شناسه خبر : 37469

آخرین وضعیت مرمت کاخ ناصرالدین شاه در البرز

آخرین وضعیت مرمت کاخ ناصرالدین شاه در البرز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: شاهد اتفاقات خوبی در مجموعه کاخ ناصری هستیم و مرمت آن با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، رحیم خاکی،  با اشاره به آخرین وضعیت مرمت کاخ ناصری اظهار کرد: در اوایل آغاز این پروژه مشکلاتی از جمله عدم تعامل و همکاری مناسب ساکنان روستا وجود داشت که خوشبختانه با توضیحات کافی و توجیه اهالی در خصوص تاثیری که تکمیل این پروژه بر توسعه گردشگری و اقتصاد این روستا خواهد داشت، بخش زیادی از موانع رفع شد.

وی با بیان اینکه شاهد اتفاقات خوبی در مجموعه کاخ ناصری هستیم و مرمت آن با سرعت قابل قبولی در حال انجام است، افزود: مشکل گازرسانی این پروژه هم حل شده و به زودی فاز اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیگیری در خصوص پرونده‌های ثبتی البرز گفت: پرونده ثبت شش اثر ناملموس تشکیل و به وزارتخانه ارجاع داده شده این در حالی است که سهمیه سالانه البرز در این خصوص تنها سه پرونده است.

خاکی ابراز کرد: البرز از لحاظ آثار ملموس و غیرملموسی که ظرفیت ثبت ملی دارند به قدری غنی است که تا سال‌ها امکان تشکیل و ارجاع چنین پرونده‌هایی وجود دارد.

وی در ادامه به آغاز فصل هشتم کاوش تپه ازبکی توسط تیمی خبره اشاره کرد و افزود: قطعا خروجی این کاوش‌ها به روشن شدن لایه دیگری از پیشینه و تاریخ این استان کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: البته هنوز گزارش  فصل هفتم کاوش‌های این محوطه تاریخی منتشر نشده و در قالب دو کتاب در حال آماده سازی است.

این مسئول با بیان اینکه به دنبال ثبت حریم تپه ازبکی هستیم، گفت: متاسفانه هنوز موفق به ثبت حریم این تپه تاریخی نشده‌ایم و پیگیر این مساله هستیم و امیدواریم به زودی انجام شود.

خاکی در خصوص اینکه بالاخره تپه ازبکی ثبت جهانی می‌شود یا خیر گفت: ثبت جهانی محوطه ازبکی نیاز به داده‌های اطلاعاتی و علمی قوی در زمینه باستان‌شناسی و کاوش‌های مستمر دارد. همچنین لازم است زیر ساخت‌ها، پایگاه دانشی و کارگاه‌هایی در محل این تپه ایجاد شود که قطعا زمان بر خواهد بود.

وی ادامه داد: به دنبال اخذ مجوز برای سایت موزه شدن این محوطه تاریخی هستیم که به زودی جلسه ای در این خصوص تشکیل و نتیجه اعلام می‌شود.

 

ارسال نظر