شناسه خبر : 39989

وزارت بهداشت:

جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است

جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است

معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه الان که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم نرخ جمعیت کشور ۰.۶ است، بر ضرورت توجه به جوان‌سازی جمعیت کشور تاکید کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، سبحان ابراهیم‌پور، معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در اولین نشست مراقبان سلامت و مشاوران مدارس که با شعار «همه با هم برای سلامت مدرسه» در سالن اجتماعات امام جواد (ع) وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اولین انتقال داده و اطلاعات بین این سامانه‌ها به زودی انجام می شود که این اتفاق پس از سال ها برای اولین بار رخ خواهد داد و نوید خوبی برای ارتقای سلامت دانش آموزان خواهد بود.

وی افزود: همچنین در چند حوزه تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده که مهم‌ترین آنها ساماندهی سامانه ارتباطی بین دو دستگاه بوده و موضوعات دیگر این تفاهم نامه‌ها بحث جمعیت، دهان و دندان و بیماری های غیرواگیر است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به جوان سازی جمعیت ادامه داد: در سال ۶۵ نرخ رشد جمعیت ایران ۳.۹ بود. سازمان بهداشت جهانی چند حالت برای جمعیت کشورها در نظر گرفته بود که در بدترین حالت، قرار بود نرخ جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ به عدد یک برسد ولی متاسفانه الان که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم نرخ جمعیت ما ۰.۶ است.

معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در سال ۶۵ هر خانم ایرانی در سن باروری نرخ باروری ۶.۳ فرزندی داشت ولی الان به نرخ باروری کل یا TFR در کشور به عدد ۱.۶۵ رسیده است. این میزان کاهش باروری جمعیت که در کشورهایی نظیر انگلیس یا آمریکا طی ۱۰۰ سال اتفاق می افتد در کشور ما طی ۴ تا ۱۰ سال رخ داد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با بیان این که در ۴۵ سال گذشته جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است، یادآور شد: وزیر آموزش و پرورش ژاپن اعلام کرد سالانه در این کشور ۴۰۰ مدرسه به خاطر کمبود جمعیت تعطیل می شود. اگر ما هم امروز فکری برای جوان سازی جمعیت نکنیم ممکن است در آینده نزدیک با این معضل مواجه شویم.

معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد: سرفصل های آموزشی مراقبان سلامت مدارس به روز رسانی شده است که پس از تهیه و تدوین محتواهای آن ها به دست مراقبان و مشاوران سلامت مدارس خواهد رسید.

ابراهیم پور افزود: مراقبان سلامت می توانند در پیمایش‌های کاسپین که از دانش آموزان انجام می‌شود به ما در زمینه اجرای برنامه‌ها کمک کنند. در این پیمایش‌ها نیز تغییراتی انجام شده و سئوالات آن‌ها بازنگری شده است.

وی با بیان این که بسته‌های خدمتی مراقبان سلامت مدارس نیز بروز رسانی شده است، گفت: یکی از نیازهای دانش آموزان موضوع بلوغ است که دو کتاب برای مساله بلوغ پسران و دختران توسط مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در دو جلد تدوین شده است.

وی در پایان بر ضرورت فرآیند ارتباط دو طرفه بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در جوان سازی جمعیت تاکید کرد.

 

ارسال نظر