شناسه خبر : 14732

آیین نامه قانون حمایت بیمه‌ای ازماموران یگان حفاظت محیط‌زیست لازم الاجرا شد

آیین نامه قانون حمایت بیمه‌ای ازماموران یگان حفاظت محیط‌زیست لازم الاجرا شد

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: پس از تصویب آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای محیط‌بانان، همیاران محیط‌زیست هم لقب «فداکار خدمت » می‌گیرند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ جمشید محبت خانی روز سه شنبه در نشست خبری با هدف تشریح بندهای آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبان ها افزود: قانون حمایت از محیط بانان و جنگلبان امسال تصویب و برای اجرا ابلاغ شد که در یکی از بندهای آن آمده در مدت ۶ ماه بعد از ابلاغ، وزارت دادگستری موظف است با همکاری ستاد نیروهای مسلح، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری آیین نامه اجرایی آنرا تهیه کند که این کار انجام و برای تصویب به هیات دولت ارسال شد. 

وی اظهار داشت: بر این اساس، آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبان ها ١٨ بهمن ماه در هیات دولت به تصویب رسید و از آن زمان لازم الاجرا شده است. 

محبت خانی ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه، ماموران یگان حفاظت دستگاه های مشمول اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و همچنین سایر افراد مثلاً معاون یک بخش یا همیاران محیط زیست، تشکل های مردم نهاد، همیاران طبیعت، نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای سایر دستگاه ها مانند آتش نشانی و هلال احمر که در مواقع خاص به کمک این نیروها می روند را نیز شامل می شود. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس مواد ۹، ۱۶ و ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ۱۳۹۸، قانون اجرایی پوشش بیمه ای و قضایی شامل تمام این افراد می شود.

وی ادامه داد: طبق ماده ۲ این قانون در مواردی که ماموران با رعایت قانون سلاح به کار گرفته و شخص یا اشخاص بی گناه مقتول یا مجروح شده یا میشود و یا خسارت مالی بر آنان وارد شده یا می شود، پرداخت دیه و جبران خسارت مذکور به طور کامل بر اساس رای مرجع قضایی از محل اعتبارات مربوط توسط دستگاه مشمول ذیربط صورت خواهد گرفت، در این شرایط اگر مامور قانون را رعایت نکند مورد حمایت قرار نخواهد گرفت و برای این منظور سازمان حفاظت محیط زیست آموزش به کار گیری نیروهای محیط بانی خود را در دستور کار دارد و در این راستا هزار و ۸۰۰ محیط بانی که آموزش بدو خدمت ندیده بودن را در قالب گروه های ۱۰۰ نفره و یک دوره دو هفته ای اجرا کرد.

به گفته وی حکم حمل سلاح توسط محیط بان ۶ ماهه است و زمانی که این مهلت تمام شود و محیط بان بخواهد آنرا تمدید کند ،؛ اگر اموزش ندیده باشد این حکم تمدید نمی شود.

وی افزود: بر اساس تبصره ۱ این ماده ، دستگاه های مشمول برای تامین دیه و خسارت می توانند ، حسب مورد می توانند مسوولیت مدنی ماموران خود را به طور کامل نزد یکی از بیمه گران بیمه کنند ، همچنین طبق تبصره ۲ این ماده مامورانی که قبل از تصویب این قانون با رعایت قانون به کارگیری سلاح مبادرت به حمل سلاح کردند از این لحاظ ملزم به پرداخت دیه یا خسارت شده اند اما وجوه مرتبط توسط سازمان مربوطه پرداخت نشده و بدهی توسط فرد داده شده ؛ با ارائه مدرک و اسناد سازمان مربوطه موظف به پرداخت آن خواهد شد.

محبت خانی به ماده ۳ این آیین نامه اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده دستگاه های مشمول مکلفند ماموران خود را در راستای انجام وظایف مطابق قانون در قبال شهادت، فوت، بیماری های صعب العلاج، نقص عضو و از کار افتادگی مطابق قوانین مربوط به میزان دیه مرد مسلمان در ماه هاب حرام و در موارد سایر حوادث به طور کامل نزد یکی از بیمه گران بیمه کند، البته یگان حفاظت محیط زیست حدود دو سال است که این کار را می کند و تاکنون حدود ۱ میلیارد تومان برای خانواده متوفی محیط بان پول پرداخت کرده است.

وی افزود: طبق تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبان ها، میزان تعهد بیمه گر در موارد شهادت و فوت طبق قوانین مربوط و در مورد نقص عضو، از کار افتادگی، بیماری صعب العلاج و حوادث برابر با مبلغ مندرج در قرار داد بیمه است. در صورتی که دستگاه مشمول ماموران خود را بیمه نکرده باشد و یا خسارت را به طور کامل پوشش نداده باشد ، دیه و خسارت از محل دستگاه های ذیربط پرداخت می شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: همچنین بر اساس ماده ۴ این آیین نامه، دستگاه های مشمول می توانند علاوه بر جبران خسارت وارده توسط بیمه گر سازمان مشمول ، با تایید بالاترین مقام دستگاه و با رعایت مقررات مربوط به مامورانی که در حین انجام وظیفه مطابق قانون متحمل خسارت بدنی شده اند، ظرف مدت یک سال پرداخت شود.

وی گفت: همچنین طبق ماده ۵ این آیین نامه، ماموران دستگاه های مشمول از حمایت های قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح - مصوب ۱۳۷۶ با اصلاحات بعدی آن - و آیین نامه اجرایی آن برخوردار  هستند.یعنی هر گونه حمایت قضایی که از کارکنان دولت و نیروهای مسلح می شود مطابق این آیین نامه همان حمایت ها باید از محیط بانان و جنگلبانان هم صورت گیرد.

سرهنگ محبت خانی به ماده ۶ این آیین نامه اشاره کرد و افزود: بر اساس این ماده ، سازمان برنامه و بودجه مکلف است همه ساله اعتبار لازم را برای اجرای ماده ۲، ۳ و ۴ ذیل ردیف هر یک از دستگاه های اجرایی پیش بینی و تامین کند که بر اساس تبصره یک این ماده اعتبار مذکور بر پایه درخواست دستگاه های مربوطه تخصیص می یابد و طبق مقررات در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین در ماده ۷ این آیین نامه آمده است در مواردی که دستگاه های مشمول مانند سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری به منظور مدیریت بحران ( یعنی زمانی که امکانات این دستگاه ها برای یک بحران مانند آتش سوزی کافی نباشد) مجبور به استفاده از تشکل های مردم نهادف همیاران طبیعت، نیروهای داوطلب مردمی و سایر دستگاه ها هستند، حمایت های قانونی، قضایی و بیمه ای از این نیروها بر اساس مواد ۹، ۱۶ و ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ۱۳۹۸ به عمل خواهد آمد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس تبصره ماده ۷ این آیین نامه، نیروهای مشمول این ماده باید در سامانه همکاری داوطلبانه دستگاه های مشمول ثبت نام کنند ، دستگاه های مشمول طبق فهرست اعلامی به بیمه گر نسبت به پوشش بیمه ای مسوولیت مدنی و حوادث داوطلب اقدام می کنند.

وی اظهارداشت: آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبان ها از ۱۸ بهمن ماه که تصویب شده برای سازمان های مشمول مانند حفاظت محیط زیست و جنگل ها مراتع و آبخیزداری لازم الاجرا است.

سرهنگ محبت خانی تاکید کرد: بخش مهم این آیین تعیین تکلیف نیروهایی است که در قالب همیار در موارد خاص مانند اتش سوزی به کمک محیط بانان می آیند و دچار حادثه می شوند که بر اساس این آیین نامه هر کدام از داوطلبان ، همیاران ، تشکل های مردمی  در حوادث و بحران محیط زیستی با مدیریت سازمان محیط زیست اقدام به کمک کنند و در آن بحران فوت کنند لقب " فداکاران خدمت" می گیرند و اگر مصدوم شوند هزینه پزشکی ، غرامت صدمه جسمی، نقص عضو به آنها تعلق می گیرد ، حتی نحوه تکریم و خاکسپاری این افراد توسط مدیریت بحران کشور با همکاری سازمان شهرداری ها، محیط زیست و دهیاری های کشور نیز پیش بینی شده است.

 

ارسال نظر