شناسه خبر : 12755

اختصاصی چابک آنلاین؛

بیمه معاضدت قضایی کمک زیادی به قشر کم درآمد جامعه می‌کند

بیمه معاضدت قضایی کمک زیادی به قشر کم درآمد جامعه می‌کند

رئیس هیات مدیره انجمن حقوق شناسی بیان کرد:معاضدت قضایی در حال حاضر به صورت رایگان یا با مبلغ بسیار ناچیزی انجام می‌شود که انگیزه‌ای برای وکلا ایجاد نمی‌کند بنابراین بیمه معاضدت قضایی می‌تواند به طرح معاضدت قضایی که به عنوان کمک و یاری به قشر کم درآمد جامعه برای داشتن وکیل در نظر گرفته شده کمک بسیاری کند.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی،"محمد حسین ساکت" در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: صنعت بیمه صنعتی قدیمی است که هرروز باید شاهد گسترش شاخ و برگ های آن باشیم و بیمه نامه های مختلفی متناسب با نیاز جامعه پایه گذاری شده و اجرایی شود، یکی از بیمه نامه هایی که در کشورهای دیگر رایج است ولی در کشور ما مرسوم نیست بیمه نامه وکالت است.

به تازگی، علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ، گفته که یکی از راهکارهای  اجمالی حرکت به سمت اجباری شدن وکالت،توسعه طرح‌های بیمه‌های معاضدت قضایی  است که متاسفانه در ایران در این زمینه تجربه‌ای وجود ندارد که  اگر بیمه مرکزی یا هر یک از نهادهای بیمه‌گر بخواهند درزمینه معاضدت قضایی و خدمات حقوقی ورود کنند، مرکز وکلا در همه نقاط کشور چه  در حوزه‌های داخلی و چه در دعاوی بین المللی، کل خدمات حقوقی قضایی را تامین می کند.

در این زمینه، رئیس هیات مدیره انجمن حقوق شناسی، با بیان اینکه فرهنگ بیمه، فرهنگ خاصی است، افزود: ضرورت بیمه را بیمه گذار باید درک کند و به تبع آن تقاضا کند که این فرهنگ در جامعه ایرانی جا افتاده نیست واشخاص  معمولا در مواقع اضطرار یا بعد از وقوع حادثه به سراغ بیمه می روند.

وی،تصریح کرد که با اجرایی شدن بیمه وکلا، می توان از ارتباط نامتعارفی که در بعضی از پرونده ها بین موکل و وکیل پیش می آید و منجر به اختلافاتی در زمینه دستمزد می شود جلوگیری کرد یعنی اینکه این بیمه نامه می تواند حقوق موکل را حتی اگر در پرونده ای ببازد تضمین کند.

ساکت اظهارکرد: هرچقدر ارتباط مابین وکیل و موکل از نظر مالی کمتر باشد روابط سالم تر و انسانی تر خواهد بود بنابراین اگربیمه وکلا اجرایی شود گام بسیار خوبی خواهد بود که بخشی از این بیمه نامه را موکل و بخش دیگر را وکیل می پردازد.

رئیس هیات مدیره انجمن حقوق شناسی گفت: در گذشته، چند موسسه، طرح بیمه نامه وکالت را مطرح کردند ولی استقبال چندانی از این بیمه نامه ها نشد.

 

ارسال نظر