شناسه خبر : 40442

۲۰۲۳ گرمترین سال ۱۲۵ هزار سال اخیر می‌شود

 2023 گرمترین سال 125 هزار سال اخیر می‌شود

دانشمندان اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه اعلام کردند، ۲۰۲۳ گرمترین سال ۱۲۵ هزار سال اخیر می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، به نقل از رویترز، دانشمندان اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه اعلام کردند بر اساس آمارهایی که نشان می‌دهد اکتبر گذشته گرمترین ماه سالهای اخیر بوده و امسال گرمترین سال طی 125 هزار سال گذشته می‌شود.

بر اساس این گزارش، تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا اعلام کرد که ماه گذشته نسبت به اکتبر قبل بیشترین دما را با فاصله بیشتری ثبت کرده است.

معاون تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا اعلام کرد:‌ این رکورد 0.4 درجه سانتی گراد بیشتر بود که یک رقم بزرگی است.

بر اساس این گزارش، این گرما در نتیجه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای از فعالیت‌های انسانی است که امسال با پدیده النینو هم همراه شده است.

میانگین جهانی دما در ماه اکتبر امسال از میانگین سالهای 1850 تا 1900 به میزان 1.7 درجه سانتی گراد گرمتر شده است که موسسه کوپرنیک این سالها را دوره قبل از صنعتی شدن نامیده است.

معاون تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا در بیانیه ای با بیان اینکه امسال گرمترین سال طی 125 هزار سال گذشته خواهد شد، گفت: رکورد قبلی در سال 2016 بود که همان زمان هم با پدیده النینو همراه بوده است.

کوپرنیک با بررسی آمارهای دهه 1940 اعلام کرده است وقتی این آمارها را بررسی می کنیم می توانیم بگوییم که  امسال گرمترین سال طی 125 هزار سال گذشته است.

تغییرات آب وهوایی تاثیر مخربی بر طبیعت دارد همین امسال سیل هزاران نفر را در لیبی از بین برد و گرمای شدید هوا در آمریکا جنوبی و کانادا بدترین وضعیت را برای حیات وحش رقم زد.

در این زمینه پیرز فارستر، دانشمند تغییرات آب و هوایی در دانشگاه لیدز اعلام کرد:‌«با کاهش گازهای گلخانه‌ای طی یک دهه آینده می‌توانیم میزان گرم شدن کره زمین را به نصف کاهش دهیم.»

وی افزود: باید سیل‌های مخرب، گرم شدن کره زمین، طوفان‌ها و تهدید حیات وحش را کنترل کنیم.

 

ارسال نظر