سفارش ساخت کشتی ۶۰ درصد کاهش یافت

سفارش ساخت کشتی ۶۰ درصد کاهش یافت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تأثیرات فراگیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد حمل و نقل دریایی جهان، افزود: شرایط پرچالشی را داریم طی می‌کنیم، بازار حمل و نقل دریایی متأثر از شرایط تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی است. کرونا بر اقتصاد جهان سایه سنگینی انداخته است و به تبع آن، مبادلات تجاری بین کشورها کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم.

به گزارش چابک آنلاین، محمد راستاد با اعلام اینکه «در همه زنجیره فعالیت‌های حمل و نقل دریایی شاهد رکود هستیم» توضیح داد: در همان سه چهار ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با سال قبل، سفارش ساخت کشتی حداقل با ۶۰ درصد کاهش مواجه شد. در زمینه اجاره روزانه کشتی‌های کیپ سایز (بزرگ‌ترین کشتی‌های باری) از ۳۵ هزار دلار در اواخر سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۵ هزار دلار در آوریل ۲۰۲۰ رسید که نشان می‌دهد صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی به شدت دچار بحران ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تحریم‌های جدید اعمال شده به صنعت کشتیرانی کشور، تاکید کرد: در این خصوص به تعامل جدی تر و تنگاتنگ ارگان‌ها و شرکت‌های دریایی نیاز داریم و لازم است از تمام امکانات و توان داخلی برای بهبود روند فعالیت‌ها در این حوزه و به حداقل رساندن آثار ناشی از تحریم‌ها بهره ببریم.

راستاد با تاکید بر اینکه ظرفیت بزرگ دریایی کشور قابل تحریم نیست، افزود: برای مقابله با تحریم‌ها هرگز کوتاه نمی آییم و با پیگیری‌های حقوقی گسترده در مجامع بین المللی، تلاش می‌کنیم صدمات ناشی از تحریم‌ها و تهدیدات یک جانبه و غیر قانونی را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر همچنین تاکید کرد: کرونا بر گردشگری و مسافرت‌های دریایی در ایران و جهان نیز تأثیر منفی گذشته است، به طوری که نوروز امسال در مقایسه با سال قبل، شاهد کاهش ۹۸ درصدی فعالیت‌ها در این زمینه بوده ایم.

 

ارسال نظر