شناسه خبر : 38191

ترکیش‌ایر تاخیردارترین شرکت‌ خارجی در ایران

ترکیش‌ایر تاخیردارترین شرکت‌ خارجی در ایران

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام (ره) اظهار داشت: هزینه اسکان مسافران با ایرلاینی است که دچار تاخیر شده و اگر در برابر پرداخت هزینه‌ها و اسکان مسافران مقاومت کند، به پروازهای بعدی آن مجوز نمی‌دهیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، سعید چلندری، با بیان اینکه میزان تاخیر پروازهای خارجی در فرودگاه امام کاهش پیدا کرده‌ است، گفت: با توجه به کاهش ایستایی‌ها، افزایش گیت‌ها و افزایش نظارت سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها متوسط تاخیرات پروازهای خارجی اعم از شرکت‌های داخلی و خارجی به زیر 30 دقیقه کاهش پیدا کرده‌ در حالیکه این عدد بیش از یک ساعت بود.  

وی درباره تاخیرات ایرلاین‌ها در پروازهای خارجی گفت: معمولا ایرلاین‌هایی که پرواز بیشتری دارند، تاخیر بیشتری دارند، در بین شرکت‌های داخلی ماهان و ایران‌ایر که بیشترین پرواز را دارند بیشترین تاخیر را هم دارند و در بین شرکت‌های خارجی هم ترکیش ایر با توجه به تعداد پروازها، تاخیر بیشتری هم دارد.     

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام با بیان اینکه اجرای دستورالعمل روشن و واضح سازمان هواپیمایی کشوری است که اگر پروازی بیش از 6 ساعت تاخیر داشته باشد آن ایرلاین باید نسبت به اسکان  مسافران آن پرواز در هتل اقدام کند، ادامه داد: طبق دستورالعمل حقوق مسافر منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی اگر پروازی با دو ساعت تاخیر مواجه شد باید ایرلاین از مسافران پذیرایی کند که اگر این تاخیر در مدت وعده‌های غذایی باشد این پذیرایی باید نه در حد میان وعده بلکه باید شامل ارایه پکیج غذای کامل باشد.

اگر تاخیر بالای 4 ساعت باشد پذیرایی مسافران باید با غذای گرم و اگر تاخیر بیش از 6 ساعت باشد، ایرلاین باید اسکان مسافران در هتل را برنامه ریزی و اجرا کند.   

چلندری تاکید کرد: البته این مقررات مشمول تاخیر ناشی از شرایط جوی نمی‌شود و پروازهایی که عامل تاخیر آنها تکنیکال و نقص فنی بوده شامل این خدمات به مسافران در زمان تاخیر می‌شوند.  

وی درباره مشکلاتی که مسافران برای اجرای مقررات حقوق مسافر در زمان تاخیر پروازها دارند، گفت: اجرای حقوق مسافران در شرایط تاخیر خط قرمز ماست و ایرلاین متعهد است که به مسافران خدمات ارایه دهد و اگر نتواند این خدمات را ارایه دهد باید خسارت آن را بپردازد و جبران کند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام افزود: البته مشکلی در برخی از فرودگاه در بحث اسکان مسافران در هتل وجود دارد این است که هتل در داخل محوطه فرودگاه وجود ندارد و فاصله هتل از فرودگاه زیاد است اما در فرودگاه امام با توجه به وجود هتل در فرودگاه اگر با تاخیر بالای 6 ساعت مواجه شویم حتما نسبت به اسکان مسافران در هتل اقدام می‌کنیم و منتظر تصمیم ایرلاین برای این اقدام نمی‌مانیم.

چلندری تاکید کرد: تمام ایرلاین‌ها باید برای این شرایط آماده باشند و اگر نسبت به انتقال مسافران به هتل مقاومت کنند، مدیران ترمینال فرودگاه امام این وظیفه ایرلاین را انجام می‌دهد و هتل هم باید به مسافران اسکان دهد حتی اگر ایرلاین موافق با اجرای این مقررات نباشد. ‌

وی ادامه داد: هزینه اسکان مسافران با ایرلاینی است که دچار تاخیر شده و اگر در برابر پرداخت هزینه‌ها و اسکان مسافران مقاومت کند، به پروازهای بعدی آن مجوز نمی‌دهیم. تمام ایرلاین‌ها می‌توانند با هتل برای این پیشامدها قرارداد منعقد کنند تا هزینه‌های اسکان در این شرایط با قیمت آزاد محاسبه نشود و کاهش پیدا کند.

چلندری با بیان اینکه متوسط تاخیرات پروازهای اربعین در سال گذشته بیش از 70 دقیقه بود، گفت: مجموع تاخیرات پروازهای اربعین امسال 55 دقیقه بود که نسبت به سال گذشته این عدد کاهش پیدا کرد. ‌  

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام افزود: حدود 60 درصد عامل تاخیر پروازهای اربعین، فرودگاه نجف بود و این فرودگاه حجم پذیرش این تعداد پرواز در ایام اربعین را ندارد. در فرودگاه فرودگاه نجف با تعدد مراحل چک و بررسی مسافران مواجه هستیم و تمام این مراحل وقت‌ گیر هستند به همین دلیل از زئران درخواست داشتیم که 5 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه نجف حاضر باشند چراکه در این پروسه سنگین بازرسی اکثر مسافران دیر به پرواز می‌رسند.    

وی اظهار داشت:  از سوی دیگر در پروازهای اربعین مسافران به صورت گروهی بلیت یک پرواز را خریداری می‌کنند و وقتی تعدادی از اعضا از پرواز جا می‌مانند، سایر مسافران و اعضای گروه سوار هواپیما نمی‌شوند تا هم‌گروهی‌ها به پرواز برسند و این مشکلات مواجه بودیم، البته بحث نقص فنی هواپیماها هم در تاخیرات سهمی داشته و حدود 30 تا 40 درصد از تاخیرات به دلیل موضوعات تکنیکال و نقص‌های فنی بوده است. 

البته باز هم بخشی از این تاخیرات به فرودگاه نجف مربوط می‌شود چراکه پروسه رفع نقص فنی در آن فرودگاه طولانی‌تر است و برگشت هواپیما از فرودگاه نجف از زمان تعیین شده عقب تر شده و باعث ایجاد تاخیر دوباره از برقراری پرواز همین هواپیما از فرودگاه امام می‌شد.

 

ارسال نظر