شناسه خبر : 40552

۷۵درصد اوقات روزانه ما صرف ارتباط می‌شود

75درصد اوقات روزانه ما صرف ارتباط می‌شود

یک روانشناس گفت: زمان بسیار زیادی از نوجوانان و جوانان ما امروزه صرف فضای مجازی می گردد و متاسفانه نقص در برقراری روابط میان فردی مشهود می‌باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سهیلا زنگنه روانشناس و زوج درمانگر گفت:  ۷۵ درصد موفقیت‌های ما به روابط مان بستگی دارد. با ۵ دقیقه روابط ناسالم (مشاجره و درگیری) هشت ساعت انرژی مفید از دست می‌دهیم.جوانان متعلق به نسلی متفاوت با نسل والدین شان می باشند. آن‌ها جهان بینی خاص خودشان را دارند و ممکن است ارزش‌ها و دغدغه هایشان هیچ شباهتی به ارزش‌های پدر و مادرشان نداشته باشند.گسترش  شبکه‌های اجتماعی، تغییر زیادی در تعاملات انسان‌ها به ویژه جوانان ایجاد کرده است.

وی افزود: زمان بسیار زیادی از نوجوانان و جوانان ما امروزه صرف فضای مجازی می گردد و متاسفانه نقص در برقراری روابط میان فردی مشهود می‌باشد.نداشتن روابط میان فردی سالم حدود ۳۰ درصد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

این روانشناس ادامه داد: مهارت ارتباطی یعنی برقراری رابطه با دیگران در جهت برآورده نمودن نیاز‌ها، خواسته‌ها، حق و حقوق به شکل کارآمد و موثر به نحوی که به نیاز‌ها، خواسته‌ها، حق و حقوق دیگران صدمه‌ای وارد نشود و در عین حال رابطه برای خود شخص و طرف مقابل مفید باشد.

زنگنه با بیان اینکه مهارت روابط بین فردی فرایندی است که از سه مرحله تشکیل می‌شود، گفت:   شروع: با یک سلام همراه با لبخند آغازگر رابطه باشید. این کار برای ایجاد احساس پذیرش و اعتماد در طرف مقابل تاثیر بسزایی دارد به این معنا که از دیدن شما بسیار خشنودم، از پرسش‌های ساده برای برقراری ارتباط استفاده کنید. با دقت و توجه به طرف مقابل به علاقمندی هایش پی ببرید. از شخص مقابل در حد متعارف تمجید کنید. در مورد خودتان اطلاعاتی دهید.

وی گفت: مرحله دوم  ادامه گفتگو است،  توانایی شروع یک گفتگو، شرط لازم برای ایجاد یک رابطه دو نفره است، اما بطور قطع شرط کافی نیست. هنر گوش دادن صحیح را فرا بگیرید، لازمه گوش دادن صحیح صبور بودن است. بازخورد دادن به طرف مقابل جزئی از هنر گوش دادن می‌باشد. اجازه دهید صحبت‌های گوینده تمام شود بعد نظر خود را ابراز کنید. خود را هم بصورت کلامی و هم غیر کلامی علاقمند به شنیدن صحبت‌های گوینده نشان دهید. در مورد علاقه هایتان صحبت کنید.

این روانشناس ادامه داد:  مرحله پایانی، اگر شروع ارتباط بین فردی را به برخاستن هواپیما از زمین و پرواز را به ادامه یک گفتگو تشبیه کنیم، پایان یک گفتگو همان فرود هواپیماست اگر فرود به درستی انجام نشود قطعا وقت و انرژی که در مراحل قبل صرف کرده اید به هدر می‌رود؛ بنابراین سعی کنید که با یک احساس خوشایند دو طرفه به گفتگو پایان دهید. نقش فعال تری در پایان دهی به ارتباط بر عهده بگیرید.

 

ارسال نظر