شناسه خبر : 21414

شاخص فعالیت کسب‌وکار در بهمن ۱۴۰۰ رشد کرد

شاخص فعالیت کسب‌وکار در بهمن ۱۴۰۰ رشد کرد

شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در بهمن به ۵۰.۵۵ رسیده که نسبت به دی افزایش داشته. افزایش این شاخص بیشتر ناشی از بهبود فعالیت‌ها در بخش خدمات و کشاورزی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  شاخص مدیران خرید اقتصاد با حدود ۵ واحد رشد به عدد ۵۱.۵۵ رسیده و شامخ صنعت نیز با ۱.۱۹ واحد رشد توانسته سطح خود را به عدد ۵۰.۵۱ برساند. رشد شامخ در هر دو بخش اقتصاد و صنعت گویای دور شدن اقتصاد ایران از مرز رکود دارد. در دی‌ ۱۴۰۰ بخش صنعت با شامخ کل ۳۱.۵۰ در آستانه ورود به رکود قرار داشت. 

شامخ اقتصاد نیز به دلیل سقوط به نرخ ۹۴.۴۶، حال و هوای رکودی داشت. اما در بهمن‌ نسبت به دی، ورق شامخ کل اقتصاد برگشته و با رشد حدود ۵ واحدی، از منطقه رکود خارج شده است. بررسی ابعاد دقیق گزارش شاخص مدیران خرید در بهمن ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که شامخ اقتصاد میزان فعالیت کسب‌وکارها در بهمن به بهترین نقطه خود طی چهارماه اخیر رسیده و تا عدد ۵۵.۷۰ رشد کرده است. 

در گزارش بهمن، شاخص مدیران خرید کل صنعت با عدد ۵۱.۵ از نقطه مرزی رکود که عدد ۵۰ است، جدا شده و ضمن خاتمه روند نزولی خود در آذر و دی، به سمت دور شدن از عدد ۵۰ که خط مرزی رکود است، گام برداشت.

همچنین عدد شاخص کل در صنایع لاستیک و پلاستیک، پوشاک و چرم، وسایل‌نقلیه و قطعات وابسته، صنایع غذایی، صنایع کانی غیرفلزی و صنایع فرآورده‌های نفت و گاز ، زیر ۵۰ بوده و شرایط مناسب نیست. از آن سو صنعت نساجی بهترین شرایط را در بهمن در بین ۱۲رشته‌فعالیت صنعتی به دست آورده و با کسب نمره شامخ کل ۶۲ بالاتر از همه بخش‌ها قرار گرفته است. 

البته براساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ کمتر از اعداد به دست آمده در بهمن ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ بوده است. 

شاخص بخش صنعت در بهمن ۱۴۰۰، در مقایسه با بهمن سال ۱۳۹۸که نمره آن ۵۶.۱۴ بوده یا در مقایسه با بهمن ۱۳۹۹ که نمره آن ۵۸.۳۵ شده، در سطح بسیار کمتری قرار گرفته است.

طبق نظرسنجی انجام‌شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی‌نشده) برای کل اقتصاد ایران در بهمن به عدد ۵۵.۵۱ رسیده که بیشترین نرخ در چهارماه اخیر است. 

شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان نیز در بهمن‌ در سطح ۹۰.۴۷ گزارش شده که بیشتر از همین نرخ در دی‌ماه ۱۴۰۰ است؛ گرچه برای چهارمین ماه پیاپی همچنان زیر ۵۰ است.

در بهمن‌ امسال شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده نیز به عدد ۴۷.۲۹ رسیده که نسبت به دی بیشتر شده؛ اما این شاخص برای پنجمین ماه پیاپی و به دلیل کمبود نقدینگی و نااطمینانی نرخ ارز و تصمیمات سیاسی، در همه بخش‌های اقتصادی زیر ۵۰ بوده است.

در بهمن‌ شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده هم نرخ ۷۳.۶۰ بوده که کمترین عدد ۱۳ماه اخیر است.  شاخص قیمت فروش محصولات تولیدشده یا خدمات ارائه‌شده هم در بهمن به عدد ۳۷.۵۰ رسیده که نسبت به ماه قبل که ۲۵.۵۸ بوده، کاهش داشته است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ۳۵.۴۰ درصد است که نسبت به ماه قبل ۵ واحد درصد کاهش داشته است.

انتظارات در زمینه میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده در سطح ۶۱.۷۷ بوده است؛ عددی که طی چهارماه گذشته به بیشترین مقدار خود رسیده و خوش‌بینی فعالان اقتصادی به بهبود کسب‌وکارها طی اسفندماه را نشان می‌دهد.

روایت مدیران خرید از وضعیت صنعت

بر اساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در بهمن‌ عدد ۵۱.۵۰ به دست آمده که بهتر از دی‌ است. 

همچنین در صنایع لاستیک و پلاستیک، پوشاک و چرم، وسایل نقلیه و قطعات وابسته، صنایع غذایی، صنایع کانی غیرفلزی و صنایع فرآورده‌های نفت و گاز، عدد شاخص کل، زیر ۵۰ بوده است.

شاخص موجودی مواد اولیه در بهمن‌ماه به عدد ۴۸.۸۰ رسیده که نسبت به ماه قبل اندکی بیشتر است.  شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی با نزول به سطح عدد ۵۱.۷۰، به یکی از کمترین مقادیر خود طی ۶ماه اخیر رسیده است.

شاخص میزان فروش محصولات هم در عدد ۴۶.۴۰ تثبیت شده و تنها اندکی نسبت به ماه قبل بیشتر شده است. روند کاهشی این شاخص موضوع مهمی است. به عقیده فعالان اقتصادی کاهش قدرت خرید و تقاضا و شرایط بی‌ثبات قیمت ارز ناشی از تصمیمات سیاسی باعث عدم‌تصمیم در خرید مشتریان و درنتیجه کاهش فروش شده است.

عدد اعلام‌شده از سوی صنعتگران برای شاخص انتظارات تولید در ماه آینده ۶۱.۴۰ بوده است؛ نرخی که همچنان خوش‌بینی فعالان اقتصادی به بهبود شرایط را برای اسفندماه به‌خصوص در روزهای پایانی سال بازگو می‌کند. 

ارسال نظر