شناسه خبر : 42877

اختصاصی چابک آنلاین ؛

آیین نامه اینشورتک عرضه و تقاضای صنعت بیمه را تحریک می کند

آیین نامه اینشورتک عرضه و تقاضای صنعت بیمه  را تحریک می کند

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، با بیان اینکه، برداشتن موانع توسعه فناوری در صنعت بیمه نیازمند یک آیین نامه بود، اظهارداشت: آیین نامه اینشورتک به فعالیت شرکت های فناور بیمه، مدل های جدید کسب وکار و سندباکس هویت می بخشد و مهمتر اینکه اینشورتک ها می توانند در یک سطح محدود و با اتکایی شرکت های بیمه اتکایی پوشش ریسک بدهند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، علی بنیادی نائینی، در گفت و گو با چابک آنلاین، در خصوص مراحل شکل گیری و تکمیل آیین نامه اینشورتک، گفت:کمیته‌ای تخصصی متشکل از بیمه مرکزی و برخی از اعضای اکوسیستم فناوری، همچون معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارت اقتصادی تشکیل شد و در شش جلسه یک پیش نویس اولیه ای از آیین نامه تهیه شد.  

وی، با  اشاره به ایونت برگزار شده از سوی بیمه مرکزی در روز قبل از نمایشگاه کیش اینوکس، گفت: در این ایونت از بازیگران صنعت بیمه ازجمله اگریگیتورها، کارگزاران، نمایندگان، ارزیابان خسارت، فناوران، صندوق نوآوری شکوفایی وزارت اقتصاد و برگزیدگان سه شنبه های نوآوری دعوت و نظرات آنها جمع آوری و مجدد به هیات عامل بیمه مرکزی و شورایعالی بیمه برده شد. 

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی اظهارداشت: درجلسه گذشته شورایعالی بیمه که حدود یک ماه قبل بود کلیات موضوع آیین نامه اینشورتک تصویب و ایرادات آن رفع شد و پس از آن دوباره به کمیسیون برده شد و پس از رفع ایرادات حقوقی، آیین نامه اینشورتک در شورایعالی بیمه تصویب شد. 

بنیادی نائینی، بیان کرد: یک شکافی که در قانون تاسیس بیمه مرکزی وجود دارد این است که می گوید هرکسی که می خواهد کار بیمه ای انجام دهد باید مجوز شورایعالی بیمه را بگیرد که آن هم 3 تا 4 سال زمان می برد و از سوی دیگر باید یک سرمایه 300 تا 400 میلیارد تومانی هم داشته باشد. 

وی، افزود:شاید یک فناور ایده دارد اما سرمایه آن را ندارد، و همین مانعی می شود برای اینکه شرکت هایی از جنس اینشورتک ها به فضای صنعت بیمه وارد شده و فعالیت کنند. 

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در خصوص هدفگذاری های آیین نامه اینشورتک ، اظهارداشت: اول اینکه این آیین نامه به فعالیت شرکت های فناور بیمه و مدل های جدید کسب و کار صنعت بیمه هویت می بخشد و مسیر را کوتاه می کند . 

به گفته وی، همچنین به راه اندازی و صدور مجوز پلتفرم ها یا سکوها اعتبار داده می شود و از همه مهمتر اینکه این اینشورتک ها می توانند در یک سطح محدودی با اتکا به  شرکت های بیمه تخصصی اتکایی، پوشش ریسک بدهند. 

بنیادی نائینی، گفت: کمیسیون راهبری توسعه نوآوری در صنعت بیمه متشکل از بیمه مرکزی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، سندیکای بیمه گران، اتاق بازرگانی و صندوق نوآوری شکوفایی، آیین نامه اینشورتک را متناسب با فعل شرکت ، مجوز یکسال فعالیت به شرکت می دهد و در قالب سندباکس فعالیت آن شرکت را بررسی می کند و چنانچه موانع قانونی برای فعالیت وجود داشت برطرف می کند. 

به گفته وی در آیین نامه اینشورتک مجددا به مرکز نوآوری صنعت بیمه به سندباکس و اینشورتک ها هویت بخشیده شده و درآن اینشورتک ها به عنوان بازیگران جدید در صنعت بیمه در کنار اکچوئران و ارزیابان خسارت پذیرفته شده اند. 

عضو هیات عامل بیمه مرکزی اذعان داشت: شرکت های بیمه موجود می گویند که شرکت دیگری اجازه پوشش بیمه ای نداشته باشد و می گویند ممکن است مساله موسسات مالی اعتباری که در نظام بانکی بود اینجا هم بوجود بیاید. 

وی، افزود: قطعا اینکه این شرکت ها اجازه پوشش بیمه ای دارند می توانند تحریک کننده بازار و محرک شرکت های بیمه سنتی باشد تا به سمت توسعه اینشورتک ها بروند و شرکت های بیمه ای منعی ندارندکه  بیایند و سهامداری کنند، یعنی خودیک  اینشورتک راه اندازی کنند. 

این عضو هیات عامل بیمه مرکزی تصریح کردکه آیین نامه اینشورتک به اکوسیستم نوآوری می گوید که درهای صنعت بیمه به سمت آنها باز است و به شرکت های بیمه ای هم می گوید که اگر حرکت نکنند قافیه رقابت را خواهند باخت. 

وی افزودکه  درعین حال به بیمه مرکزی و شورایعالی بیمه هم می گوید که در اصلاح قانون تاسیس و در اصلاح آیین نامه ها باید پذیرفت که موضوع فناوری جدی است و نسل زد دیگر نمی تواند پشت باجه بایستد و بیمه نامه بخرد. 

بنیادی اذعان داشت: بنابراین آیین نامه اینشورتک به صورت همزمان عرضه و تقاضا را با یکدیگر در صنعت بیمه  تحریک می کند. 

وی ابراز امیدواری کرد که این امر منجر به یک تحرک در بازار بیمه کشور شده و بر روی محصولات جدید و فرآیندهای خدمت رسانی مردم تاثیر بگذارد.

 

ارسال نظر