمه داشت؟ آیا افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور و بیمه کردن اجباری تمامی واحدهای مسکونی و زمین های کشاورزی و … نمی‌تواند یک بازی برد – برد برای شرکت‌های بیمه‌گر و مردم باشد تا هم بیمه‌گران به سبب دریافت حق بیمه‌ بیشتر کار خود را توسعه دهند و به سودآوری بیشتر برسند و هم مردم در پی ایجاد یک حادثه طبیعی اینقدر به دردسر نیفتاده و بعضا به زیر خط فقر نروند؟

در همین زمینه سید رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه البرز می‌گوید: با توجه به آمار به دست آمده، در کشورهای توسعه یافته ضریب نفوذ بیمه بالا است به طوری که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از مردم و واحدهای مسکونی در این کشورها تحت پوشش بیمه هستند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های بیمه در ایران به دلیل ریسک هایی که اینگونه حوادث طبیعی به دنبال دارند از پذیرش آنها پرهیز می‌کنند، می‌افزاید: در صنعت بیمه، کشور ما پایین‎ترین ضریب نفوذ بیمه را در بین کشورهای دیگر دارد.

مدیرعامل بیمه البرز اضافه می‌کند: اولین درسی که سیل به ما داد این است که دولت و در کل صنعت بیمه با تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی اقدام موثر و مفیدی برای پوشش بیمه ای منازل مسکونی و محیط های صنعتی انجام دهند. در کنار معایب اینگونه حوادث، این سیل باعث شد که مردم به فکر خرید بیمه نامه از شرکت های بیمه برای واحدهای مسکونی، زمین های کشاورزی و… باشند تا در صورت ضرر و زیان، با کمترین آسیب مواجه شوند.

ارسال نظر