شناسه خبر : 2444

کارشناس مرکز مطالعات و تحقیقات سازمان بیمه سلامت ایران:

لزوم تهیه بانک اطلاعاتی بیماران مجهول‌الهویه برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌ها غیرقابل پیش‌بینی در بیمه سلامت

لزوم تهیه بانک اطلاعاتی بیماران مجهول‌الهویه برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌ها غیرقابل پیش‌بینی در بیمه سلامت

کاظم قاسمی گفت: تهیه بانک اطلاعات بیماران مجهول‌الهویه‌ای که هویت آنان در سال‌های قبل احراز شده و ارائه آنها به سازمان بیمه سلامت ایران می‌تواند به این سازمان برای تعهدات قانونی خود و تحمیل هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی کمک کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از آیهینا، کاظم قاسمی در خصوص حمایت این سازمان از بیماران مجهول‌الهویه بیان کرد: طبق ماده 192 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، با بررسی مستندات پرونده‌ها در برخی موارد مشخصات افراد در دسترس است ولی از آنجایی که تعداد زیادی از مراجعه کنندگان کسی را برای مراقبت ندارند، بدسرپرست بوده ،توسط خانواده‌ها ترد شده‌اند، در برخی موارد افراد سالمندی هستند که دچار عوارض ناشی از زوال عقل بوده‌اند و به علاوه تعداد بیمارانی که مشکلات روانی دارند، می توانیم بگوییم این افراد کسانی هستند که مشخصات فردی خود را نمی‌دانند و مستنداتی مبنی بر تعیین هویت آنان وجود ندارد که بنابرحکم مراجع قضایی فاقد هویتی مشخص و مدارک شناسایی معتبر بوده و یا فاقد سرپرست و قیم قانونی هستند.

وی ادامه داد: پذیرش و ترخیص بیماران مجهول‌الهویه مشکلات مختلفی را در روند کاری ایجاد خواهد کرد و در صورتی که هویت بیمار تا زمان ترخیص تعیین نشود، مسائلی را برای سیستم قضایی و سازمان‌های حمایت کننده از این افراد به وجود می‌آورد.

قاسمی گفت: سنجش واقعی تعداد افراد مجهول‌الهویه و میزان هزینه‌های ایجاد شده برای سازمان در بین بیماران بستری می‌تواند بخشی از بار مالی این سازمان را در طول هر سال بازنگری کرده و با ارائه اطلاعات آماری به مجلس منابع بیشتری را برای این گروه اختصاص داد.

وی بیان کرد: با وحدت رویه در قالب دستورالعمل شناسایی بیماران مجهول‌الهویه می‌توان گام مهمی در جهت تسریع ساماندهی این قبیل بیماران برداشت و به افزایش بهره‌مندی آنان از مزایای اجتماعی کمک کرد. به نحوی که با کنترل موارد ارجاعی از سازمان بیمه سلامت ایران در حفاظت از منابع مالی سازمان کوشید.

کارشناس مرکز مطالعات و تحقیقات سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه تهیه بانک اطلاعات بیماران مجهول‌الهویه‌ای که هویت آنان در سال‌های قبل احراز شده و ارائه آنها به سازمان بیمه سلامت ایران می‌تواند به این سازمان برای تعهدات قانونی خود و تحمیل هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی کمک کند، گفت: به جهت ماهیت بیماری این قبیل از مراجعه کنندگان و خدمات گیرندگان از بیمه سلامت تعریف واژه‌ی مجهول‌الهویه هنوز به صورت خاص مشخص نشده است. بنابراین برای بهره‌مندی این بیماران از مزایای بیمه طبق مقررات بیمه‌گری به نظر می‌رسد ارائه معرفی مراجع قضایی برای صدور معرفی‌نامه بیمه سلامت همگانی در بدو بستری الزامی است.

قاسمی افزود: با توجه به بودجه محدود سازمان بیمه سلامت و لزوم مدیریت صحیح و منطقی این بودجه برای افرادی که استطاعت مالی هزینه‌های درمان را ندارند این انتظار وجود دارد که سازمان‌های خدمت‌گذار مانند سازمان بهزیستی که عهده‌دار مسئولیت‌های سنگین در قبال این افراد است، همکاری‌های بیشتری با این سازمان داشته باشد و از طرفی متولیان و سایستگذاران در سطوح تصمیم‌گیری کلان با هدف تسریع ساماندهی این قبیل بیماران منابع کافی را در اختیار بیمه سلامت قرار دهند.

 

ارسال نظر