شناسه خبر : 38020

همکاری ایران و عراق برای مهار گرد و غبار به‌زودی آغاز می‌شود

همکاری ایران و عراق برای مهار گرد و غبار به‌زودی آغاز می‌شود

معاون وزیر محیط زیست کشور عراق گفت: به دنبال سفر هیئت ایرانی به عراق مقرر شد عملیات اجرایی مهار گرد و غبار در چهار استان عراق و دو استان ایران شروع شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، نظیر عبود فزع  اظهارکرد: پیش از هرچیز از جمهوری اسلامی ایران بابت برگزاری اجلاس مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار تشکر می‌کنم. امروزه موضوع گرد و غبار مورد توجه تمام کشورهای جهان قرار گرفته است و این کنفرانس می‌تواند کمک بزرگی درباره این مخاطره باشد.

وی ادامه داد: می‌دانیم که کشور ایران تحت تاثیر توفان‌های گرد و غبار است و کشور ما نیز همین شرایط را دارد. بیشتر گرد و غبار کشور عراق تحت تاثیر منشاهای خارجی است که پس از عراق، اقلیم ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون وزیر محیط زیست عراق اظهار کرد: سال گذشته نیز کنفرانس منطقه‌ای گرد و غبار در ایران برگزار شد که در آن جلسه دو پیشنهاد تفاهم‌ به امضا رسید و ما امسال پیگیر فعال‌سازی این تفاهمنامه‌ها به صورت عملی هستیم.

عبود فزع ادامه داد: ما در آینده‌ای نزدیک آماده همکاری درخصوص کنترل گرد و غبار، مسئله آب، محیط زیست و... با کشور ایران و سایر کشورها خواهیم بود. جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد  استقبال خوبی از پیشنهادات ما کردند.

وی تاکید کرد: امیدواریم نتایج این کنفرانس، پروژه‌های مشترکی را درخصوص اخطار زودرس گرد و غبار و ایجاد صندوق پشتیبانی بین‌المللی در پی داشته باشد و ما امید داریم پروژه‌های مشترک هرچه زودتر اجرا شود.

معاون وزیر محیط زیست عراق خاطرنشان کرد: ما یک بیانیه پایانی خواهیم داشت که امیدواریم مورد استفاده همه کشورها قرار گیرد.

عبود فزع درباره اجرا شدن پروژه پایلوت گرد و غبار در چهار استان عراق و دو استان ایران گفت: در حقیقت مقابله با این مسئله گرد و غبار تنها از عهده ایران و عراق برنمی‌آید و باید یک هماهنگی منطقه‌ای ایجاد شود. سفر هیئت ایرانی به عراق هم در جهت اجرایی شدن همان تفاهمنامه‌ها بود و مقرر شد در چهار استان عراق و دو استان ایران عملیات اجرایی شروع شود.

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های ایجاد گرد و غبار در کشور ما کمبود آب است، گفت: در این راستا باید همکاری‌هایی را با  ایران و سایر کشورهای منطقه داشته باشیم. ما پروژه‌های پایلوت را به‌زودی شروع می‌کنیم تا ببینیم چه نتایجی دارد و اگر نتایج مثبت بود، همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد.

معاون وزیر محیط زیست عراق تاکید کرد: دولت جدید عراق اولویت خود را محیط زیست و تغییرات اقلیمی قرار داده است و در این جهت با همکاری سازمان ملل یک اجلاس ملی را در بصره برگزار کردیم و در این اجلاس قرار شد  که کارهای عملی را شروع کنیم.

عبود فزع خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک نیز یک نشست منطقه‌ای را با حضور کشورهای منطقه در کشور خود برگزار خواهیم کرد. اقتصاد سبز، آب، هم‌زیستی با کربن و تغییرات اقلیمی موضوعات این کنفرانس خواهد بود.

ارسال نظر