شناسه خبر : 20501

حدود سه میلیون تومان به کارانه پرستاران اضافه می شود

حدود سه میلیون تومان به کارانه پرستاران اضافه می شود

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به طور میانگین حدود سه میلیون تومان به کارانه پرستاران اضافه می شود و از ابتدای دی ماه کارانه پرستاران بر اساس این قانون محاسبه و پرداخت می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  محمد میرزابیگی  روز سه شنبه در همایش مشترک مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور در جمع خبرنگاران افزود: اجرای قانون تعرفه گذاری هیچ ربطی به حقوق، اضافه کار و سایر مزایای رفاهی پرستاران ندارد و فقط به ساماندهی کارانه و افزایش آن منجر می شود.

وی ادامه داد: با اجرای قانون تعرفه گذاری، ارزش نسبی خدمات پرستاران مانند سایر گروه‌های پروانه بر اساس ضریب کا محاسبه شده و این خدمات با مهر نظام پرستاری پرستاران به نام خودشان ثبت می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری دو دستاورد مبارک برای پرستاران خواهد داشت که یکی ارتقای جایگاه، هویت و منزلت حرفه‌ای و دیگری بهبود وضعیت معیشت پرستاران است.

میرزابیگی ادامه داد: بر اساس قانون تعرفه پرستاری، کارانه‌های پرستاران ساماندهی می شود. کارانه ها از قانون تعرفه پرستاری تبعیت می‌کند و رفتارهای شخصی و سلیقه‌ای در پرداخت کارانه ها کنار می‌رود. پیش از این گاهی کارانه را کمی به صورت سلیقه‌ای و با مبانی غیرمشخص به پرستاران می‌دادند که این رقم در دوران کرونا کاهش نیز یافت و به یک سوم دوران قبل از کرونا رسید.

وی با بیان اینکه ثبت خدمات پرستاری در HIS بیمارستان با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری انجام می‌شود، تصریح کرد: مهر نظام پرستاری در ثبت این خدمات درج می‌شود و مسئولیت انجام کار بر عهده پرستار قرار می‌گیرد که این مسئله هویت‌ حرفه پرستاری است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: از محل تعرفه پرستاری عددی به کارانه پرستاران اضافه می‌شود. این عدد ارتباطی با اضافه کار و حقوق ندارد و حداقل به طور میانگین سه میلیون تومان با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به کارانه فعلی پرستاران اضافه می‌شود.

میرزابیگی با بیان اینکه برخی از تاخیر در پرداختی‌ها ناشی از کمبود درآمدها یا کج‌سلیقگی مدیران است؛ خاطرنشان کرد: در سطح کشور در برخی مراکز بیش از هفت ماه در پرداخت کارانه تاخیر وجود دارد که پذیرفته‌شده نیست، اما تأخیر تا حد سه ماه پذیرفته‌شده است؛ زیرا باید خدمات ثبت و محاسبه شود و بیمه نظارت کند که برای این اقدامات سه ماه زمان کفایت می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، وی خاطرنشان کرد: پرستاران از ابتدای دی‌ماه بر مبنای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کارانه را دریافت خواهند کرد. احتمالا تا سه ماه آینده کارانه دی‌ماه پرداخت شود و این کارانه بر اساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پرداخت خواهد شد.

میرزابیگی همچنین با اشاره به اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و ۸۹ روزه اعلام کرد: این اعتبار در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ برای تبدیل وضعیت مدافعان سلامت با اولویت پرستاران تصویب شده و با تصویب نهایی آن در صحن مجلس تعدادی از نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت خواهند شد.

افزایش درآمد قانون تعرفه گذاری اردیبهشت ۱۴۰۱ به حساب پرستاران واریز می شود

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کارهای نرم افزاری و سخت افزاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در شرف عملیاتی شدن است اما پول آن ممکن است در اردیبهشت و خرداد به حساب پرستاران واریز شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری،  عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت  نیز در همایش روسای هیئت مدیره‌های نظام پرستاری و مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری موجب استقلال مالی و حرفه ای پرستاران می شود و به عادلانه‌تر شدن توزیع منابع سلامت کمک می کند.

وی ادامه داد: اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری قطعا به بهبود معیشت پرستاران کمک می کند اما مهمتر از  آن استقلال و رشد حرفه ای است که با اجرای این قانون محقق می شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: استقلال مالی قدرت می‌آورد، بنابراین اجرای این قانون به اقتدار و قدرت حرفه پرستاری کمک می کند.

وی افزود: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌تواند به اصلاح نظام فی فور سرویس کمک کند. ما نظام‌های مختلف پرداخت در جهان داریم. روش درست این است که بین درمانگر و گیرنده خدمت (بیمار) ارتباط مالی وجود نداشته باشد و قرار نیست بیمارستان بنگاه مالی باشد.

عبادی تصریح کرد: ۱۴ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد. بزرگ منشی مقام معظم رهبری در سال ۹۹ و تکرار فرمایش‌های ایشان در سال ۱۴۰۰ انرژی و توان زیادی به ما داد. بر این اساس قول اجرایی شدن تعرفه گذاری را از ابتدای زمستان داده‌ایم.

وی گفت: این قانون برای اولین بار است که در کشور اجرا می شود و ممکن است در شروع کار اشکالاتی در مسیر اجرای آن وجود داشته باشد، دیکته نانوشته غلط ندارد، بنابراین نباید خودزنی کنیم و خودزنی و اتهام زدن در داخل صنف پرستاری به ضرر همه است.

عبادی افزود: قدرت حرفه پرستاری در جمع بودن است، برای اینکه جمعیت بیشتری داشته باشیم باید با صنوف دیگر در نظام سلامت همراه باشیم. هیچ اشکالی ندارد اگر با اجرای قوانین و امتیازهایی که برای پرستاران رقم می خورد، گروه های دیگر نیز منتفع شوند. بنابراین هر چه می خواهیم برای همه بخواهیم.

وی با اشاره به سابقه ایجاد سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری در وزارت بهداشت گفت:  تشکیل سازمان نطام پرستاری، معاونت پرستاری و سایر نهادهای صنفی و انجمن‌های علمی، توسعه دانشکده‌ها با همت گروهی از دانشجویان در سال‌ها پیش رقم خورد. اکنون این نهادها منبع قدرت هستند و می توانند در جهت کاهش مشکلات کمک کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: اگر خروجی تلاش‌ها منجر به کاهش درد و رنج و آلام مردم نشود، خاصیتی نخواهد داشت؛ بنابراین اطمینان دارم اکثر پرستاران این گونه فکر می‌کنند که اگر رنج فعالیت‌های صنفی را متحمل شده‌اند هدف‌شان کمک به مردم کشورشان بوده است و قرار است همه ما به عنوان پرستار به سایر انسان‌ها کمک کنیم.

وی تاکید کرد: آن چه که حرفه پرستاری از آن متضرر می شود خودزنی داخلی است. پرستاران، مردم و نظام سلامت در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند و اگر بخواهیم صرفا پرستاران را ببینیم، این نگاه باعث فاصله گرفتن رشته‌های دیگر از ما می‌شود.

عبادی گفت: بخش اصلی هویت ما در سازمان نظام پرستاری است؛ بنابراین از هیئت مدیره‌های نظام پرستاری می‌خواهم که بازوی مشورتی و کمکی باشند.

ارسال نظر