شناسه خبر : 36449

زنان،۷۰ درصد شرکت کنندگان آزمون "دبیری" و "هنرآموزی"

نتایج اولیه تا ۱۵ روز دیگر اعلام می‌شود

زنان،۷۰ درصد شرکت کنندگان آزمون "دبیری" و "هنرآموزی"

درحالی صبح امروز (۱۲ مردادماه) آزمون استخدامی "دبیری" و "هنرآموزی" وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که حدود ۷۰ درصد از شرکت کنندگان این آزمون را زنان تشکیل دادند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، ثبت نام برای شرکت در آزمون «دبیری» و «هنرآموزی» وزارت آموزش و پرورش از شنبه (۲۷ خرداد) آغاز شد و تا شنبه (۳ تیرماه) ادامه داشت. این آزمون صبح امروز برگزار شد و بنا بر اعلام مسئولان، نتیجه آن تا ۲۶ مردادماه اعلام خواهد شد.

۳۲۵ هزار و ۶۹۸ نفر در این آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز شرکت کرده‌ بودند که از این تعداد تنها ۲۲ هزار و ۱۸۴ نفر جذب این رشته شغل‌ها در آموزش و پرورش خواهند شد.

درواقع از این بین ۱۸ هزار و ۸۸۷ نفر برای ۱۲ رشته دبیری و ۳3۹۷ نفر برای ۱۷ رشته هنرآموزی جذب خواهند شد.

همچنین حدود ۷۰ درصد یعنی ۲۲۲ هزار و ۱۴۱ نفر از شرکت کنندگان آزمون امروز را زنان و ۱۰۳ هزار و ۵۵۷ نفر یعنی نزدیک به ۳۰ درصد را مردان تشکیل دادند.

به تفکیک می‌توان گفت امروز ۲۷۴ هزار و ۲۶۵ نفر برای دبیری و ۵۱ هزار و ۴۳۳ نفر برای هنرآموزی شرکت کرده بودند که بیشترین آمار شرکت کنندگان از استان خراسان رضوی و کمترین آمار مربوط به استان سمنان بوده است.

در حال حاضر مرحله اول آزمون یعنی بخش کتبی با سهم ۶۰ درصدی با منابع مشخص در بخش عمومی و بخش تخصصی - که پیش‌تر در دفترچه آزمون اعلام شده بود - برگزار شد که به گفته مسئولان منابع شایستگی‌های اختصاصی از کتب درسی و راهنمای کتب معلم به منظور آشنایی اولیه با منابع و ظرافت‌های معلمی پیش از ورود به فرآیند آزمون انتخاب شده بود.

با اعلام نتایج مرحله آزمون کتبی و مشخص شدن اسامی چند برابر ظرفیت، مرحله ارزیابی تکمیلی به منظور اعلام نتایج نهایی در شهریور ماه صورت خواهد گرفت که فرآیند آن نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش می‌تواند به منظور تامین بخشی از نیازهای خاص خود در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد، اقدام به جذب نیرو از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه‌های علمیه مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش کند اما این امر مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزش در دانشگاه فرهنگیان است.

بر این اساس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ دو مرحله آزمون، یکی برای جذب آموزگار و دیگری جذب دبیر در نظر گرفته شده است.

امسال تنوع رشته‌هایی که فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در آزمون دبیری و هنرآموز شرکت کنند، زیاد است و شاید بتوان گفت تقریبا هیچ فارغ‌التحصیل رشته‌ای نیست که نتواند در این آزمون شرکت کند و در واقع این آزمون تقریبا تمام رشته‌ها را پوشش می‌دهد.

به گفته صادق ستاری فرد - معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش - سهم ارزشیابی کتبی در نتایج نهایی آزمون دبیری و هنرآموزی ۶۰ درصد و سهم ارزیابی تکمیلی و مصاحبه ۴۰ درصد و سعی شده است دامنه رشته‌هایی که می‌توانند دبیری یا هنرآموزی را انتخاب کنند، با هدف ایجاد رقابت پذیری نسبت به سالهای قبل بیشتر باشد.

ارسال نظر