شناسه خبر : 43078

خطرات مصرف استامینوفن برای زنان باردار

خطرات مصرف استامینوفن برای زنان باردار

استامینوفن یک مُسکن خوب برای تسکین برخی دردها است اما یک مطالعه جدید تردیدهایی را در مورد استفاده ایمن از آن توسط زنان باردار مطرح کرده است.

به گزارش چابک آنلاین، محققان دریافتند کودکان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری از استامینوفن استفاده می‌کردند، در مقایسه با کودکانی که مادرشان از این دارو استفاده نکرده بودند، در پیشرفت کلامی تأخیر داشتند.

این اولین بار نیست که چنین ارتباطی پیدا می‌شود؛ مطالعات قبلی ارتباط‌های مشابهی را در مورد مهارت‌های ارتباطی کودکان پیدا کرده بودند.

«مگان وودبری»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نورث ایسترن در بوستون، می‌گوید: «مطالعات قبلی حداکثر یک بار در یکی از سه ماهه بارداری از زنان باردار در مورد مصرف استامینوفن سوال می‌کردند. اما در مطالعه جدید، ما هر چهار تا شش هفته در دوران بارداری و سپس در عرض ۲۴ ساعت پس از تولد بچه با شرکت‌کنندگان صحبت کردیم، بنابراین در طول بارداری شش نقطه زمانی داشتیم».

نزدیک به ۳۰۰ کودک در آخرین تحقیق وارد شدند. محیط جنینی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس رشد هر کودک در سنین ۲ و ۳ سال سنجیده شد.

سن ۲ سالگی دوره‌ای است که "انفجار کلمات" نامیده می‌شود، زمانی که کلمات جدید روزانه به واژگان کودک اضافه می‌شود.

وقتی بچه‌ها به این سن رسیدند، تیم تحقیق از یک آزمون استاندارد ۶۸۰ کلمه‌ای از واژگان استفاده کردند تا ببینند که یک کودک چقدر از نظر زبان پیشرفت کرده است. سپس کودکان در ۳ سالگی به دلیل مهارت‌های زبانی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند.

وودبری گفت: «ما دریافتیم که افزایش استفاده از استامینوفن- به ویژه در سه ماهه سوم بارداری- با نمرات واژگان کمتر مرتبط است.»

به نظر می‌رسید که هر چه مادر در سه ماهه سوم بارداری خود بیشتر استامینوفن مصرف کند، تأخیر زبانی بیشتر می‌شود.

وودبری خاطرنشان کرد: «این نشان می‌دهد که اگر یک زن باردار در طول سه ماهه سوم بارداری ۱۳ بار- یا یک بار در هفته- استامینوفن مصرف کند، ممکن است فرزندش در سن ۲ سالگی ۲۶ کلمه کمتر از سایر کودکان همسن خود بیان کند.»

وودبری توضیح داد: «تصور می‌شود که استامینوفن اثر ضددردی خود را از طریق سیستم اندو کانابینوئید اعمال می‌کند که برای رشد جنین نیز بسیار مهم است.»

به گفته محققان، احتمالاً خیلی زود است که به زنان بگوییم مصرف استامینوفن را در دوران بارداری قطع کنند، و به گفته محققان، مطالعات بزرگ‌تر و دقیق‌تری برای تأیید این نتایج مورد نیاز است.

به عنوان مثال، زنان باردار اغلب برای کاهش تب بالا مُسکن مصرف می‌کنند و درمان نشدن تب می‌تواند خطراتی را برای جنین به همراه داشته باشد.

 

 

ارسال نظر