شناسه خبر : 21491

نسخه نویسی الکترونیک ناقص اجرا می شود

نسخه نویسی الکترونیک ناقص اجرا می شود

عضو شورای عالی نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت مکلف به استقرار سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، گفت: فقط شاهد اجرای ناقص نسخه نویسی الکترونیک هستیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، احمد آدینه، با بیان اینکه اگر شرایط و زیر ساخت‌های لازم فراهم باشد، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک مزایای قابل قبولی دارد، افزود: رفع مشکل خطاهای نسخه نویسی و نسخه خوانی، دریافت دستور دقیق مصرف توسط بیمار، حذف نسخه کاغذی و صرفه جویی در هزینه‌ها، امکان دریافت دارو از دو داروخانه با یک نسخه و جلوگیری از سوءاستفاده از دفترچه دیگران از جمله مزایای پیاده سازی این طرح است؛ اما با گذشت ۵ سال از برنامه ششم متأسفانه هنوز حداقل بسترهای لازم برای اجرای این امر مهم ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه قطع و وصل شدن و کندی سرعت اینترنت مهم‌ترین معضل اجرای مناسب این طرح است، ادامه داد: بیمار دردمند و خسته از انتظار در مطب پزشک وقتی با انتظار مجدد به خاطر کندی عملکرد سامانه مربوطه و گاهاً قطع اینترنت روبرو می‌شود عصبی و آزرده خاطر شده و گاهی نیز منجر به درگیری می‌شود.

آدینه ضمن بیان این مطلب که عدم یکپارچگی سامانه بیمه‌ها و جابجا کردن متعدد آنها زمان بر بوده و برای مرتفع شدن این مشکل سازمان‌های بیمه گر باید یک پلتفرم واحد داشته باشند، ادامه داد: تعدد برندها و کدهای دارویی که باعث اشتباه در ثبت دارو و گاهی تحمیل هزینه به بیمار می‌شود، ثبت نشدن برخی نسخ توسط پزشک، عدم عقد قرار داد برخی پزشکان با بیمه‌ها و ثبت نسخ توسط پرسنل مراکز پاراکلینیک و داروخانه‌ها مستلزم صرف وقت و هزینه است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی و سازمان‌های بیمه گر ضمن انجام هماهنگی، باید بستر لازم را برای اجرای هر چه بهتر این طرح فراهم کنند؛ گفت: در صورت عدم فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن طرح نسخه نویسی الکترونیک، بازنده اصلی مردم و جامعه پزشکی خواهند بود و سازمان‌های بیمه گر نیز با شانه خالی کردن از عمل به تعهدات خود، از این برنامه منتفع خواهند شد.

آدینه افزود: چنانچه مسئولین امر شرایط و بستر انجام کار را به نحو مطلوب فراهم نمایند، این طرح رضایت بیماران، پزشکان و سازمان‌های بیمه گر را فراهم نموده و مورد استقبال همکاران قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر