شناسه خبر : 21756

حذف سه میلیون بشکه صادرات نفت روسیه تا ماه آینده

حذف سه میلیون بشکه صادرات نفت روسیه تا ماه آینده

آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد به دنبال حمله نظامی مسکو به اوکراین و تحریمهای غربی اعمال شده، سه میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده های نفتی روسیه در آوریل ممکن است نتوانند به بازار راه پیدا کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد افزایش قیمتهای کالا و تحریمها علیه روسیه رشد اقتصاد جهانی را به میزان قابل ملاحظه ای سرکوب خواهد کرد و روی تورم تاثیر می گذارد. این هشدار تصویر تیره ای از کمبود عرضه و ابهامات پیش روی بازار نفت قرار می دهد.

این نخستین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی از زمان حمله نظامی روسیه به همسایه خود است که قیمت نفت برنت را تا مرز ۱۴۰ دلار در هر بشکه رساند. این سازمان نماینده ۳۱ کشور صنعتی است که روسیه در میان آنها نیست.

در گزارش ماهانه این سازمان آمده است: ما شاهد کاهش ۲.۵ میلیون بشکه در روز صادرات روسیه هستیم که از این میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت و یک میلیون بشکه در روز فرآورده های نفتی است. بعلاوه تقاضای داخلی کمتر روسیه برای فرآورده های نفتی پیش بینی می شود.

اگر تحریمها و ممنوعیتها تشدید شود، میزان اختلال صادرات انرژی روسیه هم افزایش پیدا خواهد کرد.

این کشور روزانه هفت تا هشت میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی صادر می کند.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه دوم تا چهارم سال ۲۰۲۲ را به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داد و پیش بینی رشد تقاضا برای کل سال را به میزان ۹۵۰ هزار بشکه در روز تا ۲.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد و ۹۹.۷ میلیون بشکه در روز ارزیابی کرد.

این به معنای آن است که تقاضا برای سومین سال پیاپی پایینتر از سطح پیش از دوران پاندمی خواهد بود در حالی که پیشتر انتظار می رفت تقاضا در سال ۲۰۲۲ بهبود پیدا کند.

بحران اوکراین محدودیت ظرفیت تولید نفت را تشدید کرد و با توجه به این که عربستان سعودی و امارات متحده عربی شیرهای نفتشان را به طور کامل باز نکردند، آژانس بین المللی انرژی انتظار ندارد رشد تولید از سوی آمریکا، کانادا و کشورهای دیگر کمبود عرضه جهانی را برطرف کند.

بر اساس گزارش رویترز، جهان با ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه در سه ماهه دوم روبروست.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، سطح ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در ژانویه به پایینترین سطح از آوریل سال ۲۰۱۴ رسید.

ارسال نظر