شناسه خبر : 43188

ثبت مزایده‌ها از امروز در تهران الکترونیکی شد

ثبت مزایده‌ها از امروز در تهران الکترونیکی شد

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به مزایای ناشی از برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به‌صورت الکترونیک گفت: از روز جاری ثبت مزایده‌ها حتما به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و از ثبت مزایده‌ها به شیوه سنتی در تمامی واحدهای قضایی استان تهران جلوگیری خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست آموزشی برگزاری الکترونیک مزایده‌های اجرای احکام مدنی که با حضور کارکنان شعب اجرای احکام مدنی برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت پیشاپیش ماه مبارک رجب و اشاره به فیوضات این ماه، از درگاه خداوند متعال مسالت کرد که همگان توفیق لازم برای بهره‌مندی از فضیلت‌های این ماه را داشته باشند. 

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین ضمن گرامی‌داشت سال‌روز شهادت میرزا محمدتقی خان فراهانی عنوان کرد: واکاوی در تاریخ همواره نشان‌دهنده این امر است که رژیم‌های طاغوت هیچ‌گاه تحمل و ظرفیت اقدامات اصلاحی را نداشته‌اند و تمامیت‌خواهی آن‌ها موجب به ناحق ریخته شدن خون اشخاصی، چون امیرکبیر شده است.

ایران اسلامی همواره از بدو پیروزی انقلاب تاکنون قربانی پدیده شوم تروریسم بوده است

وی در ادامه ضمن اشاره به حادثه تروریستی اخیر در کرمان و ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان این حادثه و از جمله خانواده‌های معظم شهدا اظهار کرد: حادثه تروریستی اخیر بار دیگر به جهانیان نشان داد که ایران اسلامی همواره از بدو پیروزی انقلاب تاکنون قربانی پدیده شوم تروریسم بوده است و خسارت‌های معنوی و مادی بسیاری در این حوزه متوجه کشور شده است که از جمله آن‌ها فقدان شخصیت‌های ارزشمند و اثرگذاری همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید بهشتی و سایرین است.

حمایت‌های پیدا و پنهان کشورهای غربی و در راس آن‌ها امریکا و رژیم صهیونیستی از گروهک‌های تروریستی

القاصی در ادامه حمایت‌های پیدا و پنهان کشورهای غربی و در راس آن‌ها امریکا و رژیم صهیونیستی از گروهک‌های تروریستی را مورد اشاره قرار داد و در عین حال به شهادت رساندن بیش از ۲۳ هزار نفر از مردم مظلوم نوار غره و فلسطین را مهر تاییدی بر این ادعا دانست.

تشدید حمایت‌های رژیم منحوص صهیونیستی از پدیده تروریسم

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: ید حمایتی غرب و از جمله رژیم کودک‌کش صهیونیست همواره محرک گروهک‌های تروریستی برای ارتکاب جنایت‌های فجیع و غیرقابل اغماض در اقصی نقاط منطقه جنوب غربی آسیا و به‌طور خاص ایران اسلامی بوده است و پس از ضربه مهم، محکم و به تعبیر مقام معظم رهبری غیرقابل ترمیمی که در نتیجه اقدام گروه‌های مقاومت علیه مواضع رژیم صهیونیستی در قالب عملیات «طوفان الاقصی» صورت گرفت، حمایت‌های این رژیم منحوص از پدیده تروریسم تشدید شده است.

«ارتقای احساس عدالت در جامعه» در پی عملکرد صحیح اجرای احکام 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت کار اجرای احکام و «ارتقای احساس عدالت در جامعه» در پی عملکرد صحیح این بخش را مورد اشاره قرار داد و گفت: از جمله بخش‌هایی که در دستگاه قضا مستقیما با حقوق مردم ارتباط دارد، واحد اجرای احکام است و به عبارتی این بخش مهم‌ترین و اثرگذارترین حوزه در زمینه استیفای حقوق محکوم‌به از محکوم‌علیه است و به آراء صادره در محاکم جنبه عینی می‌بخشد.

اهمیت امر نظارت در حوزه اجرای احکام مدنی

القاصی ضمن تاکید بر اینکه برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی باید با «رعایت تشریفات قانونی لازم» و حدود و ثغوری باشد که در قانون مشخص شده است، عنوان کرد: کوچک‌ترین غفلت در حوزه اجرای احکام مدنی، حقوق مسلم و مشخص طرفین را در معرض تضییع، اجحاف و بعضا سواستفاده قرار خواهد داد و بر همین اساس، امر نظارت به‌طور دقیق و هوشمند در این حوزه از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است. 

رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: همه ما در مجموعه قضایی استان تهران مکلف هستیم تا با رعایت موازین شرعی و قانونی و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها و توان موجود به‌منظور اجرای دقیق احکام، تصویر مورد نظر از عدلیه را در اذهان جامعه به‌عنوان نماد اجرای عدالت ایجاد کنیم و رضایت مراجعان را نسبت به عملکرد دستگاه قضا جلب کنیم.

تصویرسازی واحدهای اجرای احکام نسبت به صحت عملکرد دستگاه قضا

وی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به تصویرسازی واحدهای اجرای احکام نسبت به صحت عملکرد دستگاه قضا در اذهان جامعه بیان کرد: یکایک کارکنان شعب اجرای احکام می‌توانند در برون‌داد عملکرد دستگاه قضا سهیم باشند و همین امر دلالت بر نقش مهم و غیرقابل انکار شعب اجرای احکام در احساس عدالت در جامعه دارد و باید به‌نحوی عمل نماید که حقی از طرفین ضایع نشود و در عین حال اعتماد هیچ یک نسبت به دستگاه قضا در معرض آسیب قرار نگیرد. 

به هیچ عنوان نباید از امر نظارت بر زیرمجموعه غفلت کرد

القاصی ضمن اشاره به نقش مهم و قابل توجه مدیران شعب اجرای احکام از بُعد «نظارت بر صحت عملکرد مجموعه» اذعان کرد: سلامت مجموعه با نظارت و رصد مستمر و عینی مدیران شعب اجرای احکام تثبیت و تضمین خواهد شد؛ لذا به هیچ عنوان نباید از امر نظارت بر زیرمجموعه غفلت کرد. 

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه ضمن آسیب‌شناسی از عملکرد واحدهای اجرای احکام و به‌طور خاص در زمینه برگزاری مزایده‌ها عنوان کرد: بعضا گزارشات رسیده حاکی از این است که در برگزاری مزایده‌ها تشریفات قانونی لازم اعمال نشده و یا فردی به‌رغم ذی‌حق بودن و صدور حکم قطعی سنوات طولانی و مدیدی است که سرگردان است و به حق خود نرسیده که همین مصادیق نشان از اهمیت امر نظارت در این بخش را دارد. 

ضرورت اصلاح و حذف زمینه‌های بروز آسیب در واحدهای اجرای احکام

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت اصلاح و حذف زمینه‌های بروز آسیب در واحدهای اجرای احکام تاکید کرد و در عین حال با اشاره به نقش اثرگذار برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به شیوه الکترونیک در این حوزه گفت: از جمله موضوعاتی که می‌تواند ضمن ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به مراجعان، صحت عملکرد اجرای احکام مدنی را تضمین کند، برگزاری مزایده‌ها به‌صورت شفاف و الکترونیک است که دستگاه قضا مدت‌ها به‌دنبال تحقق آن بود و خوشبختانه با پیگیری‌های صورت‌گرفته از ناحیه دستگاه قضا در تعامل با دولت محقق شد. 

الزامات قانونی موجود مبنی بر برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به‌صورت الکترونیک

القاصی در ادامه با اشاره به الزامات قانونی موجود مبنی بر برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به‌صورت الکترونیک خاطرنشان کرد: با برگزاری زیرساخت موجود برای برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به‌صورت الکترونیک در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، حتما فصل نوینی برای انجام خدمت بهتر و دقیق‌تر برای مردم رقم خواهد خورد و موجبات پیشرفت دستگاه قضا، تسریع و شفافیت در انجام امورات را در پی خواهد داشت. 

مزایا و ثمرات ناشی از برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به شیوه الکترونیک

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به آسیب‌های ناشی از برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به‌صورت سنتی و رفع آن‌ها با برگزاری مزایده‌ها به شیوه الکترونیک عنوان کرد: برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به شیوه الکترونیک، ضمن ایجاد عدالت میان داوطلبان شرکت در مزایده‌ها و رفع پیچ و خم‌های اداری، تسریع در انجام امور، شفافیت و ایجاد رقابت سالم میان شرکت‌کنندگان را در پی خواهد داشت و احتمال ابطال مزایده، موضوع ماده ۱۳۶ قانون اجرای احکام مدنی تقریبا به صفر می‌رسد و در عین حال انگیزه مردم برای شرکت در مزایده‌ها بیشتر خواهد شد. 

ثبت مزایده‌ها به‌صورت الکترونیک در تمامی واحدهای قضایی استان تهران از روز جاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ثبت مزایده‌ها به‌صورت الکترونیک در تمامی واحدهای قضایی استان تهران از روز جاری خبر داد و گفت: با همفکری صورت‌گرفته مقرر شد تا از روز جاری ثبت مزایده‌ها حتما به‌صورت الکترونیکی صورت گیرد و از ثبت مزایده‌ها به شیوه سنتی در تمامی واحدهای قضایی استان تهران جلوگیری خواهد شد. 

برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به‌صورت الکترونیک همزمان با دهه مبارک فجر

القاصی افزود: همچنین مقرر شد تا از تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه، همزمان با آغاز دهه مبارک فجر برگزاری تمامی مزایده‌های اجرای احکام مدنی به‌صورت الکترونیک صورت گیرد و هیچ مزایده‌ای به شکل سنتی انجام نشود..

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش پایانی سخنان خود به معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کل استان تهران ماموریت داد تا اقدامات لازم جهت آموزش کارکنان شعب اجرای احکام مدنی را در دستور کار قرار دهد.

ویژگی‌های برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به‌صورت الکترونیک 

ربیع‌الله قربانی، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست عنوان کرد: فرایند دادرسی و اجرای احکام بر اساس سند تحول مبتنی بر برخی سامانه‌هایی است که اگر به‌درستی پیاده و اجرایی شود سبب افزایش شفافیت در رسیدگی‌ها، بالا رفتن سرعت و دقت، ایجاد نظم در امور و امکان نظارت دقیق و هوشمند را فراهم می‌کند که محصول نهایی افزایش اعتماد نسبت به عملکرد دستگاه است و از جمله آن‌ها سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در بحث برگزاری مزایده‌ها در واحد اجرای احکام است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به ثمرات ناشی از برگزاری مزایده‌های اجرای احکام مدنی به‌صورت الکترونیک اظهار کرد: تعداد نفرات در مزایده الکترونیک بیشتر است و سبب تسریع در اجرای احکام خواهد بود و اختلاف در فرایند برگزاری مزایده به حداقل ممکن خواهد رسید.

ارسال نظر