شناسه خبر : 35888

آب شرب و بهداشتی پایدار در مرزها برای مراسم اربعین تأمین شد

آب شرب و بهداشتی پایدار در مرزها برای مراسم اربعین تأمین شد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تأمین آب پایدار کمی و کیفی برای مراسم اربعین حسینی در مرزها خبر داد و این امر را جزو راهبردهای اصلی آبفای کشور دانست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «اتابک جعفری» افزود: ممکن است آبرسانی سیار نسبت به آب پایدار به دلیل گرمای هوا و سهولت دسترسی زائران به آب پایدار ناایمن‌تر باشد، به همین دلیل از طریق توسعه شبکه توزیع و خطوط انتقال در مرزها، آبرسانی از طریق تانکر تا حد بسیاری کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به‌منظور نظارت هرچه بیشتر از جنبه کیفی، با حفاری چاه، ایجاد خطوط انتقال، احداث مخزن و اتصال منابع آبی مطمئن، آب به طور دائم و پیوسته در مرزها در دسترس زائران قرار گرفت.

مدیرعامل آبفای کشور خاطرنشان کرد: از مرز ریمدان در سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از مرزهای ورودی زائر به کشور تا مرز مهران به‌عنوان پرترددترین مرز کشور در ایام اربعین، آب پایدار و بهداشتی برقرار شده است.

جعفری با بیان اینکه خدمات‌رسانی از لحاظ کیفی و کمی باید درشان زوار امام حسین (ع) باشد، گفت: خط جمع‌آوری فاضلاب نیز به شکلی شایسته در مرز مهران ایجاد شد و پساب به طور کامل به تصفیه‌خانه فاضلاب مهران منتقل می‌شود.

وی مرز مهران را با تردد بیش از ۷۰ درصد زائران پرترددترین مرز در ایام اربعین دانست و خاطرنشان کرد: انشعاب آب موردنیاز برای آب‌سردکن‌هایی که در مرزها تعبیه شده به‌وسیله شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تأمین شده و برای سال جاری نیز تعداد آب‌سردکن‌ها افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: همه مواکب و تأسیسات موجود در مهران به آب پایدار دسترسی دارند و حتی پارکینگ بزرگی که ۴۰ هزار خودرو را در خود جای می‌دهد نیز هم آب شرب و هم آب سرویس‌های بهداشتی به‌صورت پایدار و باکیفیت مطلوب تأمین شده است.

جعفری به ۶ استان مرزی درگیر در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: در سیستان و بلوچستان ۲ مرز ریمدان و میرجاوه، در خوزستان مرزهای چذابه و شلمچه، کرمانشاه مرزهای سومار و خسروی، ایلام مرز مهران، کردستان مرز باشماق و آذربایجان غربی پایانه تمرچین جزو نقاطی هستند که خدمات آبرسانی و آب پایدار و با استاندارد مناسب آنها تأمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکیپ‌های کنترل کیفی صنعت آب و فاضلاب نیز با حضور خود بر کیفیت آب توزیع شده از شبکه و تانکرها، در ایام اربعین نظارت لازم را خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: سال‌های گذشته آبرسانی بیشتر به‌صورت سیار و از طریق تانکرها صورت می‌گرفت که امری سخت و دشوار و با امکان ایجاد آلودگی ثانویه در بین زوار بود.

جعفری ادامه داد: اما با برنامه‌ریزی مناسب و مطالعات صورت‌گرفته، آب به‌صورت مطمئن در تمام ۹ پایانه مرزی به‌صورت پایدار برقرار شد و تاحدامکان آبرسانی سیار فقط برای مواقع ضروری مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: نخستین هدف تأمین آب باکیفیت مطلوب و گوارا و هدف بعدی ایجاد امکانات درشان زوار عتبات‌عالیات بوده است.

جعفری به خدمت‌رسانی شرکت آب و فاضلاب کشور در شهرهای زیارتی عراق نیز اشاره کرد و گفت: در شهر کربلا شرکت آب و فاضلاب استان تهران مسئولیت خدمات‌رسانی را برعهده دارد و اقدام‌هایی شامل ایجاد انشعاب‌های کافی و مناسب برای مواکب و مراکزی که نیاز آبی دارند، ایجاد یک هزار دوش حمام، تأمین آب سرویس‌های بهداشتی، کمک‌رسانی در توزیع آب بسته‌بندی‌شده و انتقال باری مخزنی‌های سیار به شهرهای زیارتی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

ارسال نظر