شناسه خبر : 18736

اختصاصی چابک آنلاین؛

۵۸ نوع از خدمات توانبخشی معلولان تحت پوشش بیمه نیست /شرکت‌های بیمه بازرگانی وارد حوزه پوشش خدمات توانبخشی نشده‌اند

58 نوع  از خدمات توانبخشی معلولان تحت پوشش بیمه نیست /شرکت‌های بیمه بازرگانی وارد حوزه پوشش خدمات توانبخشی نشده‌اند

رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی، اظهارکرد: منابع مالی که الان برای بیمه معلولین وجود دارد به صورت پراکنده است و هزینه کرد این منابع مشخص نیست ،درصورتیکه طبق قانون حمایت از حقوق معلولین باید به کمیته هماهنگی و نظارت برقانون گزارش شود.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی،  "کامران عاروان" درگفت و گو با چابک‌آنلاین، گفت: در زمینه پوشش بیمه توانبخشی افراد دارای معلولیت دومقوله وجود دارد،یکی خدمات توانبخشی و دوم لوازم توانبخشی که خدمات توانبخشی شامل، کاردرمانی، گفتاردرمانی وفیزیوتراپی‌های سطح بالا می‌شود و قسمتی هم لوازم توانبخشی است که سازمان‌های بیمه گر این دو مقوله را پوشش نمی‌دهند یا به صورت بسیارحداقلی پوشش می‌دهند.

وی، با اشاره به ماده 6 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که در زمینه پوشش بیمه‌ای معلولان است، افزود: مبلغی به عنوان بودجه تعیین شده که خدمات و لوازم توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اماسقف تعهدات بسیار پایین است.

مدیرعامل انجمن معلولین ایران، تصریح کرد: مساله مهم سقف پایین بیمه است که با نیازهای معلولین همخوانی ندارد و اگر یک معلول به دلیل ناتوانی مالی نتواند از خدمات و لوازم توانبخشی استفاده کند دچار آسیب‌های بدنی فراوانی شده و معلولیت ثانویه پیدا می‌کند.

وی، خاطرنشان کرد:مشکلی که الان وجود دارد نحوه توزیع این خدمات است که شامل همه نمی‌شود زیرا یک فرد در استان سیستان و بلوچستان که مرکزی برای کاردرمانی ندارد نمی‌تواند از خدمات ماده 6 استفاده کند.

رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهادمعلولان جسمی حرکتی، درخصوص ماده 7 قانون حمایت از حقوق معلولین، توضیح داد: این ماده مرتبط با بهزیستی و حق پرستاری است که مبلغ آن برای سالجاری ماهی یک میلیون و صد هزارتومان تعیین شده است.

عاروان، با بیان اینکه ماده 7 قانون حمایت از حقوق معلولین تمام شمول نیست، ادامه داد: بسیاری از معلولین در نوبت هستند و سخت گیریهایی هم برای افراد وجود دارد همانند اینکه فرد باید معلول ضایعه نخاعی باشد درصورتیکه یک معلول، فقط ضایعه نخاعی نیست.

وی، اظهارکرد: تعدادی از معلولین برای دریافت حق پرستاری ثبت نام کرده‌اند اما بودجه کافی نبوده و حدود دوسال است که در انتظار دریافت این مبلغ ناچیز هستند و ماده 7 هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

مدیرعامل انجمن معلولین ایران، تعداد اعضای انجمن متبوع خود را حدود 60 هزارنفر در سراسر کشور برشمرد و گفت: براساس آماری که بهزیستی در سال 98 ارائه کرده،   ۱۷۱۰۴۷۵نفر معلول دارای پرونده هستند که از این تعداد ۲۶۳۶۴۱ نفر معلول خفیف، ۴۶۲۶۱۱ نفر معلول متوسط، ۵۷۸۵۱۷ نفر معلول شدید و ۲۲۱۵۴۶ نفر معلول خیلی شدید در کشور وجود دارد.

عاروان، افزود: براساس همین آمار ۱۹۸۷۵۵نفر معلول بینایی، ۶۵۵۱۶۶ نفر معلول جسمی حرکتی، ۱۴۲۷۹۶ نفر معلول روانی، ۳۹۸۲۶۹ نفر معلول ذهنی، ۲۱۹۶۶۵ نفر معلول شنوایی و ۹۵۸۲۴ نفر معلول صوت و گفتار در ایران وجود دارد.

مدیرعامل انجمن معلولین ایران، گفت: 85 نوع خدمات توانبخشی تعریف شده که 58 نوع آن تحت پوشش بیمه نیست وآن خدماتی هم که تحت پوشش بیمه است سقف خدماتی بسیار پایین دارند، به عنوان نمونه بیمه 200 هزارتومان از هزینه یک سمعک 4 میلیون تومانی را پوشش می‌دهد که مبلغی بسیار ناچیز است .

عاروان، اظهارکرد: شرکت‌های بیمه بازرگانی به دلیل نگاه اقتصادی که دارند وارد حوزه پوشش خدمات توانبخشی نشده‌اند و حتی تا شورایعالی بیمه هم مراجعه کرده ایم اما تاکنون موفق به دریافت پوشش‌های بیمه‌ای نشده ایم.

ارسال نظر