شناسه خبر : 6959

بافندگان ایلام مشکل بیمه دارند

بافندگان ایلام مشکل بیمه دارند

بعد از گذشت سال ها «جاجیم بافی» یکی از هنرهای صنایع دستی استان ایلام رونق گرفته و علاوه بر اشتغال باعث صادرات این محصولات به خارج از کشور نیز شده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از مهر، ایلام از دیر باز مهد تمدن و هنر بوده است و مردمان آن در هنرهای مختلف از جمله صنایع دستی همیشه دستی بر آتش داشته اند به طوری که گلیم ایلام شهرت جهانی دارد.

یکی از هنرهای دیگر استان جاجیم بافی است که دارای رنگ، نقش و نگار خاصی است و از پشم و رنگ های طبیعی نیز در آن استفاده می شود.

جاجیم بافی هنری تلفیق شده از نقش و نگارهای گذشتگان در منطقه ایلام عموماً از الیاف پشمی در بافت آن استفاده شده که در گذشته به عنوان رختخواب پیچ، رویه کرسی، روانداز و به ویژه به عنوان یکی از ارکان اصلی جهیزیه عروس کاربرد داشته ولی الان در بافت کیف و کفش و…کاربرد دارد.

جاجیم بافی با قدمت ۲۰۰ سال یکی از هنرهای اصیل صنایع دستی در استان ایلام است که در گذشته مردم از آن استفاده زیادی در زندگی روزمره انجام می دادند.

جاجیم نمادی از بهار و جهاز عروس نیز در استان محسوب می شود، از مهمترین مشخصه های جاجیم، فرم راه راه آن است که در مناطق روستایی و عشایری و در محل سکونت صنعتگران تولید می شوند.

بعد از مدتی که این رشته در حال منسوخ شدن بود، حالا چند سالی که دوباره احیا شده و علاوه بر اشتغال برای بسیاری از زنان ایلامی، باعث صادرات این محصول به خارج از کشور نیز شده است.

احیای جاجیم در ایلام

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام اظهار داشت: بیش از ۳۳ رشته صنایع دستی در استان ایلام فعال است که یکی از مهمترین این رشته ها جاجیم بافی است.

عبدالمالک شنبه زاده تصریح کرد: تعداد بافندگان جاجیم بافی در استان ایلام بالغ بر ۱۰۰ نفر بوده که در مناطق مختلف استان مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان ایلام با برنامه های مختلف آموزشی این رشته را طی چند سال گذشته احیا کرده است، افزود: هر ساله با برنامه های آموزشی درصدد افزایش بافندگان این هنر صنعت است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام عنوان کرد: در حال حاضر بافندگان جاجیم بافی به‌صورت صنایع تلفیقی از جاجیم برای بافت کیف، کفش، رومیزی و رشته‌های تزئینی نیز استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی ایلام از جمله همین جاجیم به خارج از کشور نیز صادر می شوند، افزود: کیف های از جاجیم بافته شده در ایلام از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مورد استقبال مردم کشورمان نیز قرار گرفته است.

شنبه زاده افزود: فعال کردن کارگاه های تعطیل شده جاجیم بافی در سطح استان از دیگر اقدمات میراث فرهنگی برای رونق اشتغال و تولید در استان بوده است.

وی عنوان کرد: جاجیم بافی از رشته هایی است که نشان ملی دارد و قطعاً کیفیت محصولات تولید شده در استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

مشکل بیمه بافندگان

اما در کنار رونق تولید و اشتغال با رشته جاجیم بافی، بافندگان این هنر صنعت با مشکلات زیادی از جمله بیمه و فروش محصولات مواجه هستند.

بافندگان این هنر صنعت انتظار دارند بیمه بافندگان برقرار شود تا این کار انگیزه ای برای تلاش و کار بیشتر شود.

همچنین بافندگان جاجیم برای فروش محصولات خود مشکلات زیادی دارند و اکثر اوقات دلالان و واسطه ها محصولات را با قیمت ارزان از تولیدکنندگان استان خریداری و در مناطق دیگر کشور با قیمت‌های بیشتر می‌فروشند.

مدیر کل تامین اجتماعی استان ایلام در زمینه مشکل بیمه بافندگان اظهار داشت: برای بیمه شدن بافندگان جاجیم در استان نیاز به ردیف اعتباری است که هم اکنون این بخش ردیف اعتباری ندارد.

سهیلا ملکشاهی افزود: در صورت تامین اعتبار و تهیه لیست بافندگان از سوی میراث فرهنگی می‌توان نسبت به بیمه بافندگان جاجیم در استان اقدام کرد.

صنایع دستی از جمله جاجیم بافی در حالی امروزه نقش مهمی در اشتغال و تولید را به خوبی در منطقه محروم ایلام ایفا می کند که بافندگان این رشته نیازمند توجه مسئولان در بحث بیمه، تسهیلات و…هستند.

قطعاً توسعه دیگر رشته های صنایع دستی در استان ایلام می تواند با کمترین هزینه باعث اشتغال تعدادی زیادی از جوانان استان شود که البته این مهم نیازمند آموزش های لازم است.

ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی و حضور بافندگان در نمایشگاه های ملی از دیگر مواردی است که می تواند به فروش محصولات صنایع دستی استان کمک فراوانی کند.

در حال حاضر ۱۰ هزار نفر در استان ایلام در بخش صنایع دستی مشغول به کار هستند که نشان از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالای صنایع دستی برای اشتغال در استان دارد.

 

ارسال نظر