شناسه خبر : 21673

صنعت بیمه در کشور به دلایل مختلف به درستی عمل نکرده است

صنعت بیمه در کشور به دلایل مختلف به درستی عمل نکرده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بیمه‌ها گفت: دارو و خدمات پزشکی جزو نیازهای اساسی مردم هستند و گرانی آنها به قیمت حیات بیماران تمام می‌شود، باید مسئله درمان در کشور به گونه‌ای تعریف شود که مردم به صورت مستقیم پرداختی نداشته و بیمه‌ها با قدرت بیشتری به میدان بیایند و نقش حمایتگری خود را بیش از گذشته ایفا کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خانه ملت، فاطمه محمدبیگی در مورد گرانی هزینه درمان در کشور گفت: دارو و خدمات پزشکی جزو نیازهای اساسی مردم است و گرانی آنها به قیمت حیات بیماران تمام می‌شود، باید مسئله درمان در کشور به گونه‌ای تعریف شود که مردم به صورت مستقیم پرداختی نداشته و بیمه‌ها با قدرت بیشتری به میدان آمده و نقش حمایتگری خود را بیش از گذشته ایفا کنند. 

کاهش پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت هنوز نمایان نیست 

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه افزود: طبق برنامه ششم توسعه باید هزینه کرد از جیب بیماران را کاهش بدهیم، آنچه امروزه شاهد آن هستیم خلاف این واقعه است. مطابق قانون میزان هزینه کرد از جیب مردم باید پایین ۳۰ درصد باشد در حال حاضر این پرداختی به میزان ۶۹ درصد رسیده است، افزایش بی رویه قیمت‌ها و شرایط ارزی وضعیت ناخوشایند اقتصادی کشور را تشدید کرده و این اوضاع فشار مضاعفی بر دوش اقشار ضعیف جامعه به همراه داشته است.

تاثیر پذیری قیمت دارو از بازار ارز بسیار بالا است

محمدبیگی با اشاره به تولید 97 درصد از اقلام دارویی در داخل کشور، تاکید کرد: در تولیدات دارویی حدوداً به خودکفایى 97 درصدى رسیده‌ایم و درصد کمی از داروها وارداتی هستند، تاثیر پذیری قیمت دارو از بازار ارز بسیار بالا است به فرض مثال یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی برای بیمار هزینه سنگینی بالغ بر ۲۰۰ هزار تومان را به دنبال خواهد داشت و همین عاملی می‌شود که بیماران از مراجعه به پزشک امتناع و اقدام به خود درمانی می‌کند، این مهم می‌طلبد که نظام بیمه‌ای کشور را تقویت کنیم.

دولت باید از بیمه‌ها حمایت کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: تاکنون صنعت بیمه در کشور به دلایل مختلف به درستی عمل نکرده، آنچه مسلم است دولت باید برای حذف ارز ترجیحی و یکسان کردن نرخ ارز، یارانه‌ها، سوبسیدها و درآمدهای ویژه را به سمت بیمه‌ها سوق دهد تا بیمه‌ها بتوانند این هزینه را بپردارند.

وی با انتقاد از مصرف بی رویه مردم از داروها تصریح کرد: اقلام مصرف دارویی در کشور ما حدود ۳/۴ قلم است در حالی که در کل دنیا 1/5 قلم می‌رسد، لذا در بحث فرهنگسازی مصرف هم ما نیازمند تقویت حوزه بهداشت هستیم. در زمینه کنترل مصرف دارو دولت چاره‌ای جز تخصصی کردن شرکت‌های بیمه، تقسیم کار بین شرکت‌های بیمه‌ای کشور، ایجاد بیمه‌های تخصصی براساس اولویت بندی نیاز سلامت کشور منجمله بیمه دندانپزشکی، بیمه اقشار ضعیف و کم درآمد مثل سالمندان و بیماران خاص، فعال کردن بیمه دانش آموزان و دانشجویان و فعال کردن بیمه‌های مکملی که علاوه بر بیمه‌های پایه کمک رسان سلامت جامعه باشد را ندارد.

تقویت صندوق‌های بیمه‌ای گزینه‌ مناسبى براى کاهش هزینه درمان است

عضو فراکسیون زنان در ادامه تاکید کرد: تقویت صندوق‌های بیمه‌ای همچون بیمه عمر و حوداث غیر پیش بینی شده در کنار جا انداختن فرهنگ بیمه‌ بین مردم گزینه‌هاى مناسبى براى کاهش هزینه درمان است، در حال حاضر حدود ۹ میلیون نفر فاقد بیمه در کشور هستند که متاسفانه تحت پوشش هیچگونه بیمه‌ای در کشور نیستند شاید تعدادی از آنها جز اقشار متمول جامعه و نیازی به بیمه ندارد اما تعداد زیادی از آنها نیازمند حمایت سازمان‌های بیمه گر هستند، حذف ارز ترجیحی بیشتر روی این گروه از جامعه تاثیر منفی خواهد گذاشت. 

محمدبیگی افزود: بیمه شدن افراد ضعیف جامعه در بخش مصوبات حوزه سلامت چنگی به دل نمی‌زند،کلی گویی بودجه از ضعف‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود، امیدوارم با اصلاحات صورت گرفته شاهد بهبود وضعیت مردم در تمام حوزه‌ها به ویژه در حوزه بهداشت و درمان عمومی جامعه باشیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تمام تلاش خود را برای تقویت بیمه‌ها در حوزه درمان به ویژه در مناطق محروم خواهد داشت. قابل ذکر است، اگر به سمت تک نرخی شدن ارز پیش برویم تقویت اقتصاد سلامت کشور از اهم واجبات خواهد بود.

ارسال نظر