شناسه خبر : 45485

از عالی قاپوی اصفهان تا کاخ گلستان تهران!

از عالی قاپوی اصفهان تا کاخ گلستان تهران!

می‌خواهیم شمارا از نصف جهان مهمان پایتخت ایران کنیم. همه شما به‌خوبی می‌دانید که اصفهان جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد. همین امر یکی از مهم‌ترین دلایل سفرهای توریست‌ها به اصفهان محسوب می‌شود. بااین‌وجود دوست داریم این بار به‌جای تماشای دیدنی‌های اصفهان شمارا مهمان زیبایی‌های تهران کنیم.

پس اگر می‌خواهید به تهران سفر کنید می‌توانید به وب‌سایت معتبر علی‌بابا سری بزنید و بلیط ویژه‌ای را برای خود تهیه کنید. در همین راستا برای تهیه بلیط کرمانشاه تهران و پرواز تهران اصفهان نیز می‌توانید از این وب‌سایت معتبر اقدام به خرید بلیط کنید. پس با ما همراه باشید تا تصویر دیگری از زیبایی‌های تهران برای شما به رخ کشیده شود.

از عالی قاپو اصفهان چه می‌دانید؟

 اگر شما با پرواز تهران اصفهان مهمان این شهر شده‌اید باید به شما بگویم در برابر زیبایی‌های بی‌نظیر اصفهان عالی قاپو تنها قطره ای در دریا است. پس خود را برای یک گشت‌وگذار اساسی آماده کنید. عالی قاپو یکی از بناهای بسیار قدیمی است که از دوران حکومت صفویان به یادگار باقی مانده است. این کاخ ۱۸۰۰ متر مساحت دارد و در ۶ طبقه با ۴۸ متر ارتفاع بناشده است. این مکان دیدنی در میدان نقش‌جهان واقع‌شده و شما با یک تیر دو نشان را می‌توانید به هدف بزنید.

شاید یکی از دلایلی که توریست‌های بی‌شماری برای دیدن این مکان دیدنی به اصفهان می‌روند نمای بسیار عجیب و زیبایی آن است. به شکلی که شما اگر از پشت به این بنا نگاه کنید آن را ۵ طبقه می‌بینید. اگر از کنار به تماشای آن بنشینید این بنا ۳ طبقه است و از روبرو به‌صورت دوطبقه آن را مشاهده می‌کنید. درواقع این کاخ با بنای همکف ۶ طبقه است که این سبک معماری سبب توجه توریست‌ها به آن شده است. تزئینات داخلی، نقاشی‌های مینیاتوری و نمای بسیار زیبایی که از درون این امارت به بیرون برای شما مهیا شده است بدون شک شمارا ساعت‌ها سرگرم خواهد کرد.

سفر به تهران به‌قصد سیاحت

کاخ گلستان تهران به‌قدری زیبا است که اگر یک روز برای تماشای آن‌وقت بگذارید بازهم کم است. پس به شما توصیه می‌کنیم حتماً برای تماشای این مکان دیدنی به تهران سفری داشته باشید.

تاریخچه کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان مجموعه‌ای است از بناهای تاریخی است که هرکدام حرف‌های را در دل پنهان کرده‌اند. این بنا مربوط به ده‌ها سال قبل از دوران قاجار است و بیش از ۴۴۰ سال عقبه دارد. کاخ گلستان در حال حاضر مساحتی در حدود ۴٫۵ هکتار دارد که تقریباً یک‌دهم وسعت اولیه آن است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این کاخ آقا محمدخان، ناصرالدین‌شاه، فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه و احمدشاه قاجار سکونت داشتند. این کاخ از بخش‌های بسیار متنوعی از قبیل ایوان تخت مرمر، کاخ شمس‌العماره، تالار سفره‌خانه، خلوت کریم‌خانی، تالار سلام، تالار آینه، تالار برلیان، عمارت بادگیر، تالار الماس و کاخ ابیض تشکیل‌شده است.

 معماری کاخ گلستان

این بنا از چندین کاخ و تالار سلطنتی در یک باغ بزرگ تشکیل‌شده است. معماری این مجموعه نیز در ابتدا باهنر دست استادان ایرانی آغاز شد و با مراودات تجاری فرنگی تحولاتی بر پایه معماری نئوکلاسیک در آن شکل گرفت. کاشی‌کاری‌های که به‌صورت تلفیقی از هنر ایرانی تا اروپایی در این کاخ استفاده‌شده است در کنار آینه‌کاری‌های چشم‌نواز که چیزی در حدود هفت سال تزئینات آن دنبال شده است.

طلاکاری روی سنگ، کارهای تزئینی با ورق‌های از فلز یا حتی هنرهای طلاکوب شده از جذابیت‌های تاریخی این بنا محسوب می‌شود. اگر بخواهیم به گل سرسبد این مجموعه اشاره داشته باشیم بدون شک شمس العمار با ارتفاع ۳۵ متر است. این بنا برای اولین بار به دستور ناصرالدین‌شاه برای تماشای تهران ساخته‌شده است. در کنار نمای زیبایی که ایوان بالای این عمارت به شما نشان می‌دهد باید بگویم استفاده از تزئینات داخلی از قبیل آینه‌کاری، نقاشی و گچ‌بری این ساختمان یکی از شگفتی‌های آن محسوب می‌شود.

 آدرس کاخ گلستان کجاست؟

برای رفتن به کاخ گلستان شما باید به خیابان پانزده خرداد و سپس به میدان ارگ بروید. یکی از ساده‌ترین راه‌های دسترسی به این کاخ مسیر مترو است که مستقیم شمارا به پانزده خرداد می‌رساند. بعد از رسیدن کافی است به سمت شرق پنج دقیقه پیاده‌روی داشته باشید و از خیابان داور به ضلع شرقی میدان بروید تا ورودی کاخ را مشاهده کنید.

مکان‌های دیدنی نزدیک به کاخ کدم‌اند؟

شما می‌توانید پس از گشت‌وگذار در کاخ گلستان به بازار تهران که در نزدیکی این کاخ واقع‌شده است نیز سری بزنید. قهوه‌خانه حاج علی درویش، سبزه‌میدان، سرای روشن، کوچه مروی و دارالفنون و خیابان ناصرخسرو تنها بخشی از مسیرهای تماشایی است که در نزدیکی این کاخ واقع‌شده است.

دلیل اهمیت کاخ گلستان چیست؟

در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۹۲ نیز در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شما برای تماشای این بنای تاریخی می‌توانید در بهار و تابستان از ۹صبح تا ۱۸ شب و در پاییز و زمستان از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ با خرید بلیط به تماشای آن بپردازید. البته در روزهای رحلت امام، شهادت حضرت علی، تاسوعا و عاشورا، اربعین، رحلت رسول، شهادت امام حسن و امام جعفر و روز طبیعت تعطیل است.

 کلام آخر

همان‌طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید تهران و اصفهان دیدنی‌های بسیاری برای سرگرم کردن شما دارند. پس اگر از تهران مهمان اصفهانی‌های شدید به شما توصیه می‌کنیم به تماشای عالی قاپو بروید و اگر هم مهمان پایتخت‌نشین‌ها هستید از دیدن کاخ گلستان و غافل نشوید که این بناها تا ساعت‌ها شمارا سرگرم می‌کنند.

لازم به ذکر است در پایان نیز مجدد خاطرنشان کنیم برای خرید بلیط کرمانشاه تهران و پرواز تهران اصفهان می‌توانید به وب‌سایت علی‌بابا سری بزنید و با خیال راحت راهی سفر شوید. امید است معرفی‌های ارائه‌شده تا حدودی توانسته باشد شمارا با این دو شهر خاطره ساز آشنا کرده باشد و ازاین‌پس بهترین‌ها از آن شما و خانواده‌تان باشد.

2

 

3

 

ارسال نظر