شناسه خبر : 15197

پرداخت برای نسخه‌های کاغذی از چه زمانی انجام نمی‌شود؟

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک یک الزام قانونی است و این تکلیف قانونی برای سازمان‌هایی که در ازای دریافت خدمات پزشکی، پرداخت انجام می‌دهند وجود دارد، اما اجرای آن به علت آمادگی جامعه و پزشکان زمان بر است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمد مهدی ناصحی درباره اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک افزود: امکان دارد که مشکلات اتصال اینترنتی و آمادگی جامعه پزشکی برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک وجود داشته باشد، اما تلاش کردیم همه این موارد را رعایت کنیم. تا زمانی که پرداخت‌ها منوط به الکترونیکی شدن خدمات نشده، جامعه پزشکی با این طرح آشنا می‌شوند. در نتیجه برنامه ریزی شده که در اردیبهشت ۱۴۰۰ این طرح به طور کامل مستقر شده و پرداخت برای نسخه‌های کاغذی از آن زمان انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: شورای فناوری اطلاعات ابلاغ کرده که در نیمه اول ۱۴۰۰ باید این اقدام به سرانجام برسد و در نتیجه پرداخت‌ها منوط به ارائه خدمات الکترونیکی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: در این زمینه حتی نوشتن نسخه در دفترچه‌های کاغذی هم ممنوع می‌شود. مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که همه باید بیمه شوند. الزام الکترونیکی شدن نسخه نویسی و عدم اجازه برای نوشتن نسخه در دفترچه‌های کاغذی منجر به این می‌شود که پزشکانی که قرارداد ندارند هم با سازمان‌های بیمه گر قرارداد انعقاد کنند.

ناصحی افزود: در این راستا، پس از وقفه سه ساله‌ای که در عقد قراردادها با پزشکان و موسسه‌ها و مطب‌ها داشتیم، از آذر ماه ۱۳۹۹ تاکنون با بیش از ۱۲۰۰ مرکز و موسسه و مطب قرارداد منعقد شده است. اکثر این مراکز در نقاط حاشیه‌ای شهرها قرار دارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: سازمان‌های دیگر مانند تامین اجتماعی نیز قراردادهای خود را گسترش داده‌اند و در کوتاه‌ترین زمان قراردادها را منعقد می‌کنیم تا به چرخه الکترونیکی شدن خدمات نیز وارد شوند.

 توسعه خدمات الکترونیک سلامت یکی از اهداف مورد تاکید دولت بوده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ۱۵ دی ماه گفت: اقدامات لازم برای ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه سلامت باید تا ۲۰ اسفند ماه تکمیل شود تا مردم در رفاه بیشتری قرار بگیرند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از اجرای طرح نسخه الکترونیک در بیش از ۸۰ درصد مطب‌ها، ۸۳ درصد داروخانه‌ها، ۹۰ درصد آزمایشگاه‌ها، ۹۲ درصد مراکز تصویربرداری و ۹۷ درصد مراکز پزشکی هسته‌ای خبر داد.

همچنین ناصحی پنجم بهمن سال 1399 در گفت ‌وگوی اختصاصی درباره آخرین اقدامات عملی سازمان بیمه سلامت برای اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها، برنامه نسخه الکترونیک در ۳۱ استان، ۴۰۹ شهرستان و ۲۴ هزار و ۶۸۸ مرکز شامل مطب، داروخانه و مراکز پاراکلینیک مستقل مستقر شده است.

وی ادامه داد: از مجموع حدود ۲۸ هزار مرکز مستقل سرپایی، بیش از ۸۰ درصد مطب­‌ها، ۸۳ درصد داورخانه‌­ها با تعداد ۸ هزار و ۳۰۶ مورد، ۹۰ درصد آزمایشگاه‌­ها با تعداد هزار و ۸۹۶ مورد، ۹۲ درصد مراکز تصویربرداری با تعداد هزار و ۵۰۹ مورد و ۹۷ درصد مراکز پزشکی هسته­‌ای با تعداد ۹۲ مورد و به طور کلی و میانگین حدود ۹۰ در صد مراکز سرپایی خصوصی در برنامه نسخه الکترونیک فعال شده‌اند.

 

ارسال نظر