شناسه خبر : 2270

باید ها و نبایدهای وزیر جدید رفاه؛

ضرورت توجه ویژه به تامین اجتماعی/ استقلال تأمین اجتماعی حفظ شود/ درمان از تامین اجتماعی جدا نشود

ضرورت توجه ویژه به تامین اجتماعی/ استقلال تأمین اجتماعی حفظ شود/ درمان از تامین اجتماعی جدا نشود

دبیر سابق شورای عالی تامین اجتماعی با اشاره به اینکه وزیر جدید رفاه باید تامین اجتماعی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد، گفت: نباید درمان از سازمان جدا شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، محمد اشرفی گفت: باید وزیر جدید وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی تمرکز اصلی خود را بر روی سازمان تأمین اجتماعی که یکی از زیر مجموعه های اصلی این وزارتخانه است بگذارد چرا که تامین اجتماعی با توجه به بخش های درمان، بیمه و اقتصادی، در حد سه وزارتخانه است که باید به آنها پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که اهداف اصلی شناسایی نشود، نمی‌توان به وضعیت تأمین اجتماعی سر و سامان داد، افزود: باید فردی که در رأس امور قرار می‌گیرد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مالی از تعهدات لازم برخوردار باشد و از بدنه این سازمان انتخاب شود و برخی از مدیران دولت ششم و هفتم با توجه به سوابق و تجربیات مدیریتی در این سازمان کارنامه درخشانی داشته و می‌تواند آن را نجات دهد.

این کارشناس رفاه و تامین اجتماعی با تأکید بر اینکه باید استقلال تأمین اجتماعی حفظ شود، تصریح کرد: کمیته‌ای متشکل از افراد متخصص می‌توانند با شناسایی راهکارها و آسیب‌های تأمین اجتماعی در راستای رفع مشکلات آن اقدام کنند و در نهایت به دنبال مستقل شدن آن باشند.

اشرفی با اشاره به اینکه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش این سازمان هستند، افزود: تعداد بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران به همراه خانواده‌هایشان به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسد که حدود نیمی از جمعیت کشور هستند که خودشان در سازمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اگر فردی که در رأس امور قرار می گیرد با مباحث موجود در سازمان آشنایی نداشته باشد، به طور حتم هر جایی از دولت که نیازمند سرمایه باشد، از اموال تأمین اجتماعی هزینه می‌کند. درحالی‌که دارایی‌های سازمان مربوط به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران است.

وی با تأکید بر اینکه بحران اجتماعی در راه است، گفت: بحران تأمین اجتماعی باعث می‌شود شرایط نامساعدی برای نظام به وجود بیاورد که لازمه آن، این است که شرایط مساعدی را برای تأمین اجتماعی و بیمه‌شدگان فراهم کنیم و کمیته‌ای از افراد خبره در حوزه رفاه اجتماعی و عدالت اجتماعی تشکیل شود و نظرات آنها بدون توجه به مسائل سیاسی به کار گرفته شود.

وی در مورد جدایی درمان از تأمین اجتماعی نیز گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر دکتر بندپی سرپرست وزارتخانه را بر عهده گرفته و او نیز پزشک است، پزشکان وامدار وزارت بهداشت هستند و در این شرایط احتمال اینکه این اتفاق رخ دهد، وجود دارد که در این صورت به تصمیم چندین سال قبل برمی‌گردیم که در گذشته میزان رضایتمندی در آن به صفر رسیده بود. به همین دلیل جدایی درمان از سازمان تامین اجتماعی به هیچ وجه به صلاح بیمه شدگان نیست.

دبیر سابق شورای عالی تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر تأمین اجتماعی و وزارت رفاه، دولتی اداره شود موجب اعتراضات تشکل‌های کارگری می‌شود و هیچ  یک از جریان‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی نسبت به اینکه درمان به وزارت بهداشت برود، موافق نیستند و به طور حتم اعتراض خواهند کرد.

 

ارسال نظر