شناسه خبر : 19383

بسیاری از عوامل غذایی، پتانسیل کاهش یا افزایش خطر شکستگی لگن را دارند

بسیاری از عوامل غذایی، پتانسیل کاهش یا افزایش خطر شکستگی لگن را دارند

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از عوامل غذایی، پتانسیل کاهش یا افزایش خطر شکستگی لگن را دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، شکستگی لگن شایع‌ترین آسیب جدی در بین بزرگسالان است و دستورالعمل‌های فعلی برای پیشگیری بیشتر بر مصرف کلسیم، ویتامین D و پروتئین از طریق غذا و مکمل‌ها تمرکز دارد اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از عوامل غذایی پتانسیل کاهش یا افزایش خطر شکستگی لگن را دارند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.

سالانه بیش از ۷۵ هزار نفر در بریتانیا دچار شکستگی لگن می‌شوند. با میانگین اقامت در بیمارستان نزدیک به سه هفته و مراقبت و پشتیبانی مداوم، این آسیب سالانه حدود یک میلیارد پوند برای NHS و سیستم مراقبت اجتماعی هزینه دارد.

ساختار استخوان بیشتر در معرض خطر است (اغلب پس از زمین خوردن) اما زنان در هر سنی نیز به طور نامتناسبی در معرض خطر شکستگی استخوان هستند.

تیم تحقیقاتی لیدز ۱۶ مرور سیستماتیک را با ۳۴ متاآنالیز تجزیه و تحلیل کرد. (متاآنالیز یک روش آماری است که تلاش می‌کند نتایج همه مطالعات مربوطه را در یک نتیجه واحد ترکیب کند.) کار آن‌ها در واقع یک مرور سیستماتیک از بررسی‌های قبلی مطالعات مربوط به رابطه بین غذاها، مواد مغذی و رژیم‌های غذایی مختلف و خطر شکستگی لگن بود. 

کاهش ۸ درصدی خطر شکستگی لگن با مصرف میوه و سبزیجات

این مطالعه نتیجه گرفت که عوامل رژیم غذایی ممکن است در پیشگیری از شکستگی لگن نقش داشته باشند، کیفیت مرور‌های سیستماتیک و متاآنالیز‌ها کمتر از استاندارد‌های بین المللی است و شواهد با کیفیت بالا وجود ندارد.

واضح‌ترین نتیجه این تحقیقات این بود که میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند خطر شکستگی لگن را تا حدود ۸ درصد کاهش دهند اما حتی در اینجا نیز شواهد ضعیف هستند.

زمانی که افراد از رژیم‌های غذایی سالم پیروی می‌کردند؛ مانند شاخص تغذیه سالم جایگزین و رژیم مدیترانه‌ای یا مصرف بالاتر ماست، پروتئین، میوه و سبزیجات، برخی از اثرات محافظتی و  اثرات مضر برای مصرف زیاد الکل و ویتامین A مشاهده شد و هیچ اثری برای سایر غذا‌ها یا مواد مغذی، از جمله بیشتر محصولات لبنی و کلسیم مشاهده نشد.

با توجه به اینکه کلسیم موجود در محصولات لبنی  به عنوان یک ماده مغذی مهم در استحکام استخوان تلقی می شود، تیم تحقیقاتی از اینکه  هیچ ارتباط واضحی با خطر شکستگی لگن و محصولات لبنی پیدا نکردند، شگفت زده شدند.

جیمز وبستر، محققی از دانشکده علوم غذایی، می‌گوید: رژیم غذایی این پتانسیل را دارد که خطر شکستگی لگن را در طول زندگی کاهش دهد. ما می‌توانیم به مردم کمک کنیم خطر این آسیب معمولی را با صرف غذا خوردن یا اجتناب از برخی غذا‌ها کاهش دهند، اما کیفیت شواهد هنوز وجود ندارد.

سلامتی

مطالعات با کیفیت بیشتر و بررسی‌های خوب انجام‌شده می‌تواند به زمینه‌های امیدوارکننده‌ای برای تحقیقات بیشتر در مورد پیشگیری از شکستگی لگن از طریق رژیم غذایی و در نهایت به توصیه‌های بهداشت عمومی و بالینی جدید اشاره کند. این امر به ویژه در مورد جمعیت سالخورده‌ای که هر ساله منجر به شکستگی‌های بیشتر لگن می‌شود بسیار مهم است.

پروفسور جانت کید، از دانشکده علوم غذایی و رئیس گروه تحقیقاتی در لیدز گفت: با هم آوردن تمام شواهد در مورد رژیم غذایی و خطر شکستگی لگن در حالی که تعداد مطالعات مبتنی بر جمعیت محدود بود، دریافتیم که میوه و سبزیجات ممکن است، محافظ باشند.

با توجه به میزان ناخوشی و هزینه NHS ناشی از شکستگی لگن، باید تاکید بیشتری بر مطالعات با کیفیت بالاتر با معیارهای بهتر دریافت غذا برای حمایت از توصیه های بهداشت عمومی صورت گیرد.

این تیم تحقیقاتی اکنون در حال مطالعه چندین عامل غذایی مرتبط با خطر شکستگی لگن است که شامل حدود ۳۰۰۰۰ زن از بریتانیا می‌شود و از داده‌های NHS در مورد شکستگی‌های لگن استفاده می‌کند. این ارزیابی شامل تأثیر خوردن انواع محصولات حیوانی، میوه، سبزیجات و پیروی از رژیم گیاهخواری خواهد بود.

ارسال نظر