شناسه خبر : 18923

ایران ۱۱ میلیارد دلار در میدان‌های گازی دریایی سرمایه‌گذاری می‌کند

ایران ۱۱ میلیارد دلار در میدان‌های گازی دریایی سرمایه‌گذاری می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: برای افزایش ۲۴۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از مناطق دریایی کشور، حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز پنجشنبه به نقل از محسن خجسته‌مهر در حاشیه بازدید رییس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از فاز ۱۴ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: قطب اقتصادی جدید تولید گاز در میدان پارس شمالی با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری توسعه می یابد.

وی درباره افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور به منظور جبران کمبود گاز مصارف داخلی و صادرات گفت: برنامه‌های توسعه‌ای برای تأمین گاز موردنیاز کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم، از جمله وسعه میدان گازی پارس شمالی، معادل چهار فاز پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری حدود چهار میلیارد دلار آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه توسعه فاز اول میدان گازی کیش در برنامه‌های این شرکت است، افزود: سرعت بخشیدن به اتمام و تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی و استفاده از ظرفیت‌های مناطق خشکی ایران نیز جز برنامه‌های افزایش تولید گاز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز به منظور افزایش تولید گاز در بخش فراساحل گفت: معادل حدود ۱۱ میلیارد دلار در مناطق دریایی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد تا بتوانیم معادل حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم.

اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی صبح روز پنجشنبه به منظور بازدید از طرح‌های توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی وارد فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه در جنوب استان بوشهر شدند.

 به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، در این سفر ۲ روزه اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از طرح‌های توسعه ای پارس جنوبی بازدید می‌کنند.

براساس این گزارش؛ شرکت در نشست با مجریان طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی از دیگر برنامه‌های سفر اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به عسلویه اعلام شده است.

دراین سفر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را همراهی می‌کند.

رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه مورد استقبال نماینده مردم شهرستان های کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و دیگر مسئولان این منطقه قرار گرفتند. 

میدان گازی پارس شمالی یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های مستقل گازی کشور است که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری از ساحل و در عمق چهار هزار متری قرار دارد. مساحت این میدان که در سال ۱۳۴۶ کشف شده، حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع است. میزان ذخیره گاز این میدان ۱۶۶۸ میلیارد مترمکعب و حجم گاز قابل تولید آن ۱۳۳۷ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

بر اساس آخرین مطالعات انجام‌شده بر روی مخزن پارس شمالی، در صورت توسعه، تولید گاز در این میدان معادل ۴ فاز استاندارد و به میزان ۴ میلیارد فوت‌مکعب در روز میسر خواهد بود. در این راستا تولید تا ۲۰ میلیون تن LNG در سال از این میدان پیش‌بینی می­‌شود.

با توجه به نیاز روزافزون مصرف گاز طبیعی در کشور در بخش‌­های مختلف صنعتی و خانگی و همچنین موقعیت خاص ایران در منطقه خاورمیانه و نیاز شدید همسایگان کشور به گاز طبیعی و اهمیت صادرات گاز به این کشورها، تسریع در اجرایی کردن طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.

هدف از توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به‌منظور تامین خوراک پتروشیمی است.

بخش دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی شامل چهار سکو (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز از مخزن پارس جنوبی است که به ترتیب سکوی A در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، سکوی C در آبان‌ماه ۱۳۹۷، سکوی B در دی‌ماه ۱۳۹۸ و سکوی D نیز در اسفندماه ۱۳۹۸ عملیاتی شدند.

در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و در زمان بهره‌برداری به‌طور میانگین هر سکو ۲۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است.

توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی ۲۵ خردادماه ۱۳۸۹ و در قالب طرح‌های ۳۵ ماهه به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین‌سازی اراک واگذار شده است.

رهبری این کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده‌دار بوده است.

ارسال نظر