شناسه خبر : 19391

لوازم پزشکی مورد نیاز بیماران SMA تحت پوشش بیمه قرار گرفت

لوازم پزشکی مورد نیاز بیماران SMA  تحت پوشش بیمه قرار گرفت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آخرین اقدامات صورت گرفته برای رسیدگی به مطالبات خانواده‌های بیماران SMA که طی روزهای در مقابل مجلس تجمع کردند را تشریح کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا،  سیدجلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درخصوص تجمع روزهای اخیر خانواده‌های بیماران SMA در مقابل مجلس شورای اسلامی و آخرین پیگیری‌ها درخصوص این بیماران، گفت: حدود دو یا سه ماه قبل و به دنبال تجمعی که داشتند و بنده به عنوان نماینده آقای قالیباف در جمع‌شان حضور پیدا کردم، تجمع‌کنندگان مطالباتی داشتند که عمده‌اش بحث دارویی این عزیزان بود که من این موضوعات را دریافت و منتقل کردم.

وی ادامه داد: ما چندین جلسه را در کمیسیون بهداشت با حضور نمایندگان خود این عزیزان و چند جلسه را با شرکت‌های دارویی تامین‌کننده داروی این عزیزان برگزار کردیم، یک جلسه با حضور خود آقای قالیباف و وزرای بهداشت و درمان و رفاه اجتماعی و همینطور روسای سازمان‌های تامین اجتماعی، بهزیستی و بنیاد برکت برگزار و نهایتاً مصوب شد که ما برای سه موضوع برای این عزیزان اقدام کنیم.

میرمحمدی اضافه کرد: با پیگیری‌هایی که داشتیم شواری عالی بیمه تشکیل شد و بنده در آنجا حضور پیدا کردم که در شورای عالی بیمه سه درخواست ما تصویب شد. نخست اینکه تمام هزینه‌های بستری شدن این بیماران در بیمارستان‌های دولتی و تامین اجتماعی کاملا رایگان باشد. دوم اقدامات و اقلام حمایتی که این عزیزان نیاز دارند اعم از تخت، ویلچر، ونتیلاتور و موارد دیگری که نیاز دارند، قرار شد از طریق بهزیستی و بیمه‌ها پرداخت شود و موضوع سوم مساله‌ای بود که برای ما خیلی اهمیت داشت و آن عدم تولد جدید این بیماران بود، قرار شد که خانواده‌های درجه یک این‌ها به صورت کاملا رایگان توسط بیمه‌ها هزینه‌های تست‌های غربالگری‌شان انجام شود. این سه مورد طی این دو سه ماه گذشته با پیگیری‌های مکرری که کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس مجلس داشتند، انجام شد.

عضو کمیسیون بهداشت در خصوص درخواست کنونی این تجمع‌کنندگان، گفت: درخواستی که این عزیزان دارند بحث داروهایشان است، که در این مساله با دو-سه مشکل مواجه هستیم؛ یکی اینکه دارویی که مدنظر این‌ها است هنوز در لیست دارویی ایران قرار ندارد، پیگیری کردیم و با سازمان غذا و دارو جلساتی برگزار کردیم و آن‌ها این ادعا را دارند که این داروها اثربخشی درمانی برای این بیماران را ندارد.

وی ادامه داد: من شخصا جلساتی را با پزشک متخصصی که نماینده این بیماران معرفی کرده بود، تشکیل دادم و ایشان هم معتقد بود که درمان قطعی برای این بیماری تا الان وجود ندارد، بحثی که وجود دارد این است که دارویی که اکنون مدنظر است می‌تواند یک بهبودی نسبی را ایجاد کند و برای برخی هم جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد. حتی نمایندگان این عزیزان درخواست کردند که ما اعتبار نمی‌خواهیم فقط دارو در لیست دارویی وارد شود.

میرمحمدی اضافه کرد: در آخرین پیگیری بنده این مطالب را به آقای قالیباف منتقل کردم و قرار بر این شد که جلساتی با سازمان غذا و دارو داشته باشیم و پیگیری کنیم؛ اگر اثربخشی این دارو تقریبا قطعی شد، حتی اگر بتواند مانع از پیشرفت بیماری شود ما این را در لیست دارویی قرار دهیم. از همین الان من اعلام می‌کنم برای فقط یک نوع دارو که مثلا یک شربت باشد، برای ۴۵۰ نفر بیماری که نیاز به این دارو دارند، تقریبا به ازای هر بیمار عدد بالای ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال نیاز است که کلا اعتبار مصوب سال ۱۴۰۰ ما برای بیماری‌های نادر ۲۰ درصد این عدد هم نیست. اگر در لیست دارویی آمد باید جلساتی را با شورای عالی بیمه مجددا تشکیل دهیم، در کمیسیون تلفیق پیگیری کنیم و با دولت رایزنی کنیم که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای این بیماری اعتبار دیده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه توجه داشته باشید، بیماری نادر ما فقط SMA نیست، ما الان بیماری تالاسمی، ای بی، ALS و خیلی بیماری‌های نادر دیگری هم داریم که در سال ۱۴۰۰ این بیماری را لیست کردیم و برای آن یک عدد ۲۷۰ میلیاردتومان در نظر گرفته شد.

عضو کمیسیون بهداشت در پایان، گفت: اگر ان‌شاءالله دولت و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تایید کنند و اثربخشی دارو تایید شود و در لیست بیاید؛ احتمال اینکه ما بتوانیم ان‌شاءالله کمک کنیم، وجود دارد. در عین حال که خود دوستان انجمن نظرشان بر این است که ما می‌توانیم کمک‌های خیرین را هم در این زمینه جلب کنیم.

ارسال نظر