شناسه خبر : 14462

غرامت موزکاران خسارت دیده‌ پرداخت می‌شود

غرامت موزکاران خسارت دیده‌ پرداخت می‌شود

صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرد: غرامت کشاورزان و موزکاران خسارت دیده‌ای که بیمه دارند، پرداخت می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرد: اخیرا محصول موز استان سیستان و بلوچستان که تحت تاثیر دو عامل خسارت زای سیل و سرما و یخبندان قرار گرفت، تحت پوشش حمایتی بیمه قرار گرفت.

برای حمایت از این فعالیت تولیدی، بیمه کشاورزی نیمی از حق بیمه محاسبه شده را از موزکاران دریافت و بقیه را با عنوان سهم دولت، از دولت دریافت می کند که امکان خوبی برای فعالان این بخش است.

حداکثر غرامت محاسبه شده با فرض عملکرد تولیدی ۳۸ تن محصول در هر هکتار، بیش از ۱۸۰ میلیون ریال است که می تواند بخشی از خسارات وارده را جبران و امکان استمرار تولید را برای باغداران فراهم سازد.

با توجه به اطلاع رسانی انجام شده و ماهیت اختیاری بیمه، شماری از باغداران استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان محصول خود را بیمه کردند، که براساس مقررات، غرامت آنان در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت می شود.

بیمه کشاورزی آمادگی دارد با همفکری و تعامل بیشتر اتحادیه وتشکل های تولیدی، تعرفه های اختصاصی مورد نظر را برای موزکاران تعیین کنند.

کاشت محصول گرمسیری موز، به عنوان بزرگ ترین گیاه علفی گل دار جهان با انواع ریسک ها وخطرات گوناگونی روبروست که بیمه کشاورزی به منظور پوشش ریسک های این فعالیت ارزشمند، در کنار ایجاد و گسترش پوشش بیمه ای برای تعداد ۴۲ فعالیت در زیر بخش زراعت، ۴۶ فعالیت در زیر بخش باغبانی، ۱۸فعالیت در زیر بخش دام، ۱۲فعالیت طیور، ۱۰ فعالیت منابع طبیعی، ۲۵فعالیت درزمینه بیمه تنه درختان و ۱۱ فعالیت در زیر بخش آبزی‌پروری که ازپوشش حمایتی بیمه دیجیتال کشاورزی درکشور برخوردارند.

این محصولات در برابر عوامل خسارت زایی همچون تگرگ، زلزله، سرما و یخبندان، سیل و باران های سیل آسا، طوفان و همچنین گرما و بادگرم، بیمه می شوند.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، با وجود ممنوعیت ثبت سفارش موز از اردیبهشت ۹۹، واردات این محصول در ۹ ماهه سال جاری، ۳۰۸ هزار و ۹۷۰ تن موز به ارزش ۲۱۰ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۵۶ دلار وارد کشور شده است.

آمار واردات این کالا در سال ۹۸ حاکی از ورود ۳۳۴ هزار و ۲۵۲ تن موز به ارزش ۲۲۶ میلیون و ۶۹ هزار و ۵۲۷ دلار به کشور بوده است.

 

ارسال نظر