شناسه خبر : 21193

دارچین از کرونا پیشگیری می‌کند؟!

دارچین از کرونا پیشگیری می‌کند؟!

از اوایل دورە کرونا تا بە امروز، این باور وجود دارد کە خوردن برخی از دمنوش‌های گیاهی و ادویە‌ها بە ویژە دارچین از ابتلا بە کرونا جلوگیری و در درمان آن بسیار موثر است، اما حال این سوال مطرح است کە آیا دارچین بە راستی در درمان کرونا موثر است؟

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، کارشناس و متخصص تغذیە در کردستان گفت: اینکە دارچین می‌تواند از ابتلا بە کرونا جلوگیری کند هنوز هیچ گونە سند علمی ندارد.

سارا فوضی اظهار کرد: دارچین یکی از ادویەهای پرخاصیت با طعم و بوی بی‌نظیری است، کە در غذاها، محصولات غذایی، ترکیبات غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی استفادە می‌شود.

وی عنوان کرد: دارچین در واقع از یک نوع درخت و از پوست آن درخت بە دست می‌آید، سپس آن را فرآوری و بە صورت چوب و یا پودر دارچین در بازار عرضە می‌شود.

فوضی بیان کرد: دارچین می‌تواند در فرآیند کاهش و کنترل وزن و در افزایش متابولیسم بدن موثر باشد.

وی یکی از خواص دارچین را کنترل قند خون دانست و افزود: مصرف دارچین برای افرادی کە دارای قندخون هستند بسیار مفید است و مقاومت بدن را نسبت بە انسولین کاهش میدهد.

فوضی یادآور شد: دارچین همچنین می‌تواند بە کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون کمک و سبب افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش سطح کلسترول بد خون می‌شود.

وی اضافە کرد: دارچین در پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است و بە دلیل ترکیباتی همچون اپی‌کاتچین و سیمانیک‌الدهید باعث تقویت سلول‌های مغزی انسان می‌شود.

فوضی عنوان کرد: دارچین بە کاهش باکتریایی قارچی و ویروسی کمک می‌کند و سبب تقویت عملکرد بدن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دارچین بە دلیل خاصیت ضدالتهابی کە دارد از قلب و شریان‌ها در برابر آسیب‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند.

فوضی ادامە داد: دارچین ادویەای است کە سبب بهبود و افزایش گردش خون می‌شود و دردهای عضلانی و سردردها را نیز تسکین می‌دهد.

وی بیان کرد: دمنوش دارچین را می‌توان در دوران سرماخوردگی در رژیم غذایی استفادە کرد.

فوضی اظهار کرد: دارچین بە دلیل آنتی‌اکسیدان‌های مناسبی کە در خود دارد از رشد سلول‌های سرطانی در مرحلە اولیە جلوگیری و خاصیت ضد سرطانی دارد.

وی تصریح کرد: دارچین برای جلوگیری از خونریزی بسیار موثر است و می‌تواند بە طور طبیعی خونریزی بیش از حد را متوقف و روند بهبود را تسریع دهد.

فوضی با اشارە بە اینکە دارچین در بهداشت دهان و دندان موثر است، گفت: در بسیاری از آدامس‌ها و دهانشویەها و خمیردندان‌ها معمولا از دارچین استفادە می‌شود، زیرا دارچین خواص ضدالتهابی دارد و سبب تقویت دندان‌ها و لثە در مقابل صدمە و آسیب‌ها می‌شود، بنابراین تنفس را بهبود دادە و بوی بد دهان را از بین میبرد.

وی ادامە داد: یکی از ادویەهای طبیعی در طب سنتی برای درمان سرفە و سرماخوردگی، استفادە از چوب دارچین است کە بە صورت دمنوش مصرف می‌شود.

فوضی عنوان کرد: این ادویە پرخاصیت می‌تواند در هضم غذا و رفع مشکلات گوارشی نیز موثر باشد.

وی افزود: اشخاصی کە حالت تهوع و نفخ  معدە دارند، می‌توانند از این ادویە در غذاها استفادە کند و در واقع یکی از ترکیباتی است کە بانوان برای رفع اختلالات پیش قاعدگی یا  PMS می‌توانند استفادە کنند.

فوضی خاطرنشان کرد: دارچین یکی از بهترین ادویەهایی است کە در فصل‌های سرد سال همچون پاییز و زمستان می‌تواند بە کاهش اضطراب و کاهش علائم افسردگی زمستانە کمک کند.

بە گفتە این متخصص، دارچین می‌تواند بە تقویت رشد مو کند و همچنین در بسیاری از محصولات آرایشی و کرم‌های تقویت پوست صورت از این مادە استفادە می‌شود.

سارا فوضی در ادامە سخنان خود، با اشارە بە اینکە دارچین از پیری زودرس و چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند، عنوان کرد: از شربت عسل و دارچین در شرایط سرماخوردگی، بیماری‌ها و اپیدمی‌هایی همچون کرونا می‌توان استفادە کرد.

وی ادامە داد: ادویەهایی همچون دارچین، رازیانە و زنجبیل، داروهای گیاهی و دمنوش‌های گیاهی همچون پونە کوهی، آویشن و چای سبز سبب تقویت سیستم ایمنی افراد می‌شود.

فوضی بیان کرد: این کە یک ادویە خاص معرفی و گفتە شود کە این ادویە از ابتلا بە کرونا جلوگیری می‌کند از لحاظ علمی صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکە کرونا همچنان وجود دارد و شاهد واریانت‌ها و سویەهای جدید این ویروس هستیم، افزود: بسیار مهم است کە بە لحاظ تغذیەای سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم.

فوضی خاطرنشان کرد: یکی از ادویەهای موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن، دارچین است، همچنین داشتن خواب کافی، دوری از استرس، ورزش، پیادەروی نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

وی ادامە داد: از آنجایی کە ویروس کرونا از طریق تنفس، محیط و حضور در تجمعات شلوغ منتقل می‌شود، هیچ شخصی از طریق تزریق دو یا سە دُز واکسن از آن مبرا نیست و واکسن تنها از شدت بیماری و مرگ و میرها، دورە نقاهت و آمار بستری‌ها می‌کاهد.

این افراد از خوردن دارچین اجتناب کنند

فوضی بر استفادە متعادل از دارچین تاکید کرد و گفت: مصرف بیش از حد دارچین در افرادی کە دچار پرفشاری خون هستند، می‌تواند فشار خون را افزایش دهد؛ همچنین افرادی کە از داروهای رقیق‌کنندە خون استفاده می‌کنند از مصرف بیش از حد دارچین امتناع کنند.

بە توصیە این متخصص، خانم‌های باردار از مصرف دارچین در دوران بارداری خود امتناع کنند، زیرا مصرف دارچین امکان سقط جنین را افزایش می‌دهد.

سارا فوضی عنوان کرد: برخی از افراد بە دارچین آلرژی دارند و با مصرف دارچین دچار آبریزش بینی، تنگی نفس، درد و سرگیجە می‌شوند.

وی اظهار کرد: هرچند کە گفتە می‌شود، دارچین می‌تواند بە بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند؛  اما در برخی از افراد برعکس عمل کردە و سبب افزایش ضربان قلب می‌شود.

فوضی بیان کرد: دارچین از جملە ادویەهای معطر سرشار از مواد معدنی همچون منگنز، آهن، کلسیم و فیبر است.

وی ادامە داد: دارچین همچنین می‌تواند از کپک‌زدگی انواع نان و شیرینی جلوگیری کند، بە این معنی کە اگر بە نان و یا انواع شیرینی‌ها اضافە شود از کپک‌زدگی مواد جلوگیری می‌کند.

فوضی خاطرنشان کرد: مصرف دارچین همچنین می‌تواند بە کاهش فشارهای عصبی و دردهایی کە منشاء التهابی دارند، کمک کند.

وی در پایان یادآور شد: می‌توان در سویە جدید کرونا یا همان اُمیکرون بە دلیل اینکە درگیر شدن ریە در سویە جدید کرونا کمتر است، ‌می‌توان از دارچین در روند بهبود درمان و دورە نقاهت استفادە کرد.

ارسال نظر