شناسه خبر : 16259

اختصاصی چابک آنلاین؛

بیمه مرکزی متولی آموزش ارزیابان خسارت است

بیمه مرکزی متولی آموزش ارزیابان خسارت است

یک ارزیاب خسارت صنعت بیمه، با بیان اینکه متولی آموزش ارزیابان خسارت بیمه مرکزی است، افزود: این وظیفه مقام ناظر است که علم بیمه را به کسانی که می‌خواهند ارزیابی کنند به حد کافی آموزش داده و بعد هم گواهی صادرکند.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی،"کاظم طلایی پاشیری" درگفت و گو با چابک آنلاین، گفت: شرکت های بیمه ای از خدمات ارزیابان خسارت استفاده می کنند که بعضی از شرکت ها هم استفاده از خدمات ارزیابان را نمی پسندند.

وی، بابیان اینکه ارزیابان خسارت بی طرف ومستقل هستند، افزود: ارزیابان باید به طور مستقل حق و حقوق بیمه گذار را ارزیابی کرده و به بیمه گر اعلام کنند که بیمه گران به طور معمول اصرار به اظهارنظر دارند و درحال حاضر استقلال ارزیاب زیاد رعایت نمی شود.

این کارشناس صنعت بیمه، خاطرنشان کرد که برای ارزیابی مورد خسارت نیاز به اطلاعات فنی است به طور مثال ممکن است که بخش های مختلف فنی یک کشتی که دچارحادثه شده آسیب ببیند که هرکدام تخصص خود را لازم دارد.

وی،پایه کار ارزیاب خسارت را بیمه گری مطرح کرد و گفت: ارزیاب خسارت در ابتدا باید اطلاعات کافی بیمه ای داشته باشد و تسلط بر بخش های فنی هررشته در درجه دوم اهمیت قراردارد.

این ارزیاب خسارت صنعت بیمه، تصریح کرد: بیمه مرکزی متولی بخش آموزش ارزیابان خسارت است که افراد متقاضی را به پژوهشکده بیمه یا سایر مراکز آموزشی بیمه ای معرفی می کند تا در رشته ای که انتخاب کرده اند آموزش بیمه ای ببینند.

آزادی عمل برای ارزیابان وجود ندارد

 طلایی پاشیری، معتقد است که درحال حاضربا مجازی شدن آموزش، کیفیت آن افت کرده و این میزان آموزش برای یک ارزیاب خسارت کافی نیست و با مصوبه اخیر شورای عالی بیمه که کارشناسان رسمی دادگستری مستقیم و بدون شرکت در آزمون می توانند گواهی ارزیابی بگیرند نقص بزرگی ایجاد شده است.

وی، مدعی شدکه بسیاری از کارشناسان رسمی دادگستری بدون اینکه آموزش های لازم بیمه ای را دیده باشند ارزیاب خسارت شده اند و فکر می کنند حین کار می توانند این علم را بدست بیاورند درحالیکه اصول اولیه بیمه را نمی دانند.

این ارزیاب خسارت صنعت بیمه، با بیان اینکه شرکت های بیمه ای وظیفه ای برای آموزش ارزیابان خسارت ندارند، افزود: این وظیفه مقام ناظر است که علم بیمه را به کسانی که می خواهند ارزیابی کنند به حد کافی آموزش دهد بعد گواهی صادرکند.

طلایی پاشیری یکی از دلایل تعداد محدود ارزیابان خسارت در حوزه نفت را عدم علاقه این صنعت در استفاده از  ارزیابان خسارت خارج از مجموعه نفت برشمرد و اذعان داشت که آزادی عمل برای ارزیابان خسارت هنوزایجاد نشده و ارزیابان خسارت هم ترجیح می دهند وارد صنعت نفت نشوند.

 

ارسال نظر