شناسه خبر : 20965

آژیر قرمز کرونا به صدا در آمد

آژیر قرمز کرونا به صدا در آمد

سرانجام نقشه کرونایی کشور به روزهای دوران پیک پنجم برگشت و نقاط آبی رنگ پاک شد. این ، یعنی به صدا در آمدن آژیر قرمز کرونا برای روزهایی که در پیش داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، دوباره روزهای آرام کرونایی به پایان رسید و نقشه کرونایی کشور که چند وقتی بود رنگ آبی به خود گرفته بود، روز گذشته سراسر قرمز شد.

ارائه گزارش وزارت بهداشت از تازه‌ترین وضعیت رنگ بندی کرونایی در کشور، در روز جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که اوضاع اصلاً خوب نیست.

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، طبق رنگ بندی جدید کرونایی، تعداد شهرهای قرمز از ۱۲۰ شهر به ۲۴۷ شهر افزایش یافت.

بر اساس همین گزارش، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهر نیز در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. ضمن اینکه رنگ آبی از نقشه کرونایی کشور پاک شد.

یعنی در شرایطی مشابه دوران پیک پنجم قرار داریم و آمارهای روزانه کرونا سیر صعودی گرفته است. به طوری که در شبانه روز گذشته، ۳۱ هزار و ۲۴۷ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین، ۱۴۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به ۱۳۳ هزار و ۴۳۷ نفر رسید.

نکته مهم آمار کرونا، تعداد بستری‌ها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه است که طبق اعلام وزارت بهداشت، سه هزار و ۲۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ICU بستری هستند.

متأسفانه بر خلاف آنچه که در افکار عمومی شکل گرفته بود، اومیکرون فقط یک سرماخوردگی ساده نیست. ضمن اینکه، بر خلاف سویه دلتا، از قدرت سرایت بالاتری برخوردار است. به طوری که وقتی یک نفر در خانواده مبتلا شد، بقیه اعضای خانواده نیز درگیر خواهند شد و این خیلی خطرناک است.

در حالی که متولیان و دست اندرکاران حوزه سلامت و جامعه پزشکی، متفق القول بر این عقیده اند که واکسیناسیون کامل یعنی ۳ دوز واکسن، می‌تواند ایمنی را افزایش دهد، تاکنون ۲۰ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۲۴۷ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. یعنی قریب به ۵۰ میلیون نفر همچنان در معرض ابتلاء به اومیکرون قرار دارند.

این در حالی است که دو هفته زمان لازم است تا پس از تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن به ویروس جواب بدهد. یعنی اگر شرایط واکسیناسیون کامل برای افرادی که ۲ دوز واکسن زده‌اند، فراهم شود و همین امروز دوز سوم را تزریق کنند، همچنان این نگرانی وجود دارد که مبتلا شوند و آمار کرونا افزایش یابد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، گفت: توصیه من به مردم، خودداری از حضور در میهمانی ها و مجالس خانوادگی است که بارها گفته‌ام در این مجالس که مردم ماسک نمی‌زنند، حتی اگر فقط یک نفر اومیکرون داشته باشد، صد درصد بقیه مبتلا می‌شوند.

وی از مردم خواست این چند هفته را هم صبوری کنند و میهمانی‌های خانوادگی را متوقف کنند و از رفتن به رستوران‌ها که ماسک برداشته می‌شود، خودداری کنند.

وزیر بهداشت گفت: افرادی که دچار سرماخوردگی جزئی هستند، اصلاً لازم نیست به بیمارستان یا درمانگاه مراجعه کنند، اما افرادی که مشکل جدی دارند، حتماً باید مراجعه کنند.

به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی که نقشه کرونایی کشور کاملاً قرمز شده است، اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بتواند شرایط را تا حدودی کنترل کند. به شرطی که نسبت به اعمال محدودیت‌ها، عزم جدی وجود داشته باشد.

ارسال نظر