شناسه خبر : 34049

تغییر ساعت اداری معضل ترافیک و انرژی را حل می‌کند

تغییر ساعت اداری معضل ترافیک و انرژی را حل می‌کند

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با اعلام اینکه از روز ۱۵ خرداد ماه به بعد ساعت شروع به کار ادارات، ۶ صبح است، گفت: این تغییر معضل ترافیک و ناترازی انرژی را برطف و هزاران میلیارد تومان صرفه‌جویی به دنبال دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، میثم لطیفی در حاشیه همایش ملی بهره‌وری، اظهار داشت: در سال‌های گذشته قانون تغییر ساعت را داشتیم و از ابتدای فروردین ماه ساعت رسمی کشور یک ساعت جلو کشیده می‌شد، اما امسال بر اساس قانون مجلس این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: فلسفه تغییر ساعت در دنیا به این دلیل است که بهره‌وری انرژی با توجه به طلوع و غروب آفتاب باشد و برآورد ما این است که از محل اصلاح الگو در حوزه ساعت کاری بهره‌وری بالایی داشته باشیم؛ بر این اساس دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند روز ۱۵ خرداد ماه تا تا ۱۵ شهریور ماه از ساعت ۶ صبح فعالیت خود را آغاز کنند.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: علت اینکه تاریخ ۱۵ خرداد ماه برای تغییر ساعت کاری ادارات اعلام شد، این است که مدارس تعطیل شده‌اند و باید یک ساعت قبل از پایان ساعت کاری اداری دستگاه‌های سرمایشی در ادارات خاموش شود تا ناترازی انرژی در حوزه برق جبران شود و قطعی برق نداشته باشیم.

برای تغییر ساعت کاری پیش‌بینی‌هایی انجام شده است

لطیفی تصریح کرد: در خصوص تغییر ساعت کاری پیش‌بینی‌هایی انجام شده است، به این صورت که در دستگاه‌های ستادی ساعت کار شناور خواهد بود و ساعت کاری شناور به حل معضل ترافیک کمک می‌کند و سال گذشته این دو ساعت شناوری در تهران باعث کاهش ۱۵ درصدی ترافیک شده بود.

وی ادامه داد: در ایام سال با توجه به مصوبه هیات دولت در استان‎‌هایی که تفاوت ساعت داریم این اجازه را به استانداران داده شده که متناسب با شرایط استان، متناسب با گرما و سال و طول روز در ایام سال ساعت شناور کاری را در استان لحاظ کنند و همه دستگاه‌های اجرایی برای ارتباطات بین دستگاهی و ارتباط بین استان و مرکز در نظر بگیرند.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: دو ساعت شناور بودن ساعت کاری توسط هیات وزیران انتخاب شده و ورود به دستگاه‌ها برای اصناف، نیروهای مسلح، بانک‌ها متفاوت و نظام کارکنان اداری نیز متفاوت است.

لطیفی بیان کرد: چند مکانیسم و الگو برای حل مساله انرژی، بهره‌وری نیروی انسانی و رضایتمندی و تناسب بین کار و زندگی در محیط دولتی داشته باشیم.

مدیران شرکت‌های دولتی بر اساس بهره‌وری پاداش می‌گیرند

وی توضیح داد: در بودجه پیش‌بینی شده که اعطای پاداش به مدیران به خصوص در شرکت‌های دولتی بر اساس بهره‌وری باشد و تکلیف برعهده سازمان ملی بهره‌وری و سازمان اداری و استخدامی است که این دو سازمان اسامی شرکت‌های بهره‌ور را بررسی و اعلام خواهند کرد.

رییس سازمان اداری و استخدامی افزود: امسال این اقدام برای بخش عمده‌ای از شرکت‌های دولتی انجام و به سازمان برنامه و بودجه معرفی شد و امیدواریم برای مدیران شرکت‌های دولتی پاداش بر اساس بهره‌وری باشد.

برخی از مجموعه شهرداری‌ها به سامانه پاکنا متصل نشدند

لطیفی درباره اتصال دستگاه‌ها به سامانه پاکنا (سامانه اطلاعات کارکنان دولت)، گفت: تقریباً همه دستگاه‌ها به جز برخی از مجموعه‌های شهرداری‌ها به سامانه پاکنا متصل شدند و در این مرحله چون اطلاعات بر اساس خوداظهاری دستگاه‌ها بوده است اطلاعات دقیق نیست و مجموعه‌ای با همراهی دستگاه‌های ذی‌ربط مثل سازمان ثبت احوال و مرتبط اطلاعات را پالایش می‌کنیم وهم اکنون اطلاعات کارکنان رسمی، پیمانی و کار معین کامل است.

بهره‌وری در صدر برنامه هفتم است

رییس سازمان اداری و استخدامی گفت: برخی بهره‌وری را تنها به حوزه اقتصادی تقلیل دادند در حالی که باید مفهوم بهره‌وری را در همه حوزه‌ها تعریف کنیم و تنها به حوزه اقتصادی محدود نکنیم.

وی ادامه داد: برخی گمان می‌کنند بهره‌وری وظیفه دیگران است که این درست نیست و همه در این موضوع موظف هستند یا اینکه افراد بهره‌وری را مختص عرصه کلان می‌دانند در حالی که بهره‌وری باید در سطح خرد نیز باید باشد.

لطیفی با بیان اینکه بهره‌وری در صدر برنامه هفتم توسعه قرار دارد، گفت: در برنامه هفتم توسعه بهره‌وری در چهار عرصه سرمایه انسانی، مدیریت، فناوری و سرمایه‌ای ذکر شده است.

معاون رییس جمهور بیان کرد: باید میزان و چگونگی بهره‌وری در این عرصه‌ها تعریف شود و پیشنهاداتی در این زمینه داده شده است که امیدواریم با همکاری دولت، مجلس، مردم و نهادهای ذی‌ربط به نتیجه مطلوب برسیم.

ارسال نظر