شناسه خبر : 21661

ریزش قیمت نفت شدت گرفت

ریزش قیمت نفت شدت گرفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و مهیا شدن بازارها برای نرخ‌های بهره بالاتر در آمریکا، حداکثر چهار دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد و روند نزولی هفته گذشته را ادامه داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا بر اساس گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت سه دلار و پنج سنت معادل ۲.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۰۹ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا سه دلار و ۱۰ سنت معادل ۲.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۶ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه افزایش پیدا کرده‌اند و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود ۴۰ درصد رشد داشته‌اند.

روسیه و اوکراین خوش بینانه‌ترین ارزیابی خود را پس از مذاکرات آخر هفته دادند که نشان می‌دهد ممکن است نتایج مثبتی در چند روز آینده به دست آید.

وندی شرمان - معاون وزیر خارجه آمریکا - روز یکشنبه گفت: روسیه سیگنال‌هایی نشان می‌دهد که ممکن است مایل باشد مذاکرات حقیقی درباره اوکراین داشته باشد هر چند که مسکو به دنبال نابودی همسایه خود بود. میخایلو پودولیاک، مذاکره کننده اوکراین اظهار کرد: روسیه به طور سازنده مذاکرات را آغاز کرده است. حمله نظامی روسیه که مسکو آن را عملیات ویژه می‌خواند، بازارهای انرژی جهانی را ملتهب کرده است.

تینا تنگ - تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس - در این باره گفت: قیمت‌های نفت ممکن است هفته جاری ملایم‌تر شوند زیرا سرمایه گذاران در حال هضم اثرات تحریم‌ها علیه روسیه و مذاکرات طرفین برای دستیابی به آتش‌بس هستند.

همچنان که بازار روی عرضه محدودتر از فوریه تا اوایل مارس حساب می‌کند، توجهات به تغییر سیاست پولی در نشست آتی بانک مرکزی آمریکا جلب شده که قوی شدن ارزش دلار را به همراه خواهد داشت و قیمتهای کالاها را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

نشست سیاست پولی کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا روزهای ۱۵ و ۱۶ مارس برای تصمیم گیری درباره افزایش نرخهای بهره برگزار می‌شود.

قیمت‌های مصرف کننده آمریکا در فوریه افزایش یافت و به بزرگترین افزایش سالانه نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته منجر شد و در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین که هزینه‌های نفت خام و کالاهای دیگر را افزایش داده است، رشد بیشتری پیدا خواهد کرد.

انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا هفته جاری افزایش نرخ‌های بهره را آغاز کند که قیمتهای نفت را تحت فشار قرار می‌دهد. قیمت‌های نفت معمولا رابطه معکوس با دلار آمریکا دارد و دلار قوی‌تر، کالاهایی که به دلار قیمت گذاری می‌شوند را گرانتر می‌کند.

نفت برنت هفته گذشته ۴.۸ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۵.۷ درصد کاهش پیدا کرد. هر دو شاخص بزرگترین کاهش هفتگی از نوامبر را به ثبت رساندند در حالی که پیش‌تر تحت تاثیر نگرانی‌ها پیرامون مختل شدن عرضه، به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ صعود کرده بودند.

آمریکا هفته گذشته ممنوعیت واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را اعلام کرد و انگلیس اعلام کرد تا پایان سال میلادی جاری به واردات از روسیه پایان می‌دهد. روسیه حدود هفت میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی معادل حدود هفت درصد از تقاضای جهانی صادر می کند.

وارنت پاترسون، مدیر تحقیقات کالا در شرکت ING در این باره گفت: وضعیت روسیه و اوکراین مبهم است و بازار به تحولات در این خصوص بسیار حساسیت نشان می‌دهد. اظهاراتی که درباره تمایل دو طرف به مذاکره مطرح شده است تا حدودی روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. بعلاوه افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ در چین نگرانی‌ها نسبت به تقاضا را برانگیخته است. چین شاهد بدترین شیوع کووید در بیش از دو سال گذشته بوده است. شهر شنزن تحت قرنطینه قرار گرفته و شهرهای دیگر هم شاهد اجرای محدودیت‌های سخت گیرانه‌ای بوده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان و دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، شاهد افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ بوده و آمار جدید ابتلا به بالاترین میزان در دو سال گذشته صعود کرده است. این کشور آخرین بار در ۱۳ مارس ۱۴۳۷ مورد ابتلای جدید به بیماری کووید ۱۹ را گزارش کرد.

ارسال نظر